به گزارش خودروکار - بورس کالای ایران در جلسه روز یکشنبه (۱۶شهریور ماه) با پذیرش سه خودروی «ری را»، «سورن» و «رانا» ایران خودرو موافقت کرد، اما از آنجاییکه این امر نیازمند مجوز وزارت صمت است، با اعلام مخالفت از سوی سخنگوی شورای رقابت و مدیرکل دفتر صنایع خودرو وزارت صمت، ظاهرا بار دیگر خودروی بورسی به در بسته خورده است. با توجه به اینکه نخستین بار عرضه خودرو در بورس کالا در اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۱ کلید خورد اما در بهمن ماه همان سال متوقف شد و تا به امروز هیچ خودروی سواری به تالار نقرهای راه نیافته است، حالا این پرسش کلیدی برای افکار عمومی مطرح شده که اساسا ماهیت طرح مساله ورود خودرو با وجود مخالفتهای قانونی به بورس کالا چیست؟ هر بار سازمان بورس و خودروسازان تمایل خود را به سرگیری این شیوه فروش اعلام کردهاند اما در ادامه به در بسته وزارت صمت برای اعطای مجوز خوردهاند، با این اوصاف فلسفه طرح دوباره خودرو بورسی و در ادامه مخالفتها با این نوع فروش خودرو، پرسشبرانگیز شده است.
در هر حال پذیرش ۳ خودروی سواری ایران خودرو در بورس کالا در روز دوشنبه در شرایطی خبرساز شد که تنها چند ساعت بعد، مهرداد خسروی مدیرکل دفتر صنایع خودرو وزارت صمت با بیان این مطلب که «عرضه خودرو در بورس کالا نهتنها به شفافیت و تعادل بازار کمک نکرده، بلکه مشکلات تازهای هم در پی داشته است.» از مخالفت وزارت صمت با این خواسته خودروسازان و بورسیها پرده برداشت. با این حال، حجتالله صیدی رئیس سازمان بورس بدون توجه به مخالفتهای شکل گرفته در این زمینه در گفتوگو با خبرگزاری ایرنا درباره جزئیات عرضه خودروها در بورس آن هم «بهزودی» مواردی را عنوان کرد.
وی درباره تعداد خودروهایی که قرار است در بورس عرضه شوند عنوان کرد که «سه مدل خودرو از سوی ایران خودرو و پنج یا ۶ مدل نیز از سوی واردکنندگان پذیرش شده است. و به زودی عرضه آنها در بورس آغاز خواهد شد.» در ادامه اما سپهر دادجوی توکلی سخنگوی شورای رقابت نیز همصدا با وزارت صمت با استناد به مصوبه ۵۴۳، اعلام کرد «شورای رقابت با توجه به اختیار مصرح در فصل نهم قانون اجرای سیاستهای کلی اصل ۴۴ با هر گونه عملی در بازار خودرو که ناقض این دستورالعمل باشد، مخالف است.»
فصل نهم که سخنگوی شورای رقابت برای مخالفت با ورود خودرو به بورس کالا به آن استناد کرده، به موضوع تسهیل رقابت و منع انحصار اشاره دارد که در آن به انواع تبانیهایی که منجر به اخلال در رقابت میشوند، مانند تعیین قیمتها، محدود کردن تولید و تقسیم بازار تاکید میکند. توکلی هم در ادامه سخنان خود، عنوان کرده که « اظهارات و افعالی که ناقض قانون و منتج به گمراهی سهامداران است، بدون شک پذیرفتنی نیست و منجر به اخلال در این بازار میشود.» اعلام موافقتها و مخالفتها با عرضه خودرو در بورس کالا تنها طی چند روز، خبر از یک ناهماهنگی دیگر میان دستاندرکاران و مجموعههای دخیل میدهد که طی این سالها موجب شکلگیری یک دور باطل در جهت تحقق این امر شده است و معلوم نیست اینبار چه سرانجامی پیدا خواهد کرد.