کد خبر: ۶۶۲۸۴
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۴۰۴ - ۱۱:۳۴

مصوبه عوارض ۲۰ درصدی واردات خودرو مغایر قانون بودجه است

حقوق ورودی خودرو تعیین شده توسط دولت، مغایر با قانون بودجه سال ۱۴۰۴ می باشد زیرا در قانون بودجه به صراحت حقوق ورودی خودرو سواری ۱۰۰ درصد تعیین شده اما در مصوبه دولت حقوق ورودی از ۲۰ درصد آغاز می شود.

مصوبه عوارض ۲۰ درصدی واردات خودرو مغایر قانون بودجه استبه گزارش خودروکار - مصوبه عوارض 20 درصدی واردات خودرو مغایر قانون بودجه است
 رسول کوهستانی پزوه  در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، با اشاره به  قانون بودجه سال 1404 مرتبط با واردات خودرو و آیین نامه اجرایی آن به بررسی ابعاد و چگونگی واردات خودرو در سال جاری پرداخت.

کوهستانی، کارشناس گمرکی، با اشاره به آیین‌نامه واردات خودرو در سال 1404 گفت: طبق قانون بودجه سال 1404 و قانون ساماندهی صنعت خودرو، واردات خودرو با شرایط و ضوابط مشخصی از سوی اشخاص حقوقی امکان‌پذیر شده است.

وی گفت: در این آیین‌نامه، انواع خودروهای قابل واردات به چهار دسته تقسیم شده‌اند؛ خودروهای سواری، خودروهای سواری کارکرده (با حداکثر پنج سال از سال ساخت و بیش از 100 کیلومتر کارکرد)، خودروهای تمام برقی، و خودروهای هیبریدی شامل مدل‌های پلاگین، بردافزا و هیبریدهای سنتی که از موتور برقی و بنزینی به‌طور همزمان استفاده می‌کنند.

وی افزود: واردات صرفاً برای اشخاص حقوقی و تولیدی مجاز است و مجوز آن بر اساس سازوکار رتبه‌بندی رقابتی شامل شاخص‌هایی همچون قیمت پایه، سابقه واردات، نمایندگی رسمی، خدمات پس از فروش و رضایت‌مندی مشتری صادر می‌شود.

کوهستانی در ادامه اظهار داشت: ایرانیان دارای کارت اقامت در خارج از کشور نیز می‌توانند یک دستگاه خودرو را بدون انتقال ارز و از محل ارز در اختیار وارد کنند، مشروط بر تأیید بانک مرکزی. همچنین سرمایه‌گذاران خارجی به ازای هر 300 هزار دلار سرمایه‌گذاری، مجاز به واردات یک دستگاه خودرو به ارزش حداکثر 30 هزار دلار خواهند بود که تا پنج سال حق فروش آن را ندارند.

این کارشناس گمرکی تأکید کرد: خودروهای وارداتی می‌توانند از نوع نو (با کارکرد زیر 99 کیلومتر) یا کارکرده (با عمر کمتر از پنج سال و کارکرد بیش از 100 کیلومتر) باشند. همچنین سن خودرو در زمان ورود باید با توجه به اطلاعات مارک، مدل و شماره VIN، کمتر از پنج سال باشد.

وی گفت: تمامی خودروها باید دارای تأییدیه استاندارد و محیط زیست باشند و یکی از شرایط زیر را دارا باشند:
1. تأیید نوع رسمی
2. گواهی WVTA بر روی پلاک
3. گواهی COC سازنده مطابق ایمارک اروپایی
4. گواهی انطباق عمومی
5. تأییدیه کشور چین یا اوراسیا
6. یا سایر استانداردهای کشور مبدأ با تأیید سازمان استاندارد ایران

کوهستانی افزود: تعیین ارزش گمرکی خودروهای وارداتی (اعم از نو و کارکرده) بر عهده وزارت صمت با هماهنگی گمرک است و بر اساس مستنداتی چون قیمت نمایندگی‌های اصلی، شرکت‌های تولیدکننده و بازار کشورهای ثالث تعیین خواهد شد. این ارزش مبنای محاسبه کلیه حقوق و عوارض گمرکی خواهد بود.

وی درباره میزان حقوق ورودی و عوارض اظهار کرد: حقوق ورودی خودروهای سواری بنزینی بر اساس حجم موتور از 20 تا 190 درصد متغیر است. برای خودروهای هیبریدی این میزان 15 درصد و برای خودروهای برقی 4 درصد تعیین شده است.

وی گفت: افزون بر حقوق ورودی، مالیات بر ارزش افزوده معادل 10 درصد از مجموع ارزش گمرکی و حقوق ورودی دریافت می‌شود. همچنین یک درصد به عنوان عوارض هلال احمر، نیم در هزار برای پسماند، و 10 درصد ارزش گمرکی برای خودروهای بنزینی و هیبریدی نیز اعمال می‌شود.

کوهستانی ادامه داد: برای هر دستگاه خودرو سواری مبلغ ثابت 2.5 میلیون ریال به عنوان عوارض ریالی واردات اخذ می‌شود و عوارض واردات خودرو معادل 5 درصد ارزش فوب است. چنانچه واردات توسط اشخاص حقیقی یا بدون کارت بازرگانی انجام گیرد، 2 درصد ارزش گمرکی به عنوان مالیات علی‌الحساب لحاظ خواهد شد.

وی با اشاره به سایر هزینه‌های گمرکی گفت: واردکنندگان باید هزینه استاندارد معادل 8 در هزار ارزش CIF، گواهی اسقاط خودرو معادل 1.5 درصد ارزش خودرو، عوارض راهنمایی و رانندگی معادل 10 درصد ارزش گمرکی، هزینه نقل و انتقال دارایی معادل 3 درصد، و عوارض شهرداری متناسب با نوع خودرو را نیز پرداخت کنند.

کوهستانی یادآور شد: ثبت سفارش وزارت صمت، تأیید استاندارد و محیط زیست، و تأیید منشاء ارز توسط بانک مرکزی از الزامات اصلی واردات خودرو به کشور است. همچنین طبق آیین‌نامه، خودروهای سواری مشمول تعریف راهنمایی و رانندگی شامل سواری معمولی، استیشن و سواری کار با ظرفیت تا 15 نفر با راننده محسوب می‌شوند.

وی در این بخش از تحلیل خود اظهار داشت: اجرای دقیق این ضوابط می‌تواند ضمن تنظیم بازار، امکان رقابت‌پذیری تولید داخلی، و ارتقای کیفیت خدمات خودرویی کشور را فراهم آورد، البته مشروط بر اینکه فرآیند واردات شفاف، رقابتی و بر پایه ضوابط واقعی انجام شود.

وی در بخش دیگری از بررسی موضوع ضوابط واردات خودرو گفت: بر اساس بندر تبصره 1 قانون بودجه 1404، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مکلف است حداقل دو میلیارد (2000,000,000) یورو از محل اجزاء ‌(1) و ‌(2) بند «الف» ماده ‌(11) قانون برنامه هفتم پیشرفت و یا سایر منابع مورد تأیید (در هر فصل سال حداقل بیست درصد (%20) برای واردات خودروی سواری نو و کارکرده (حداکثر پنج سال ساخت) اختصاص دهد.متقاضیان واردات با رعایت قانون ساماندهی صنعت خودرو مصوب 1400/8/26 با اصلاحات و الحاقات بعدی می‌توانند نسبت به ثبت درخواست واردات خودرو از محل منابع این بند اقدام کنند. 

کوهستانی تاکید کرد، بر اساس متن قانون بودجه 1404 حقوق ورودی خودرو‌های وارداتی از محل ارز تخصیصی این بند صد درصد ‌(%100) تعیین می گردد. واردات خودرو موضوع این بند از محل ارز حاصل از صادرات، مشمول رفع تعهد ارزی صادرکنندگان مربوط می‌شود.

در ادامه بند مذکور آمده است، واردات خودرو توسط ایرانیان ساکن خارج از کشور ( دارای کارت اقامت ) ، برای هر ایرانی در سال  1404 یک خودرو، خارج از سقف مذکور، بدون انتقال ارز و از محل ارز در اختیار با نرخ صد درصد ‌(%100) حقوق ورودی مجاز است.
وی گفت: دولت مکلف است نسبت به واگذاری مجوز واردات خودرو به روش رقابتی اقدام نماید.

وی تاکید کرد، بر اساس قانون بودجه  1404 حقوق ورودی خودرو‌های وارداتی از محل ارز تخصیصی این بند صد درصد ‌(%100) باشد.

این کارشناس گمرکی اعلام کرد، واردات خودرو توسط ایرانیان ساکن خارج از کشور ( دارای کارت اقامت ) ، خارج از سقف مذکور، بدون انتقال ارز و از محل ارز در اختیار با نرخ صد درصد ‌(%100) حقوق ورودی مجاز است.

وی افزود، در خصوص حقوق ورودی از سایر محل های تخصیص ارز تکلیفی در قانون بودجه مشخص نشده است .

این کارشناس ارشد حوزه گمرکی گفت: حقوق ورودی تعیین شده مغایر با قانون بودجه سال 1404 می باشد زیرا، در قانون بودجه به صراحت اعلام شده حقوق ورودی خودرو سواری 100 درصد تعیین شده است .

وی افزود، با توجه به آیین نامه قانون ساماندهی واردات خودرو، واردات خودرو بالای 2500 سی سی ممنوع است لیکن در آیین نامه سال 1404 ممنوعیتی قائل نشده و آیین نامه نیز لغو نشده است و صرفاً محدودیت تعداد 8000 و 5000 دستگاه وجود دارد.

این کارشناس گمرکی ادامه داد، سقف ارز تخصیصی و تعداد محدود خودرو حاکی از واردات نوعی خودرو سواری خاص خواهد بود.
با تقسیم نمودن ارز تخصیصی و تعداد در نظر گرفته شده برای انواع حجم موتور ، سقف متوسط قیمت هر خودرو بدست می آید.

متوسط قیمت خودرو بنزینی تا1500 سی‌سی  15400 یورو 
متوسط قیمت خودرو بنزینی، 1501تا 2000 سی‌سی 40 درصد 20000 یورو 
متوسط قیمت خودرو بنزینی، 2001تا 2500 سی‌سی 155 درصد 30000 یورو 
متوسط قیمت خودرو بنزینی 2501 تا 3000 سی سی 180 درصد  45000 یورو 
متوسط قیمت خودرو بنزینی، بالاتر از 3000 سی‌سی 190 درصد 55000 یورو 

 خودروهای وارداتی توسط ایرانیان خارج از کشور دارای سقف ارزی و محدودیت های فوق نمی باشد.

 کارشناس گمرکی گفت:  ارز تخصیص یافته برای خودروهای هیبریدی و برقی نزدیک یک‌میلیارد یورو باشد و محدودیت تعداد و نوع نیز ندارد.

این کارشناس گمرکی تأکید کرد: تعیین حقوق ورودی کمتر یا بیشتر از 100 درصد برای خودروهای وارداتی، مغایر با متن صریح قانون بودجه 1404 خواهد بود، زیرا قانون به‌طور روشن عدد 100 درصد را برای واردات خودرو از محل ارز تخصیصی مشخص کرده است.

وی در خاتمه گفت: علیرغم وجود قانون و آیین نامه تدوین شده ، واردات خودرو برای ایرانیان مقیم خارج از کشور رسماً آغاز نشده و سامانه فعال نیست.

برچسب ها: واردات خودرو
روزنامه های اقتصادی
آخرین اخبار