به گزارش خودروکار - منابع آگاه اعلام کردند که شرکت خودروسازی چینی بیوایدی (BYD)، تولید خودرو را زودتر از موعد مقرر در کارخانه جدیدی در ترکیه که هزینه نیروی کار پایینتری دارد، آغاز خواهد کرد و از برنامههای تولید اعلامشدهاش بسیار فراتر خواهد رفت.
تغییر خط تولید از مجارستان به ترکیه، برای اتحادیه اروپا یک شکست خواهد بود. منابع آگاه اعلام کردند که کارخانه چهار میلیارد یورویی (۴.۶۴ میلیارد دلاری) بیوایدی در جنوب مجارستان، تولید انبوه را در سال ۲۰۲۶ آغاز خواهد کرد، اما در کل سال، فقط چند ده هزار دستگاه خودرو تولید خواهد کرد. این حجم تولید، کسری از ظرفیت اولیه تولید ۱۵۰ هزار دستگاه خودرو بیوایدی در این کارخانه، خواهد بود. در نهایت، این کارخانه باید سالانه حداکثر ظرفیت تولید ۳۰۰ هزار دستگاه خودرو را داشته باشد.
شرکت بیوایدی اعلام کرده است تولید را در کارخانه مجارستان در اکتبر، آغاز خواهد کرد اما به طور علنی اعلام نکرده است که تولید انبوه چه زمانی آغاز خواهد شد. این منابع آگاه اعلام کردند که قرار است تولید در این کارخانه در سال ۲۰۲۷ افزایش یابد، اما همچنان کمتر از ظرفیت برنامهریزی شده خواهد بود.
در همین حال، یکی از این منابع آگاه گفت: کارخانه یک میلیارد دلاری این خودروساز در ترکیه که قرار بود تولیدش را در پایان سال ۲۰۲۶ با ظرفیت سالانه ۱۵۰ هزار خودرو آغاز کند، سال میلادی آینده خودروهای بیشتری نسبت به کارخانه مجارستانی تولید خواهد کرد. این منبع افزود: تولید در کارخانه مانیسا در غرب ترکیه، در سال ۲۰۲۷، از ۱۵۰ هزار خودرو فراتر خواهد رفت و بیوایدی در سال ۲۰۲۸ دوباره به میزان قابلتوجهی، تولیدش را افزایش خواهد داد.
بیوایدی، کارخانهای در مجارستان ساخته است تا خودروهایش را بدون تعرفه در اروپا بفروشد. تمام خودروهایی که در حال حاضر در اروپا میفروشد، تولید چین هستند و علاوه بر تعرفه استاندارد ۱۰ درصدی، مشمول تعرفههای ضد یارانهای اتحادیه اروپا برای واردات خودروهای برقی تولید چین نیز میشوند. در مورد بیوایدی، کل تعرفه ۲۷ درصد است.
بسیاری از خودروهای تولید شده در کارخانه جدید در ترکیه نیز به مقصد اروپا صادر خواهند شد و هنگام صادرات به اتحادیه اروپا، هیچ تعرفهای نخواهند داشت.
تغییر به سمت تولید ارزانتر در ترکیه، چالش خودروسازان چینی را که میخواهند برای جلوگیری از تعرفههای متقابل در اروپا، خودرو تولید کنند اما از دستمزدها و هزینههای انرژی بالاتر در منطقه اجتناب کنند، برجسته میکند.
مجارستان که مقر اصلی فعالیتهای اروپایی بیوایدی خواهد بود، به یک شریک تجاری و سرمایهگذاری مهم برای چین تبدیل شده است.
ترکیه مدتهاست که به عنوان یک قطب تولید کمهزینه برای خودروسازان بزرگی از جمله تویوتا، استلانتیس، فورد، هیوندای و رنو بوده است. دولت ترکیه در مارس، اعلام کرد که چری چین، یک میلیارد دلار در کارخانهای با ظرفیت تولید سالانه ۲۰۰ هزار خودرو، سرمایهگذاری خواهد کرد.
بیوایدی به سرعت در خارج از بازار داخلی چین که با جنگ قیمتی قابل توجهی روبرو است، گسترش مییابد. رویترز ماه میلادی گذشته گزارش داد که بیوایدی با کاهش شیفتها در برخی کارخانهها و به تاخیر انداختن افزایش تولید مدلهای جدید، توسعهاش در چین را نزولی کرده است.
تقاضا برای خودروهای برقی بیوایدی که ارزانتر از مدلهای رقبای اروپایی هستند، در منطقه رو به افزایش است. شرکت تحقیقاتی «اساندپی گلوبال موبیلیتی»، تخمین زده است که خودروساز شماره یک چینی، سال میلادی جاری، ۱۸۶ هزار دستگاه خودرو در اروپا خواهد فروخت که نسبت به ۸۳ هزار دستگاه خودرو در سال ۲۰۲۴ افزایش یافته است و انتظار دارد که فروش تا سال ۲۰۲۹، دوباره دو برابر شود و به حدود ۴۰۰ هزار دستگاه خودرو برسد.
بیوایدی، افزایش فعالیت در کارخانه خود در برزیل را آغاز کرده، اما از سوی دادستانهای برزیلی به دلیل سوءاستفادههای ادعایی از نیروی کار، تحت تعقیب قضایی قرار گرفته است.
طبق گزارش رویترز، این منابع آگاه گفتند که این خودروساز در مجارستان، قصد داشت ماشینآلات خط تولید را تا سپتامبر، در کارخانهاش نصب کند. برنامههای بیوایدی برای کارخانه مجارستان، ممکن است تغییر کند. در طول سال میلادی گذشته، مدیران این شرکت درباره احتمال تولید مدلهای مختلف در این کارخانه، از جمله «آتو ۲» (Atto ۲)، «آتو ۳» (Atto ۳) و «دلفین» ( Dolphin) صحبت کردهاند. بیوایدی خودروهای برقی محبوب «آتو ۳» و «دلفین» و همچنین مدل ارزان قیمت «سیگال» ( Seagull) را در آنجا تولید خواهد کرد. همزمان، منبع آگاه دیگری گفت: «آتو ۲»، «آتو ۳» و «دلفین» را نیز تولید خواهد کرد.
یک منبع آگاه اعلام کرد که بیوایدی در ترکیه، علاوه بر دو مدل پلاگین هیبریدی «سیل یو دیامآی» ( Seal U Dmi) و «سیل ۰۶ دیام-آی» ( Seal ۰۶ Dm-i)، شاسیبلند تمام برقی «سیل یو» ( Seal U) را با نام «سی لاین ۵» (Sealion ۵) تولید خواهد کرد البته مشخص نیست که آیا این مدل تمام برقی یا پلاگین هیبریدی خواهد بود.ایسنا