کد خبر: ۶۵۷۷۱
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۴۰۴ - ۱۰:۴۷
خودروکار گزارش می دهد

از حذف واسطه ها تا تولید محصول با کیفیت با اصلاح قیمت خودرو / موفقیت مشروط واقعی کردن قیمت ها در بازار خودرو

در شرایطی که خودروسازان پس از مدت ها انتظار در تلاش برای اصلاح و واقعی کردن قیمت ها هستند که زیان انباشته دو خودروساز که ناشی از قیمت گذاری دستوری است، به بیش از ۲۵۰ همت رسیده و توانی برای ادامه فعالیت وجود ندارد.

از حذف واسطه ها تا تولید محصول با کیفیت با اصلاح قیمت خودرو / موفقیت مشروط واقعی کردن قیمت ها در بازار خودروبه گزارش خبرنگار خودروکار -در شرایطی که خودروسازان با زیان انباشته هزاران میلیاردی دست به گریبان هستند همچنان شورای رقابت در فرایند قیمت گذاری نقش پررنگی داشته و با حضور بیش از ۱۰ ساله خود کمر به نابودی خودروسازان بسته است. در چنین شرایطی درخواست خودروسازان مبنی بر اصلاح قیمت ها تا اندازه ای موافقت شد تا ضمن کاهش زیاندهی، توان تولید افزایش یافته و دسترسی مصرف‌کننده واقعی برای خرید از کارخانه فراهم شود. به طور قطع اصلاح و واقعی کردن قیمت ها باعث می شود تا مشتری واقعی توان ثبت نام و خرید از تولیدکننده را داشته باشد و در این میان نقش واسطه ها از میان برود تا دیگر مشتری برای خرید ناگزیر به مراجعه به دلال ها نباشد.
از دیگر نکات مثبت اصلاح قیمت ها می توان به کاهش نقش واسطه ها با امکان ثبت‌نام مستقیم مشتری و خرید از کارخانه اشاره کرد در این‌شرایط واسطه‌گری که باعث افزایش قیمت و التهاب بازار شده، حذف می‌شود و این موضوع می‌تواند باعث کاهش قیمت خودرو در بازار آزاد و نزدیک شدن آن به قیمت واقعی کارخانه شود.
افزایش شفافیت بازار نیز از دستاوردهای اصلاح قیمت خودرو است. وقتی مصرف‌کننده واقعی به صورت مستقیم از تولیدکننده خرید می‌کند، فرآیند خرید شفاف‌تر شده و دسترسی عادلانه‌تری فراهم می‌شود و در چنین شرایطی کاهش زیان خودروساز را شاهد خواهیم بود این در حالیست که بسیاری از خودروسازان ایرانی در سال‌های اخیر به دلیل قیمت‌گذاری دستوری متحمل زیان‌های انباشته شده‌اند به طوری که هم‌اکنون مبلغ این زیان ۲۵۰ همت گزارش شده است  بنابراین اصلاح قیمت‌ها می‌تواند این زیان‌ها را کاهش دهد و منابع مالی لازم برای ارتقای کیفیت محصولات را فراهم کند.
قیمت‌گذاری دستوری در سال‌های اخیر باعث شده قیمت فروش محصولات کمتر از بهای تمام‌شده باشد بنابراین با اصلاح قیمت‌ها، خودروساز می‌تواند حداقل هزینه‌های تولید را پوشش دهد، از زیان خارج شود و به سمت سوددهی حرکت کند.
در شرایط زیان‌دهی، خودروساز منابع مالی کافی برای نوسازی خطوط تولید، بهبود فناوری، کنترل کیفیت و تحقیق و توسعه ندارد و با واقعی شدن قیمت ها تأمین سرمایه مورد نیاز برای تولید محصولات با کیفیت‌تر و مطابق با استانداردهای روز فراهم خواهد شد.
وقتی قیمت‌ها واقعی باشند، درآمد و هزینه‌های شرکت به‌درستی منعکس می‌شود. این مسئله امکان نظارت، حسابرسی و پاسخگویی مدیران را بهبود می‌بخشد و از رانت و فساد در شرکت‌های خودروساز می‌کاهد و شاهد افزایش شفافیت مالی و حسابرسی پذیری خواهیم بود.
 بهبود رقابت‌پذیری در صورت آزادسازی مدیریت‌شده بازار نیز از دیگر دستاوردهای اصلاح قیمت ها است.
قیمت واقعی باعث می‌شود رقابت میان خودروسازان داخلی و در آینده با واردات، شفاف‌تر و جدی‌تر شود و این فشار رقابتی، خودروسازان را به سمت ارتقای محصول، خدمات پس از فروش بهتر و نوآوری بیشتر سوق می‌دهد و در ادامه جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی باعث خروج از وضعیت زیان‌دهی و ایجاد ثبات اقتصادی در خودروسازی می شود و جذابیت این صنعت برای سرمایه‌گذاران را افزایش می‌دهد. در شرایط زیان مزمن، هیچ سرمایه‌گذار داخلی یا خارجی علاقه‌ای به ورود ندارد. بنابراین با نزدیک شدن قیمت کارخانه و بازار سود حاصل از خرید و فروش واسطه‌ای کاهش می‌یابد و این موضوع می‌تواند به آرامش بازار و کاهش رفتارهای سوداگرانه منجر شود. بنابراین اصلاح قیمت خودرو در شرایط فعلی، پیش‌نیاز نجات صنعت خودروسازی کشور از فروپاشی است. اما این اقدام باید همراه با افزایش بهره‌وری، شفافیت مالی، رقابت‌پذیری، و کنترل فساد در صنعت خودرو باشد تا منافع آن به مصرف‌کننده واقعی نیز برسدبا اصلاح قیمت خودرو انگیزه برای ارتقای کیفیت و تنوع محصول از سوی خودروساز افزایش می یابد. وقتی خودروساز از زیان خارج شود، منابع مالی بیشتری برای تحقیق، توسعه، نوسازی خطوط تولید و بهبود کیفیت محصولات خواهد داشت.
بدون شک اصلاح قیمت خودرو به‌گونه‌ای که تعادل میان منافع مصرف‌کننده واقعی و تولیدکننده حفظ شود، می‌تواند ضمن افزایش کیفیت خودروها بازار را از دلالی نجات دهد که البته موفقیت این طرح مشروط به طراحی دقیق، اجرای شفاف و کنترل دقیق بازار ثانویه است.


به طور قطع در این‌ مسیر حذف واسطه‌ها به تنهایی کافی نیست بلکه باید مکانیزم‌هایی برای کنترل تقاضای سوداگرانه مانند محدودیت فروش یا مالیات بر فروش زودهنگام وجود داشته باشد تا با تکیه بر پلتفرم‌های ثبت‌نام شفاف، عادلانه و قابل دسترس برای عموم اعتماد عمومی جلب شود تا دوباره فرصتی برای سودجویان ایجاد نشود.

برچسب ها: قیمت خودرو
روزنامه های اقتصادی
آخرین اخبار