کد خبر: ۶۵۰۷۱
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۴ - ۱۰:۱۸

ایران‌خودرو و امنیت؛ نگاهی چندلایه به گذشته، حال و آینده صنعت ملی خودرو

وقتی سخن از «امنیت» به میان می‌آید، ذهن بیشتر ما به مسائل نظامی یا اجتماعی معطوف می‌شود.

ایران‌خودرو و امنیت؛ نگاهی چندلایه به گذشته، حال و آینده صنعت ملی خودروبه گزارش خودروکار اما در جهان امروز، امنیت به‌عنوان یک مؤلفه کلیدی در صنایع راهبردی نیز مطرح است؛ به‌ویژه در صنایعی مانند خودروسازی که مستقیم با جان، مال و آسایش میلیون‌ها نفر سروکار دارد. ایران‌خودرو به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان خودرو در خاورمیانه، نه‌تنها یک شركت صنعتی، بلکه یک بازيگر مهم در تامين امنیت اقتصادی، شغلی و اجتماعی كشور ایران به‌شمار می‌رود.

نگاهی به تاریخچه تولید و ایمنی در ایران‌خودرو

ایران‌خودرو از زمان تولید نخستین پیکان در سال ۱۳۴۶ تا تولید محصولات روزآمدی مانند دنا، تارا، ري را و هایما، همواره در مسیر ارتقاء کیفیت، ایمنی و فناوری گام برداشته است. در دهه ۸۰ شمسی، با ورود سامانه‌های ایمنی مانند ترمز ABS، کیسه هوای راننده و سرنشین، کمربند ایمنی پیش‌کشنده و سیستم‌های الکترونیکی پایدارکننده (ESP) در برخی مدل‌ها، نگاه به ایمنی وارد فاز جدیدی شد.

در سال‌های اخیر، پروژه‌هایی نظیر ري را، تارا، سورن‌پلاس، رانا‌پلاس و دنا‌پلاس با تمرکز بر ایمنی سرنشینان توسعه یافته‌اند و نتایج تست‌های ایمنی داخلی و برخی تست‌های بین‌المللی، بهبود شاخص‌ها را تأیید کرده‌اند.

ابعاد مختلف امنیت در محصولات ایران‌خودرو

امنیت سرنشینان: با نصب کیسه‌های هوای چندگانه، ساختار مقاوم اتاقک خودرو، بهینه‌سازی کمربند ایمنی و استفاده از سیستم ترمزهای پیشرفته، امنیت فیزیکی سرنشینان در برابر تصادف افزایش یافته است.

رده‌بندی ایمنی داخلی

تعداد کیسه هوا

سیستم پایدارکننده (ESP)

ترمز ABS

مدل خودرو

خيلي خوب

4

دارد

دارد

ري را

خیلی خوب

۴

دارد

دارد

تارا اتومات

خوب

4

دارد

دارد

دنا‌پلاس

خوب

۲

دارد

دارد

سورن‌پلاس

 

امنیت خودرو در برابر سرقت و تخریب: ایران‌خودرو در محصولات جدید از سیستم‌های قفل مرکزی هوشمند، قفل ایموبیلایزر و هشدار ضدسرقت بهره برده است. همچنین در برخی مدل‌ها مانند ري را امکان اتصال به اپلیکیشن و کنترل از راه دور نيزاضافه شده است( خودروي متصل )  .

امنیت تامين قطعات و زنجیره تأمین: یکی از مزایای رقابتی ایران‌خودرو، داشتن زنجیره تأمین گسترده داخلی است. بیش از 70٪ قطعات توسط سازندگان داخلی تأمین می‌شود که کاهش ریسک وابستگی خارجی را درپی دارد و در شرایط تحریمی به‌معنای امنیت ملی صنعتی است.

امنیت پس از خصوصی‌سازی؛ رویکرد بخش خصوصی به کیفیت و ایمنی

با اجرای سیاست‌های خصوصی‌سازی مدیریت در ایران‌خودرو، فضای رقابت، شفافیت مالی و انگیزه برای جذب سرمایه و فناوری ارتقاء یافته است. فعالان بخش خصوصی برنامه‌هایی برای همکاری با شرکت‌های طراحی پلتفرم (از جمله چینی و اروپایی)جهت طراحي و توسعه محصولات جديد مطابق با آخرين ويرايش استاندارد هاي بین‌المللی ایمنی را دارند.

مقایسه با خودروسازان دیگر

ایران‌خودرو

پژو فرانسه

چری چین

تویوتا ژاپن

ویژگی‌ها

70٪

۵۰٪

۶۵٪

۴۵٪

سهم قطعات داخلی (%)

۲-۴

۶

۴

۶

تعداد ایربگ در مدل اقتصادی

داخلی + بومی‌سازی Euro-NCAP

Euro-NCAP

C-NCAP

J-NCAP

استاندارد تست تصادف

گسترده

ندارد

نمایندگی مونتاژ

نمایندگی فروش

پایگاه‌های تولید در کشور

 

 

 

 

مقایسه مرگ‌ومیر ناشی از تصادف در ایران و نقش ایمنی خودرو

توضیح تغییرات مهم

میزان ایمنی خودروها (نسبی)

میانگین عمر خودروها

تعداد مرگ‌ومیر ناشی از تصادف در کل کشور

دهه / سال

کمبود کیسه هوا، نبود ESP، ضعف ساختار

ضعیف (پیکان، پراید، پژو ۴۰۵)

بالا (خودروهای فرسوده)

حدود ۲۷,۷۰۰ نفر در سال

دهه ۱۳۸۰ (مثلاً ۱۳۸۴)

ورود ترمز ABS، کیسه هوا ۲عدد

متوسط (رانا، دنا، سمند با ABS)

بهبود نسبی

حدود ۱۵,۹۰۰ نفر در سال

دهه ۱۳۹۰ (مثلاً ۱۳۹۵)

ایربگ ۴تایی، استفاده ازESP و بهبود ايمني شاسی

بهتر (ري را ،تارا، دنا پلاس، هایما)

ترکیبی

حدود ۱۷,۰۰۰ نفر در سال

دهه ۱۴۰۰ (مثلاً ۱۴۰۲)

 

در سال ۱۳۸۴، نرخ مرگ‌ومیر به ازای هر ۱۰ هزار وسیله نقلیه حدود ۳۸ نفربود، اما این نرخ در سال ۱۴۰۲ به حدود ۱۳ نفر کاهش یافته است. بخشی از این کاهش مستقیماً با بهبود در ایمنی خودروها و مجهز شدن به فناوری‌هایی مثل کیسه هوا، ترمز ABS و سیستم پایدارکننده (ESP)، طراحی شاسی مقاوم، سیستم هشداردهنده و ترمز اضطراری مرتبط است.

در پایان باید اضافه کرد که در شرایطی که امنیت صنعتی، اشتغال‌زایی پايدار و کاهش وابستگی فناورا نه از اولویت‌های اصلي کشور است، ایران‌خودرو با برخورداری از زنجیره تأمین قوی، نیروی انسانی ماهر، ظرفیت صادرات، و اراده برای به‌روز شدن در ایمنی و کیفیت یک دارایی ملی محسوب می‌شود و می‌تواند هم در بازار داخلی و هم در بازار خارجی، نقشي جدي ایفا کند.

 

 

برچسب ها: ایران خودرو
روزنامه های اقتصادی
آخرین اخبار