کد خبر: ۶۴۸۸۹
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۴ - ۱۱:۲۶
نمایشگاه خودرو شانگهای ۲۰۲۵ / ۲۴

نمایش قدرت چین در صنعت خودروی برقی در Auto Shanghai 2025

در حالی‌ که خودروسازان قدیمی مانند تویوتا، بی‌ام‌و و فولکس‌واگن بر میراث و سنت‌ خود تاکید داشتند، برندهای چینی مانند XPeng، NIO و BYD با نوآوری‌های شگفت‌انگیز پیشتازی خود را به رخ کشیدند.

نمایشگاه بین‌المللی خودروی شانگهای ۲۰۲۵، بار دیگر جایگاه چین را به عنوان قلب تپنده صنعت خودروسازی جهان تثبیت کرد. این رویداد بزرگ که در مرکز ملی نمایشگاه‌ها و همایش‌های شانگهای برگزار شد، صحنه قدرت‌نمایی بی‌وقفه خودروسازان چینی در حوزه خودروهای برقی و فناوری‌های نوین بود؛ جایی که شرق، نه‌تنها رهبری انقلاب برقی را در دست گرفته، بلکه در حال بازتعریف آینده حمل‌ونقل است.

در حالی‌ که خودروسازان قدیمی مانند تویوتا، بی‌ام‌و و فولکس‌واگن بر میراث و سنت‌ خود تاکید داشتند، برندهای چینی مانند XPeng، NIO و BYD با نوآوری‌های شگفت‌انگیز پیشتازی خود را به رخ کشیدند. XPeng با رونمایی از مدل جدید هوش مصنوعی مخصوص درک موقعیت‌های پیچیده رانندگی و ربات انسان‌نمای PX5، آینده‌ای را ترسیم کرد که در آن خودرو، ربات و اکوسیستم هوشمند در هم تنیده‌اند.

نمایش قدرت چین در صنعت خودروی برقی در Auto Shanghai 2025

NIO نیز با معرفی سدان پرچمدار ET9 که به‌طور نمادین با موسیقی «می‌رقصید» و صندوق‌عقبی که به صندلی ماهیگیری تبدیل می‌شود، تمرکز خود را بر تجربه‌گرایی و سبک زندگی نشان داد. این روند نشان‌دهنده رویکردی تازه در صنعت خودروست؛ جایی که خودرو فقط یک وسیله نقلیه نیست، بلکه بخشی از سبک زندگی مدرن محسوب می‌شود.

در سال ۲۰۲۵، چین با سهم نزدیک به ۵۰ درصدی از بازار خودروهای برقی (شامل BEV و PHEV)، همچنان بازیگر اصلی این حوزه در جهان است. برندهایی چون BYD، NIO، XPeng و Geely نه‌تنها در فناوری باتری و رانندگی هوشمند پیشتازند، بلکه استراتژی‌های جهانی‌سازی را با قدرت پیش می‌برند. به‌طور مثال، BYD با معرفی فناوری شارژی که تنها در پنج دقیقه ۴۷۰ کیلومتر بُرد اضافه می‌کند، گامی بلند برای رفع دغدغه بُرد خودروهای برقی برداشته است. شیائومی هم با SUV لوکس SU7 وارد این رقابت شده و حتی در برابر برندهای غربی، در بخش‌های برقی و احتراق داخلی عملکرد بهتری از خود نشان داده است.

همزمان، سیاست‌گذاران غربی با عقب‌نشینی از یارانه‌ها و هدف‌گذاری‌های محیط‌زیستی، با کندی به استقبال الکتریکی‌سازی رفته‌اند؛ در حالی‌ که چین با سیاست‌گذاری تهاجمی، جایگاه خود را به‌عنوان قطب صنعتی آینده تثبیت کرده است. آمارها نشان می‌دهد بازارهای نوظهور مانند تایلند و برزیل، به لطف حضور پررنگ برندهای چینی، رشد چشمگیری در ثبت خودروهای برقی داشته‌اند.

خودروسازان چینی با درک هوشمندانه از بازارهای مختلف، محصولات خود را متناسب با شرایط اقلیمی و نیازهای منطقه‌ای طراحی می‌کنند. برای مثال، SAIC Maxus خودروهای وانت خود را با سیستم تعلیق مناسب آمریکای لاتین و سامانه خنک‌کننده ویژه خاورمیانه عرضه کرده است. NIO نیز با تغییر مدل فروش مستقیم به همکاری‌های محلی، آماده ورود به ۲۵ کشور جدید در سال جاری است.

در کنار این پیشرفت‌ها، موسسه Fitch Ratings در گزارشی جدید اعلام کرد که با وجود چالش‌ها، بازار خودروی چین در سال جاری رشد پایدار تک‌رقمی خواهد داشت؛ گرچه رقابت فشرده و حرکت به سمت خودروهای اقتصادی‌تر، سوددهی خودروسازان را تحت فشار قرار می‌دهد. سهم خودروهای برقی در سه‌ماهه نخست ۲۰۲۵ به ۴۷ درصد از کل فروش رسید.

با این حال، موانع بین‌المللی همچون جنگ تعرفه‌ای با آمریکا و افزایش محافظه‌کاری در کشورهای غربی، تهدیدهایی جدی برای صادرات خودروسازان چینی و به‌ویژه تولیدکنندگان باتری‌های ذخیره‌سازی انرژی ایجاد کرده است. با وجود این، صنعت خودروی برقی چین با اتکا به زیرساخت قوی داخلی، مشوق‌های دولتی و رقابت قیمتی، به رشد خود ادامه می‌دهد.

چین اکنون تنها یک تولیدکننده بزرگ خودرو نیست؛ بلکه با خلق فناوری‌های نوین، گسترش هوشمند بازار و تمرکز بر نیاز مصرف‌کننده، آینده حمل‌ونقل جهانی را طراحی می‌کند.

روزنامه های اقتصادی
آخرین اخبار