خودروکار – شرکت چری بهصورت رسمی پیشفروش شاسیبلند جدید خود با سامانه افزاینده بُرد (EREV) را آغاز کرد. این خودرو که با نام فولوین T11 و تحت زیربرند انرژی نو Fulwin عرضه میشود، در چهار تیپ مختلف و با قیمتی بین ۱۹۹,۹۰۰ تا ۲۶۴,۹۰۰ یوان (معادل حدود ۲۸ تا ۳۷ هزار دلار) ارائه خواهد شد. عرضه رسمی این مدل تا پایان ماه اکتبر انجام میشود.
ابعاد و طراحی
فولوین T11 بهعنوان یک شاسیبلند پرچمدار ششنفره با چیدمان صندلی ۲+۲+۲ طراحی شده است. این خودرو ۵,۲۰۵ میلیمتر طول، ۱,۹۹۸ میلیمتر عرض و ۱,۸۰۰ میلیمتر ارتفاع دارد و فاصله محوری آن ۳,۱۲۰ میلیمتر است؛ ابعادی که آن را در رده بزرگترین SUVهای افزاینده بُرد بازار چین قرار میدهد.
در نمای جلو، جلوپنجره بسته با خطوط عمودی و ورودی هوای پیوسته در قسمت پایین به همراه چراغهای باریک LED به چشم میخورد. سنسور لیدار روی سقف نیز نشان از بهرهمندی خودرو از سامانههای پیشرفته کمکراننده دارد. در نمای جانبی، دستگیرههای متعارف، زه کرومی دور شیشهها و باربند سقفی دیده میشود و در بخش عقب نوار نور سراسری و خروجی اگزوز پنهان طراحی مدرن خودرو را تکمیل میکند.
چری این مدل را در شش رنگ عرضه میکند: سبز شفقی، آبی ابری، خاکستری سایهماه، مشکی جوهری، طلایی ماسهای و قرمز یاقوتی.
فضای داخلی و امکانات رفاهی
کابین فولوین T11 ترکیبی از طراحی دیجیتال و متریال ممتاز است. یک نمایشگر یکتکه ۳۰ اینچی در سراسر داشبورد کشیده شده و نمایشگر دیجیتال راننده ۱۰.۲۵ اینچی و نمایشگر سقفی عقب ۱۷.۳ اینچی نیز وجود دارد. رنگبندی کابین در سه طرح مشکی تورمالین، قهوهای کهربایی و سفید عاجی عرضه میشود و چرم نرم و تزئینات چوبی حس لوکسبودن را تقویت میکند.
از امکانات استاندارد میتوان به سیستم صوتی ۲۳ اسپیکر Boyar Sound، نورپردازی ۲۵۶ رنگ، شارژ بیسیم، تهویه سهمنطقهای، دوربین ۳۶۰ درجه، ترمز اضطراری خودکار (AEB)، یخچال ۹.۲ لیتری سرمایشی/گرمایشی، سیستم معطرکننده کابین، گرمکن فرمان و شیشههای دودی ردیف دوم و سوم اشاره کرد.
راحتی و چیدمان صندلیها
تمام نسخهها دارای صندلیهای گرم و سردشونده در ردیف اول و دوم هستند. تیپهای بالاتر به صندلی ماساژور و حالت بیوزنی در ردیف دوم مجهز شدهاند. صندلیهای ردیف سوم نیز برقی و دارای گرمکن هستند. با خواباندن صندلیهای عقب، فضای بار تا ۱۶۵۰ لیتر افزایش مییابد.
سیستمهای رانندگی و ایمنی
فولوین T11 از سامانه کمکراننده Falcon 500 در تیپهای پایه و Falcon 700 در نسخههای بالاتر بهره میبرد. این سامانه با ۲۷ واحد ادراکی شامل یک لیدار، ۱۱ دوربین بیرونی، ۳ رادار موج میلیمتری و ۱۲ سنسور اولتراسونیک کار میکند و به تراشه NVIDIA Orin-Y مجهز است. قابلیتهایی مانند رانندگی نیمهخودکار در بزرگراه و شهر، پارک خودکار و اجتناب از تصادف در این سیستم پشتیبانی میشود.
از نظر ایمنی، تمامی نسخهها دارای ۱۱ کیسه هوا شامل کیسه هوای عقب و پردهای بلند هستند. ساختار بدنه از ۸۸ درصد فولاد مقاوم و آلیاژ آلومینیوم تشکیل شده و مقاومت پیچشی آن به ۳۷,۳۰۰ نیوتنمتر بر درجه میرسد. چری میگوید این خودرو با استاندارد ایمنی جدید خود موسوم به Rock Body 2.0 مطابقت دارد.
پیشرانه و عملکرد
چری فولوین T11 به یک موتور ۱.۵ لیتری توربوشارژر بهعنوان ژنراتور و یک یا دو موتور برقی (بسته به نوع دیفرانسیل) مجهز است.
نسخه تکمحور (RWD) توان ۱۹۵ کیلووات دارد و شتاب ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت را در ۹.۳ ثانیه طی میکند.
نسخه چهارچرخ محرک (AWD) مجموعاً ۳۴۵ کیلووات توان و ۶۳۴ نیوتنمتر گشتاور تولید کرده و شتاب آن به ۵.۴ ثانیه کاهش مییابد.
هر دو نسخه از باتریهای LFP بهره میبرند (۳۳.۶۸ کیلوواتساعت برای RWD و ۳۹.۹۲ برای AWD) که برد برقی ۲۲۰ کیلومتری (بر پایه CLTC) و برد ترکیبی بیش از ۱۴۰۰ کیلومتر را فراهم میکند. شارژ ۳۰ تا ۸۰ درصد نیز تنها ۲۰ دقیقه زمان میبرد.
سیستم تعلیق شامل جناغی دوبل در جلو و پنج اتصالی در عقب است و مدلهای AWD به کمکفنرهای تطبیقی CDC مجهز شدهاند. شش حالت رانندگی شامل اقتصادی، عادی، اسپرت، باران/برف، آفرود و حالت شخصی نیز قابل انتخاب است.
رقبا و جایگاه بازار
با توجه به ابعاد، چیدمان ششنفره و مشخصات فنی، چری فولوین T11 رقیب مستقیم دیپال S09 و لینکاندکو 900 محسوب میشود. در حالی که مدل دیپال از سامانه افزاینده بُرد استفاده میکند، لینکاندکو 900 با سیستم پلاگینهیبرید وارد رقابت شده است. چری طی سالهای اخیر حضور پررنگی در بازار ایران داشته و محصولات خود را از طریق برندهای مدیران خودرو، فونیکس و اخیراً آریزو عرضه میکند. با توجه به سیاستهای جدید این خودروساز چینی در گسترش سبد محصولات برقی و هیبریدی، احتمال عرضهی فولوین T11 EREV بهعنوان یک شاسیبلند لوکس با فناوری افزاینده بُرد در بازار ایران نیز وجود دارد؛ مدلی که میتواند جایگاه چری را در میان خودروهای نیمهالکتریکی و پریمیوم تقویت کند.