به گزارش خبرنگار خودروکار - در حال حاضر زیان انباشته سه خودروساز ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو تا پایان مهر ماه از مرز ۲۰۸ هزار میلیارد تومان عبور کرده که این میزان بیشتر از سرمایه ثبت شده این شرکتها است.
تجدید ارزیابی دارایی ها به زبان ساده به معنی افزایش یا کاهش ارزش شرکت پس از ارزش گذاری دوباره آن است. زمانی که نرخ تورم در کشور بالا است این کار باید به طور مستمر طی سالهای بعد ادامه یابد چرا که با انجام مستمر تجدید ارزیابی، قیمت داراییهای غیرمستهلک همچون زمین و ساختمان به قیمت واقعی بازار نزدیکتر میشود.
از این رو در شرایطی که سه خودروساز بزرگ داخلی این روزها در شرایط مالی نامناسبی قرار دارند و از یک سو بدهی آن ها به زنجیره تامین هزاران میلیاردی شده و از سوی دیگر این روزها شاهد حذف ارز نیمایی هستند که بالطبع بر قیمت تمام شده آن ها تاثیر چشمگیری خواهد گذاشت، درخواست خود مبنی بر تجدید ارزیابی دارایی ها را مطرح کرده اند که پس از تایید در حال حاضر مقدمات اجرای آن فراهم شده است و گروه ایران خودرو با هدف بهبود ساختار مالی و افزایش سرمایه، فرآیند تجدید ارزیابی جامع داراییهای خود را آغاز کرده است.
حسین تقدسی معاون اقتصادی ایران خودرو هدف از این اقدام را خروج از زیان انباشته و خارج شدن از محدودیتهای ماده 141 قانون عنوان و تاکید کرده که کار تجدید ارزیابی بزرگترین خودروساز خاورمیانه در حال انجام است.
وی تاکید کرده که در راستای بهبود ساختار مالی و افزایش سرمایه، گروه ایرانخودرو فرآیند تجدید ارزیابی جامع داراییهای خود را آغاز کرده است و هدف از این اقدام، تعیین دقیق ارزش داراییها و سهام شرکت و در نهایت، خروج از محدودیتهای ماده 141 قانون تجارت است.
به گفته تقدسی، پیشبینی میشود نتایج این ارزیابی تا پایان سال مشخص شده و با مشخص شدن ارزش گروه، این موضوع به عنوان مبنایی برای تصمیمگیری در خصوص افزایش سرمایه و برنامههای آینده واگذاری سهام مورد استفاده قرار گیرد.
گزارش ها نشان می دهد که آخرین تجدید ارزیابی داراییهای گروه صنعتی ایرانخودرو در سال 1398 انجام شده و با توجه به گذشت 5 سال و الزامات قانونی، فرآیند تجدید ارزیابی جدیدی در سال جاری آغاز شده است.
تقدسی در این باره می گوید: در این تجدید ارزیابی، تمامی داراییهای گروه صنعتی ایران خودرو، دارایی ثابت سرمایه گذاری بلند مدت و هر دارایی که در اختیار داریم از جمله زمین، ساختمان، ماشینآلات و حتی سایر داراییها به صورت کامل مورد تجدید ارزیابی و ارزشیابی جدید قرار خواهند گرفت.
به گفته معاون اقتصادی ایران خودرو، پس از آخرین تجدید ارزیابی دارایی، سرمایه شرکت به حدود 30 هزار میلیارد تومان افزایش یافت و با توجه به زیان انباشته فعلی که حدود 128 هزار میلیارد تومان است، برای خروج از ماده 141 ، ایران خودرو نیازمند سرمایهای معادل حداقل دو برابر زیان انباشته است بنابراین سرمایه مورد نیاز برای خروج از این محدودیت، حدود 240 هزار میلیارد تومان خواهد بود.
در ابتدای تابستان امسال مهلت یک ساله ای به دو شرکت ایران خودرو و سایپا برای انجام افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها به منظور خروج از زیان دهی ازسوی سازمان بورس و اوراق بهادار اعطا شد و حال علاوه بر ایران خودرو، سایپا نیز از برنامه افزایش سرمایه از تجدید ارزیابی دارایی ها در ۲۸ اسفند با در نظر گرفتن زمان ۵ ساله قانونی جهت استفاده از معافیت مالیاتی خبر داده است.
سایپا اعلام کرده که با توجه به برگزاری مجمع افزایش سرمایه قبلی این شرکت در ۲۸ اسفند سال ۹۸ و در راستای رعایت ماده ۱۴ قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی و حمایت از کالای ایرانی و استفاده از معافیت مالیاتی افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها، انجام افزایش سرمایه فعلی با در نظر گرفتن زمان ۵ ساله قانونی ۲۸ اسفند امسال در دستور کار قرار گرفته است.
این شرایط در حالیست که تا پایان مهرماه امسال ۵۸ هزار و ۶۱۱ میلیارد و ۴۱۶ میلیون تومان نیز زیان انباشته برای سایپا به ثبت رسیده که این میزان زیان انباشته نیز بیش از دو برابر سرمایه ثبتشده این شرکت است چرا سرمایه ثبتشده این شرکت بالغ بر ۱۹ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بوده است.
پارس خودرو نیز شرایط مشابهی را تجربه می کند به طوری که تا پایان مهر امسال ۲۷ هزار و ۵۶۸ میلیارد و ۹۶۷ میلیون تومان زیان انباشته ثبت کرده و سرمایه ثبتشده آن ها در بورس، بیش از ۱۱ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان است.
با این شرایط باید دید دید خودروسازان با تجدید ارزیابی تا چه اندازه خود را از تله ورشکستگی نجات می دهند و آیا پس از آن برنامه ای دایمی برای خروج از این وضعیت خواهند داشت یا دوباره باید در انتظار ۵ سال دیگر و تجدید ارزیابی دیگری باقی بمانند؟