به گزارش خودروکار - همچنین در مصوبات کمیسیون تلفیق خبری از واردات خودروهای کارکرده (احتراقی و برقی) نیست. این در حالی است که تیرماه امسال دولت واردات این خودروها را تصویب کرده و شهریور ماه نیز وزیر صمت اعلام کرد که آییننامه واردات این دست از خودروها اصلاح خواهد شد، اما حالا شاهد هستیم که در لایحه بودجه سال آینده واردات برقیها و کارکردهها کاملا نادیده گرفته شده است.
در بخش دیگری از این گزارش ارز تخصیصی برای واردات خودروی نو در سال ۱۴۰۴ به میزان سه میلیارد و ۳۰۰میلیون یورو در نظر گرفته شده است. این رقم در قانون بودجه سال جاری دومیلیارد یورو بود که تاکنون تنها ۶۱۷.۵میلیون دلار از آن محقق شده است.
طبق آخرین آمار منتشرشده از گمرک از ابتدای سال جاری تا پایان آبانماه، ۲۹هزار و ۴۱۸دستگاه خودروی سواری نو از گمرکات کشور ترخیص قطعی و وارد کشور شد. ارزش این تعداد واردات خودروی سواری نو به کشور ۶۱۷میلیون و ۵۰۰هزار دلار بوده است. بنابراین میتوان گفت به طور میانگین در ماه به ارزش ۷۷میلیون و ۱۸۸هزار دلار خودرو وارد کشور شده است اگر واردات خودرو در چهار ماه باقیمانده از سال نیز با همین سرعت انجام شود، در نهایت ارزش خودروهای وارداتی به حدود ۹۲۶میلیون و ۲۵۰هزار دلار میرسد که کمتر از نیمی از ارز پیشبینیشده در بودجه سال جاری بوده است.
همچنین حقوق ورودی خودرو در گزارش کمیسیون تلفیق به ۶۰درصد کاهش پیدا کرده است. دولت در لایحه پیشنهادی خود تعرفه واردات را ۱۰۰درصد در نظر گرفته بود اما اعضای کمیسیون تلفیق نسبت به کاهش تعرفه اقدام کردهاند. البته مشخص نیست منظور از تعرفه ۶۰درصدی دقیقا تعرفه واردات کدام دست از خودروهاست، چراکه حقوق ورودی بستگی به سوخت مصرفی (بنزینی یا برقی) و همچنین حجم موتور دارد.
تعویض خودروهای صفر یا کارکرده جک و کی ام سی با خودروهای صفر یا کارکرده
مهدی ضیغمی، مدیر طرح واردات خودروی وزارت صمت، پیش از این درباره خبر کاهش تعرفه واردات خودرو به ۶۰درصد واکنش نشان داده و گفته بود: «دقیقا مشخص نیست این تعرفه برای چه خودروهایی قرار است اعمال شود. واقعیت این است که هماکنون برای واردات خودرو چند تعرفه داریم و فقط یک تعرفه معین نیست؛ به عنوان نمونه تعرفه خودروهای برقی و هیبریدی پانزده درصد بود. همچنین تعرفه خودروهای زیر ۱۵۰۰سیسی، بین ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰سیسی، ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰سیسی و بالای ۲۵۰۰سیسی با هم متفاوت است. به عنوان مثال درحالحاضر تعرفه واردات خودروهای زیر ۱۵۰۰سیسی ۵۵درصد است که از ۶۰درصد مدنظر مجلس کمتر است؛ با این تصمیم مجلس تکلیف این خودروها چه میشود؟»
همچنین اعضای کمیسیون تلفیق در گزارش خود به مالیات بر خودروهای لوکس نیز پرداختهاند.
دارندگان خودروهایی که ارزش روز آنها بیشتر از پنجمیلیارد تومان باشد، باید نسبت به مازاد بر این مبلغ یک درصد را به عنوان مالیات بر خودروهای لوکس پرداخت کنند. «قیمت روز خودرو» که در این لایحه آمده توسط سازمان امور مالیاتی کشور تعیین خواهد شد.
گرچه دولت تاکنون در وصول مالیات لوکسها موفق نبوده اما گزارش کمیسیون تلفیق از لایحه بودجه سال آینده تا آبان ۱۴۰۴ به دارندگان این خودروها مهلت داده تا نسبت به پرداخت مالیات ذکرشده اقدام کنند.
آنطور که دیوان محاسبات کشور پیش از این اعلام کرده بود، در سال گذشته از ۱۶۶هزار و ۳۲۵خودرویی که قیمتی بیش از سهمیلیارد تومان داشته و مشمول مالیات بر خودروهای لوکس میشدند، تنها ۱۰درصد اقدام به پرداخت مالیات کردهاند.
بر این اساس از دوهزار و ۸۵۰میلیارد تومانی که قانون بودجه سال ۱۴۰۲برای وصول مالیات خودروهای لوکس در نظر گرفته بود، تنها ۲۱۸میلیارد تومان از طرف دارندگان این خودروها پرداخت شده است. وضعیت در سال جاری نیز تقریبا به همین منوال است.
اما اعضای کمیسیون تلفیق در گزارش خود تاکید کردهاند که اگر مشمولان تا مهلت تعیینشده مالیات خود را پرداخت نکنند، مشمول حکم ماده ۱۹۰ قانون مالیاتهای مستقیم میشود که این ماده قانونی تاکید دارد کسانی که در موعد مقرر مالیات مستقیم تعیینشده را پرداخت نکنند، مشمول جریمه ۲.۵درصدی به ازای هر ماه تاخیر خواهند بود.