به گزارش خبرنگار خودروکار - یکی از مهمترین نیازهای صنعت خودرو، وجود خط تولید بدنه با مجهزترین فناوری های روز است تا بتواند با تولید قطعات باکیفیت ضمن کاهش هزینههای تولید، خودروی با کیفیتی به تولید برساند.
در حال حاضر خطوط بدنه سازی بهمن موتور قابلیت تولید ترکیبی انواع محصولات خودرویی را دارد و با سرمایه گذاری انجام شده و بهره گیری از فناوری های نوین این امکان را به وجود آورده تا رضایتمندی مشتریان را در تولید خودروی با کیفیت محقق کند.
بهمن موتور امکان تولید ساخت بدنه چندین خودرو در کلاس مختلف را به طور همزمان دارد و خط تولیدی بدنه نیز بسته به میزان خودکفایی، دارای تعداد زیادی ایستگاه مجموعه سازی است که با اتمام عملیات بدنه سازی بدنه کامل شده را به اتاق رنگ ارسال کند.
ظرفیت تولید بدنه سازی سالانه حدود ۱۰۰ هزار دستگاه بدنه است که در مجموع سه خط تولید این میزان بدنه به تولید می رسد.
با توجه به این که سطح تولید برخی ایستگاه ها نیاز به دقت بالایی دارد ربات ها به ویژه در قسمت فریم بدنه مورد استفاده قرار می گیرند که هم در سرعت و هم در کیفیت نقش ویژه ای دارند.
در حال حاضر ۲۵۰ نفر در سالن بدنه سازی بهمن موتور مشغول فعالیت هستند که ۸۰ درصد این تعداد به صورت مستقیم با تولید درگیر بوده و ۲۰ درصد نیز شامل نیروهای پشتیبان از جمله واحدهای مهندسی، تکنولوری، توسعه و خدمات فنی است.
بهمن موتور با هدف افزایش رضایتمندی مشتریان و تولید خودروی با کیفیت بخش مهمی از ساخت بدنه کهداندازه گیری است را بر عهده دستگاه cmm گذاشته شده است. این دستگاه ابعاد بدنه تولیدی را براساس طراحی انجام شده برای خودرو اندازه گیری می کند و در این میان یک نمونه به صورت تصادفی برای اندازه گیری ابعاد و دقیق بودن اندازه ها با طراحی انجام شده انتخاب تا مشخص شود اندازه ها همخوانی دارد یا خیر. در این دقت که زیر میلی متری انجام می شود، اگر اندازه ها همخوانی داشته باشد مورد تایید قرار گرفته و سایر بدنه ها نیز تایید و به خط تولید ارسال می شود تا متعلقات لازم از جمله موتور چراغ صندلی به همراه سیم و سایر قطعات به بدنه اضافه شود، اما در صورت دقیق نبودن ابعاد نمونه مورد اندازه گیری شده و سایر بدنه های دیگر مورد بررسی ویژه قرار می گیرند تا موانع تولید رفع شود.
برای اندازه گیری هر بدنه یک زمان ۶ ساعته در نظر گرفته می شود تا ابعاد مورد تایید قرار گیرد و هر بدنه به طور متوسط دارای بیش از ۱۲۰۰نقطه برای اندازه گیری است که توسط دستگاه CMM انجام می شود.
اگر به هر دلیلی مغایرتی در اندازه گیری ها مشاهده شود اینمغایرت به واحد کیفیت اعلام و این واحد به توقف خط اقدام می کند و در نهایت توسط دستگاه CMM پرتابل نسبت به اندازه گیری جیک های تولیدی اقدام و پس از اندازه گیری دوباره بدنه جدید جهت اندازه گیری به دستگاه ارسال می شود.
نگاهی به دستگاه CMM از اهمیت این دستگاه در خودروسازی حکایت دارد. هم اکنون طراحی خودرو بر روی کاغذ و در دوبعد انجام می شود اما خودرو یک جسم سه بعدی است و با ابعادی در حد کمتر از میلی متر مشخص شده است و از آن جا که دستگاه CMM ویژه اندازه گیری سه بعدی است، این دستگاه مختصات نقاط کلیدی قطعه ای که ساخته شده و یا بدنه ای که پس از جوشکاری قطعات مختلف ایجاد شده را نسبت به یک نقطه معین مشخص می کند و این مختصات را با مدل اصلی که طراحی شده و مختصات دقیق آن را که به صورت نرم افزاری در برنامه مشخص است مورد تطبیق قرار می دهد و در صورت عدم تطبیق اندازه ها قطعه و یا بدنه تولیدی توسط تیممهندسی تولید بررسی تا نسبت به رفع مشکل اقدام شود.
در این شرایط ممکن است مشکلی با اصلاح شیوه جوشکاری و افزایش دقت در نصب قطعات برطرف شود یا رفع آن نیازمند جایگزینی برخی قطعات بدنه باشد. سپس در صورت تایید مشخصات بدنه مجوز ورود بدنه به بخش رنگ و سپس واحد مونتاژ صادر
می شود.
در حال حاضر خودروی بزرگ و چند میلی متری نظیر فیدلیتی با ابعاد میلی متری ساخته می شود . طول این خودرو ۴۷۳۵ و عرض آن ۱۹۰۰ تعیین شده و فاصله دو محور نیز ۲۷۲۰ میلی متر است، این اندازه های میلی متری از سوی مهندسان ساخت با کمک دستگاه CMMمورد اندازه گیری قرار می گیرد و در حال حاضر یکی از بروزترین دستگاه های CMM بین شرکت های خودروسازی متعلق به بهمن موتور است که دستگاهی دقیق و به روز است.
در نهایت یکی از بدنه های تولید شده به صورت اتفاقی به اتاق تست تخریب جوش رفته و جوش های بدنه با هدف سنجش کیفیت جوش ها مورد بررسی قرار می گیرد تا در نهایت خودرویی با کیفیت نظیر محصولات بهمن موتور به دست مشتریان برسد.