کد خبر: ۶۲۴۲۶
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۲
خودروکار گزارش می دهد

افول مونتاژی ها در بازار خودرو 

همزمان با افزایش میزان واردات خودرو و تنوع برندها در بازار، بررسی ها از افول مونتاژی ها حکایت دارد و پیش بینی می شود تا پایان سال و همزمان با واردات بیشتر خودرو به کشور، خودروهای مونتاژی سهم کمتری از بازار را در اختیار بگیرند.

افول مونتاژی ها در بازار خودرو به گزارش خبرنگار خودروکار -  همزمان با روی کار آمدن دولت چهاردهم و در دستور کار قرار دادن سیاست آزادسازی واردات خودرو، فعالیت شرکت های واردکننده بالا گرفته و پیش بینی می شود با تسهیل روند ترخیص خودروهای وارداتی و همچنین روند اختصاص ارز، به زودی شاهد سهم بالای وارداتی ها از بازار باشیم. این روند در شرایطی است که روز گذشته 

فاطمه مهاجرانی، سخنگوی دولت نیز در نشست مطبوعاتی خود در خصوص روند واردات خودرو اظهار کرد؛  فرایند واردات خودرو‌های کارکرده در جریان است. دولت تمهیدات لازم برای تسهیل و تسریع این فرایند را فراهم کرده است.
 با این شرایط و آغاز واردات این دسته از خودروها بدون شک اقبال با خودروهای وارداتی بوده و سهم خودروهای مونتاژی از بازار کاهش خواهد یافت.
افزایش چند باره قیمت این دسته از خودروها در چند وقت اخیر و نزدیک شدن قیمت خودروهای مونتاژی با خودروهای وارداتی مصرف کنندگان را نسبت به خرید این خودروها دلسرد کرده است چرا که ترجیح می دهند با صرف اندک مبلغ بیشتری خودروی وارداتی خریداری کنند.
این جریان به همین نقطه ختم نمی شود چرا که کارشناسان بازار خودرو نیز این روزها مشتریان را از خرید مونتاژی ها منع کرده و آن ها را به سمت خرید وارداتی ها سوق می دهند و این روند به طور قطع تاثیر منفی بر بازار مونتاژی ها خواهد گذاشت.


در همین حال نگاهی به قیمت خودروهای صفر مونتاژی در ماه گذشته نشان می دهد بازار این خودروها نوسانات زیادی را تجربه کرده است و قیمت این خودروها در طول ماه یا به همان قیمتی که ماه را با آن شروع کردند بازگشته اند یا با تغییرات اندکی کاهش را تجربه کرده اند.
در مورد خودروهای کارکرده مونتاژی نیز شرایط به همین منوال بود و حتی برخی خودروهای مونتاژی افت قیمت بیشتری نسبت به نسخه‌های صفر خود تجربه کردند.
کارشناسان پیش بینی کردند که در مهرماه نیز روند مشابهی در انتظار بازار خودروهای کارکرده باشد که با فرا رسیدن این ماه و با گذشت بیش از ۲۵ روز از مهرماه شاهد تحقق این وضعیت هستیم.
این در حالیست که سامانه فروش خودروهای وارداتی نیز باز شده و خریداران می توانند با بلوکه کردن ۵۰۰ میلیون تومان در حساب بانکی خود، نخستین گام خرید خودروی وارداتی را بردارند.
از سوی دیگر شرکت ها نیز برای واردات خودروهای جدید برنامه های گسترده ای دارند و هرچند تعداد واردات این دسته از خودروها به مراتب کمتر از خودروهای مونتاژی است اما توانسته خریداران را به انتظار بیشتر برای خرید خودروهای جدید ترغیب کند.
حال باید دید با آغاز سرما و کاهش تقاضا برای خرید در بازار خودرو شرایط به چه شکلی پیش خواهد رفت اما آن چه مسلم است، حضور مونتاژی ها که عمده آن ها چینی هستند، کمرنگ تر از گذشته خواهد بود و در چنین شرایطی شرکت های تولیدکننده یا باید نسبت به پیش بینی شرایط خرید آسان تر برای مصرف کننده اقدام کرده و یا تغییراتی در روند تولید خود ایجاد کنند تا شاهد بازگشت اقبال به بازار این خودروها باشند.

برچسب ها: بازار خودرو
روزنامه های اقتصادی
آخرین اخبار