کد خبر: ۶۲۲۳۱
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۶

تخت‌گاز هفت ساله قیمت خودرو

از سال ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۳ قیمت خودروهای داخلی، مونتاژی و وارداتی افزایش قابل ملاحظه‌ای داشته است بطوری که بعضی از خودروها رشد دو هزار و ۶۴۶ درصدی داشته‌اند.

تخت‌گاز هفت ساله قیمت خودروبه گزارش خودروکار -  در سال ۱۳۹۶ و با پیش‌بینی‌هایی که برای افزایش نرخ ارز صورت گرفته بود، در نهایت دولت تصمیم گرفت که مجددا تعرفه‌های واردات خودرو را افزایش دهد. 
در جریان افزایش تعرفه‌ها، طبق ابلاغ معاون اول رئیس‌جمهور خودروهای با حجم موتور تا ۱۵۰۰ سی‌سی که تعرفه واردات آنها ۴۰ درصد بود، مشمول تعرفه ۵۵ درصدی شد و خودروهای با حجم موتور ۱۵۰۱ تا ۲۰۰۰ سی‌سی که تعرفه قبلی آنها ۴۰ درصد تعیین شده بود، در ضوابط جدید مشمول تعرفه ۷۵ درصدی شدند.
همچنین تعرفه واردات خودروهای با حجم موتور ۲۰۰۱ تا ۲۵۰۰ سی‌سی که قبلا ۵۵ درصد بود، ۹۵ درصد تعیین شد، در نهایت در اردیبهشت سال ۱۳۹۷ و با توجه به مشکلات تأمین ارز، دولت تصمیم به ممنوعیت واردات خودروهای سواری گرفت.

از طرفی در این سال به دلیل تحریم‌های آمریکا علیه ایران و خروج خودروسازان خارجی از ایران مشکلاتی در خصوص تولید خودرو ایجاد شد که البته به مرور خودروسازان داخلی در صدد رفع آن برآمدند اما بازار خودرو از آن سال تاکنون روند افزایش قیمت خودروها را داشته است.


رشد دو هزار و ۶۴۶ درصدی قیمت یک خودروی وارداتی طی ۷ سال 
بر اساس گزارشی که مرز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی منتشر کرده است، هیوندا النترا در سال ۱۳۹۶ با دلار ۳۸۰۰ تومان به قیمت ۱۳۴ میلیون تومان بوده در حالی که قیمت این خودرو در سال ۱۴۰۳ با ۲۰۳۴ درصد رشد و با دلار ۵۹ هزار تومانی به ۲ میلیارد و ۸۶۰ میلیون تومان رسیده است.قیمت هیوندا توسان که یک خودروی وارداتی است با دلار ۳۸۰۰ تومانی در سال ۱۳۹۶ صد و ۶۲ میلیون تومان بوده که با رشد دو هزار و ۶۴۶ درصدی قیمت در سال ۱۴۰۳ و با دلار ۵۹ هزار تومانی به ۴ میلیارد و ۵۹ هزار تومان رسیده است.


بررسی افزایش قیمت خودروهای مونتاژی از سال ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۳
قیمت جک اس 5 اتوماتیک که یک محصول مونتاژی است با ارز ۳۸۰۰ تومانی ۹۵ میلیون تومان بود که با رشد هزار و 689 درصدی در سال جاری به یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان رسیده است. 
قیمت محصول مونتاژی دیگر چری تیگو ۷ در سال ۱۳۹۶ با دلار ۳۸۰۰ تومانی ۱۲۰ میلیون تومان بوده که در سال ۱۴۰۳ با رشد هزار و ۴۵۲ درصدی با دلار ۵۹ هزار تومانی به ۲ میلیارد تومان افزایش یافته است.


رشد قیمت خودروهای داخلی در ۷ سال گذشته
قیمت محصولات تولیدی نیز در سال ۱۴۰۳ نسبت به سال ۱۳۹۶ با توجه به رشد هزار و ۴۵۲ درصدی دلار طی سال‌های ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۳ تغییرات شگرفی داشته است. 
پژو پارس در سال ۱۳۹۶ با دلار ۳۸۰۰ تومانی با رشد هزار و ۶۱۰ درصدی در سال ۱۴۰۳ به ۶۵۰ میلیون تومان رسیده است. همچنین پژو ۲۰۷ دنده‌ای که در سال ۱۳۹۶ با دلار ۳۸۰۰ تومانی تولید می‌شد از ۴۵ میلیون تومان با رشد هزار و ۵۴۴ درصدی و با دلار ۵۹ هزار تومانی به ۷۴۰ میلیون تومان افزایش یافته است.


بر اساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، افزایش قیمت در بازار معلول تبدیل خودرو به کالای سرمایه‌ای است. لذا به منظور کاهش نگاه سرمایه‌ای به خودرو اقدامات متعددی باید انجام گیرد که از جمله این اقدامات می‌توان به تقویت سازوکارهای حفظ ارزش پس‌انداز خانوار در قالب سرمایه‌گذاری در طرح‌های مولد، اخذ مالیات بر تقاضای سرمایه‌ای و غیرمصرفی و افزایش عرضه خودرو اشاره کرد که قانون‌گذاران در قالب قانون ساماندهی صنعت خودرو و با استفاده از ابزار واردات خودروهای نو و کارکرده، افزایش عرضه خودرو در بازار در راستای تنظیم بازار آشفته خودرو کشور دنبال کرده است. 


اما در مسیر اجرای آن، موانعی از محدودیت‌های ارزی و موانع استانداردی روند ورود خودروهای وارداتی را کند کرده به نحوی که چندان بر بازار خودروهای کشور اثرگذار نبوده است. 

 

فارس

برچسب ها: قیمت خودرو‌
روزنامه های اقتصادی
آخرین اخبار