کد خبر: ۶۲۱۵۲
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۶

مطالبه برای رفع وضعیت نامناسب عرضه و کیفیت پایین خودرو

مخاطبان از وضعیت عرضه نامناسب خودرو توسط خودروسازان گلایه کردند و از مسئولان خواستند تا شرایطی فراهم شود تا خودرو‌های تولید داخل به آسانی در اختیار متقاضیان قرار گیرد.

مطالبه برای رفع وضعیت نامناسب عرضه و کیفیت پایین خودروبه گزارش خودروکار -    در این پویش عنوان کردند که چرا خودروهای ایرانی که باید سهم هر ایرانی باشد و به سهولت در اختیار متقاضیان قرار گیرد با ساز و کار پیچیده (قرعه‌کشی) به مردم عرضه می‌شود. 
چرا باید برای داشتن یک خودروی ایرانی که اصلاً کیفیت مناسبی در قیاس با خودروهای روز دنیا ندارد باید حسرت خورد؟ چرا کارخانه‌های خودروساز ایرانی به جای اینکه شرایط آسانی را برای عرضه خودروهای خود تعیین کنند متقاضیان را وارد فرایندهای پیچده می‌کنند و برای خرید خودرو شرایط واریز وجه و بلوکه‌کردن پول می‌گذارند و بعد هم خودرو را به شیوه قرعه‌کشی عرضه می‌کنند؟ این در حالی است که شیوه قرعه‌کشی در هیچ جای دنیا معمول و مرسوم نیست.

مخاطبان همچنین در این پویش عنوان کردند که تا چه زمانی باید سیاست‌های اقتصادی به نفع خودروساز و ضرر مردم باشد؟ چرا مانند گذشته شرایط عرضه اقساطی خودرو اجرا نمی‌شود؟

مخاطبان   دلیل شرایط نابسامان برای عرضه خودرو را حمایت بیش‌از اندازه دولت از خودروسازان عنوان کردند.

 بعد از خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم‌ها علیه ایران و خروج خودروسازان خارجی کره‌ای، فرانسوی و ... از کشورمان تولید و عرضه خودرو در سال‌های ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۰ دچار افت شدیدی شد به‌طوری که با کاهش تولید به زیر یک میلیون دستگاه بازار خودرو کشور دچار تلاطمات بسیار از جمله افزایش شدید قیمت شد. 
تولیدکنندگان نیز با مسائلی از جمله نبود قطعه و پیرو آن انباشت خودروهای ناقص در پارکینگ‌های مواجه شدند.

در این شرایط با روی کارآمدن دولت سیزدهم عزم جدی برای بهبود وضعیت صنعت خودروسازی کشور با فرمان ۸ ماده‌ای رئیس‌جمهور شهید برای بهبود وضعیت صنعت خودروسازی کشور آغاز شد. در واقع شهید آیت‌الله ابراهیم رئیسی در اواسط اسفند سال ۱۴۰۰ دستورالعملی را برای بهبود صنعت خودروسازی کشور ابلاغ کرد و با توجه به اقداماتی که پس از این دستورالعمل در خصوص عرضه خودرو و واردات خودرو صورت گرفت بازار خودرو تا حدودی شرایط بهتری یافت اما با وجود اقداماتی که طی این سال‌ها انجام شد هنوز مشکلات زیادی در حوزه تولید و عرضه خودرو وجود دارد.

در دولت شهید رئیسی قرعه‌کشی خودرو با اقداماتی که در وزارت صمت صورت گرفت حذف شد اما به‌تازگی دوباره روش نامطلوب  عرضه قرعه‌کشی دوباره به حوزه عرضه خودرو بازگشته است.
در مجموع شرایط عرضه خودرو نامطلوب است و مردم نمی‌توانند خودرو را به‌راحتی از خودروساز خریداری کنند و برای خرید خودرو  باید در هر دوره از عرضه ثبت‌نام کنند و مبلغی را در حساب خود نزد بانک بلوکه کنند و در صورتی که در قرعه‌کشی برنده شدند ماه‌ها در انتظار دریافت خودرو بمانند و اگر هم بخواهند خودرویی را از بازار آزاد خریداری کنند باید مبلغ بسیار بیشتری را نسبت به قیمت کارخانه بپردازند که با توجه به شرایط اقتصادی و تورم این شیوه خرید برای بسیاری از مردم فراهم نیست.

لذا این وضعیت موجب نارضایتی مردم شده و به همین دلیل عده‌ای از مخاطبان   با ثبت پویشی   از مسئولان خواستند تا شرایطی فراهم شود تا مردم به‌راحتی بتوانند خودرو را از خودروساز و با قیمت مناسب خریداری کنند و خودرو که یک کالای مصرفی در همه دنیا محسوب می‌شود به یک آرزوی محال برای مردم تبدیل نشود. 

 

فارس

برچسب ها: کیفیت خودرو
روزنامه های اقتصادی
آخرین اخبار