کد خبر: ۶۰۶۴۹
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۵

۹ اقدام اساسی برای رفع بهم ریختگی بازار لاستیک

با تدوین برنامه ساماندهی بازار لاستیک با اولویت رفع ناترازی ضمن رفع مشکلات، فضای بازار سوء استفاده دلالان از بهم ریختگی قیمت ها برطرف شد.

به گزارش خودروکار - در سال گذشته به دلیل کاهش تولید داخل، قیمت دستوری، قطعی برق، تعرفه بالای واردات و توجیه پذیری قاچاق و عدم تامین به موقع ارز مواد اولیه تولید باعث شد تا تولید تایر در کشور کاهش پیدا کند.

علاوه بر این عدم تخصیص و تامین به موقع ارز، وجود موانع ترخیص از جمله مشکلات استاندارد و بالا بودن تعرفه واردات عاملی شد تا بازار با کاهش واردات تایر هم روبه رو شود که همین موضوع عاملی شد تا روند صعودی قیمت ها در بازار تایر ایجاد و همین امر نارضایتی خریداران و تولیدکنندگان را به وجود آورد.

در همین زمینه با تدوین برنامه ساماندهی بازار لاستیک با اولویت رفع ناترازی ضمن رفع مشکلات، فضای بازار سوء  استفاده دلالان از بهم ریختگی قیمت ها برطرف شد.

مهم ترین اقدامات ساماندهی بازار لاستیک در سال 1402

1.خارج نمودن لاستیک سواری از شمول دریافت ارز ترجیحی (افزایش قیمت ارز لاستیک از 28500 به 38500)

2.خارج نمودن لاستیک سواری از شمول قیمت گذاری پیشینی به پسینی (تشویق تولید کننده)

3. هماهنگی با تولیدکنندگان لاستیک برای افزایش تولید

4.کاهش تعرفه واردات لاستیک سواری از 32 به 10 درصد (جلوگیری از پدیده قاچاق و تنظیم بازار)

5.هماهنگی با خودروسازان برای تامین لاستیک مورد نیاز سه ماه پایانی سال از طریق واردات (جبران ناترازی و تحویل لاستیک داخلی به مصرف کننده مردمی)

6.تسریع در تامین ارز مورد نیاز برای واردات مواد اولیه تولید لاستیک

7.هماهنگی با واردکنندگان لاستیک برای تسریع در واردات تا اشباع بازار

8.تسریع در تامین ارز برای واردات لاستیک

9. نظارت بیشتر بر توزیع لاستیک سواری (عرضه لاستیک با استفاده از ظرفیت سکوها اجرای فاز اول شفافیت عرضه لاستیک و عرضه لاستیکهای مکشوفه در چارچوب ضوابط)

برچسب ها: لاستیک
روزنامه های اقتصادی
آخرین اخبار