کد خبر: ۶۰۵۵۶
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۵
مدیرعامل «فولکس‌ واگن» درباره رقابت در دنیای برقی گفت

«ای‌دی»‌ در تقابل با چینی‌ ها

اولیور بلوم، مدیرعامل فولکس‌واگن در اظهاراتی قابل‌تامل گفت این خودروساز نمی‌تواند با برندهای چینی عرضه‌کننده خودروهای برقی رقابت کند.
به گزارش خودروکار - رقابت با عرضه‌کنندگان خودروهای برقی چینی کار راحتی نیست و کافی است این موضوع را از مدیرعامل فولکس‌واگن بپرسید. مدیرارشد این برند آلمانی در مصاحبه با رسانه‌ها اظهار کرده است در حال حاضر توانایی رقابت با چینی‌ها در بخش خودروهای برقی را ندارد.

فولکس‌واگن مدت‌ها عنوان پرفروش‌ترین برند خودروساز در چین را در اختیار داشته اما سال قبل این عنوان را به بی‌وای‌دی واگذار کرد. برند چینی بی‌وای‌دی هم خودروهای پلاگین-هیبرید و هم برقی تولید می‌کند اما عرضه خودروهای درون‌سوز را متوقف کرده است.

بی‌وای‌دی که از حمایت‌های وارن بافت نیز برخوردار است سال قبل تسلا را از نظر فروش خودروهای برقی کنار زد؛ هرچند ایلان ماسک ادعا می‌کند در سه‌ماهه ابتدایی امسال چینی‌ها را مغلوب ساخته است.

با کاهش فروش خودروهای سنتی در چین، برندها تلاش می‌کنند با تمرکز بیشتر روی خودروهای برقی سهم بیشتری را به خود اختصاص دهند. فولکس‌واگن با همکاری شرکای چینی خود همچنان خودروهای درون‌سوز را تولید می‌کند و البته خودروهای بدون آلایندگی آن در مقایسه با بی‌وای‌دی سهم نسبتا کمی دارند.

مجالی برای آلمانی‌ها نیست

رقابت فشرده در بازار خودروهای برقی چین تاثیر زیادی لذ صنعت خودرو داشته است.

بلومبرگ ماه پیش گزارش داد تسلا به دنبال کاهش تولید خود در کارخانه شانگهای است و این برند آمریکایی با فشار بی‌سابقه‌ای از جانب برندهای چینی که خودروهای برقی مجهز و ارزان‌ عرضه می‌کنند، مواجه شده است. چینی‌ها با محصولات ارزان‌ خود اکثر برندهای مطرح و باسابقه جهانی را کنار زده‌اند.

گروه‌های تجاری و قانون‌گذاران آمریکایی درباره احتمال نفوذ چینی‌ها به بازار این کشور هشدار داده‌اند هرچند برخی اقدامات جهت جلوگیری از این کار صورت گرفته است.

کمیسیون اروپایی نیز به دنبال بررسی این موضوع است که آیا خودروسازان چینی به خاطر یارانه‌های دولتی از مزیت‌های غیرمنصفانه برخوردار هستند یا خیر. در صورت اثبات این امر اروپایی‌ها تعرفه‌های جدیدی بر واردات این خودروها وضع خواهند کرد.

ایلان ماسک اوایل امسال درباره خودروسازان چینی گفته بود « اگر موانع تجاری تثبیت شده‌ای وجود نداشته باشد آن‌ها اکثر برندهای دیگر را شکست خواهند داد. چینی‌ها بسیار خوب عمل می‌کنند.»

مدیرعامل یکی از شرکت‌های مشاوره‌ای فعال در حوزه خودرو تاکید می‌کند: « هیچ‌کس نمی‌تواند با قیمت محصولات بی‌وای‌دی رقابت کند. هیئت‌مدیره‌های خودروسازان آمریکایی، اروپایی، کره‌ای و ژاپنی در حالت شوک قرار دارند.»

نکته جالب اینکه استرالیا که فاقد برندی مطرح در سطح جهان است درهای خود را روی خودروهای چینی گشوده و چینی‌ها نیز از این فرصت حداکثر استفاده را می‌کنند. نیسان و هوندا در ژاپن با خطر برندهای برقی‌ساز چینی مواجه هستند و به دنبال همکاری با یکدیگر برای تولید خودروهای برقی مشترک خواهند بود.

رئیس هوندا می‌گوید: «خیز برندهای جدید سریع‌تر و قوی‌تر شده است. شرکت‌هایی که نتوانند به این تغییرات واکنش نشان دهند از بین خواهند رفت.»

فورد نیز اعلام کرد از همکاری با دیگر رقبا برای کاهش هزینه‌های تولید خودروهای برقی استقبال می‌کند و جنرال‌موتورز نیز اظهارات مشابهی داشته است.

هر دو خودروساز از رشد برندهای چینی ابراز نگرانی کرده‌اند. فولکس‌واگن نیز اعلام کرد شاید با برند فرانسوی رنو برای تولید انبوه خودروهای برقی همکاری کند. مرد شماره یک فولکس‌واگن نیز می‌گوید این خودروساز نباید انتظارات فضایی و غیرواقعی برای رقابت با چینی‌ها داشته باشد.

تعادل به سمت بنزینی‌ها

گزارش‌ها حاکی از آن است که با بازگشت مصرف‌کنندگان به خودروهای بنزینی، فروش خودروهای الکتریکی فولکس‌واگن در سه ماه اول سال میلادی در اروپا تقریبا یک‌چهارم کاهش یافته است.

براساس گزارش‌های منتشر شده ازسوی شرکت فولکس‌واگن، فروش خودروهای تمام‌الکتریکی این شرکت در اروپا ۲۴درصد کاهش و در چین ۹۱درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

این شرکت همچنین اعلام کرد تولید خودروهای خود را ۳درصد افزایش داده و به ۲.۱۰میلیون خودرو رسانده است.

به گفته آن‌ها چین، آمریکای‌جنوبی و آمریکای‌شمالی بیشترین متقاضی خرید این خودروها هستند.

این شرکت همچنین می‌گوید از ماه ژانویه تا مارس تعداد متقاضیان خودرو الکتریکی فولکس‌واگن در اروپای‌غربی بیش‌از دو برابر نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته‌ است.

هیلدگارد ورتمن، یکی از اعضای کمیته اجرایی توسعه فروش در این شرکت گفت: «در شرایط بازار کنونی، گروه فولکس‌واگن عملکرد خوبی در سه‌ماهه اول سال داشته است.»

پارلمان اروپا در ماه فوریه، قانون جدیدی مبنی‌بر ممنوعیت فروش خودروهای بنزینی و دیزلی از سال ۲۰۳۵ را به تصویب رساند. این قانون، بخشی از تلاش‌های اتحادیه اروپا در راستای مبارزه با تغییرات آب‌وهوایی است. هرچند انتظار می‌رفت با تصویب این قانون فروش خودروهای الکتریکی در اروپا سرعت بیشتری بگیرد اما آمارها چیز دیگری را نشان می‌دهند.

مجمع جهانی اقتصاد در گزارش اخیر خود تاکید کرد فروش خودروهای برقی در اروپا در سه ماهه اول سال ۲۰۲۴ به دلیل هزینه بالا و کمبود زیرساخت‌ برای شارژ این خودروها، کاهش یافته است.

براساس این گزارش با وجود یارانه‌ها اتخاذ شده برای خودروهای الکتریکی در اروپا، هزینه‌ بالا این خودروها یکی از بزرگ‌ترین موانع بر سر راه خریداران است.

مجمع جهانی اقتصاد در این گزارش نوشت: «خودروهای برقی به طور متوسط حدود یک‌چهارم گران‌تر از مدل‌های درون‌سوز (ICE) هستندو»

این مجمع همچنین تاکید کرد تاخیر در ایجاد زیرساخت شارژ این خودروها بر بازار آن‌ها تاثیر منفی گذاشته است.

ارنست ‌اندیانگ، نویسنده این گزارش می‌گوید بدون افزایش ایستگاه‌ شارژر خودروهای الکتریکی، کسانی که نمی‌توانند در خانه خودروهایشان را شارژ کنند یا رانندگانی که با این خودروها به سفرهای طولانی می‌روند، دچار مشکل خواهند شد و استفاده از این خودروها را متوقف خواهند کرد.
برچسب ها: فولکس‌ واگن
روزنامه های اقتصادی
آخرین اخبار