تارا اتوماتیک در آخرین روزهای سال گذشته با قیمت یک میلیارد و ۱۶۵ میلیون تومان معامله می شد. اما امروز نرخ این خودرو به یک میلیارد و ۱۷۰ میلیون تومان رسیده است
تارا اتوماتیک چقدر گران شد؟
تارا اتوماتیک یکی از خودروهای سدان پر فروش گروه صنعتی ایران خودرو در بازار است، این محصول در آخرین روزهای سال گذشته با قیمت یک میلیارد و ۱۶۵ میلیون تومان معامله می شد. اما امروز نرخ این خودرو به یک میلیارد و ۱۷۰ میلیون تومان رسیده است، افزایش ۵ میلیونی تارا در نسخه اتوماتیک بیانگر تداوم مسیر صعودی قیمت این محصول در روزهای آینده است. البته گرانی تارا در بازار فقط معطوف یه نسخه اتوماتیک این محصول نبوده و سایر تیپ های این خودرو نیز دستخوش افزایش نرخ قرار گرفتند.
شاهین اتوماتیک طی روزهای پایانی سال گذشته با بهای ۸۳۰ میلیون تومان معامله می شد. اما امروز قیمت این خودرو به ۹۰۰ میلیون تومان رسیده است
رشد ۶۰ میلیون تومانی شاهین اتوماتیک
شاهین اتوماتیک یکی از سدان های پر فروش گروه خودروسازی سایپا در بازار کشور است، این خودرو در نسخه اتوماتیک طی روزهای پایانی سال گذشته با بهای ۸۳۰ میلیون تومان معامله می شد. اما امروز قیمت این خودرو به ۹۰۰ میلیون تومان رسیده است، رشد ۷۰ میلیون تومانی شاهین در کمتر از ۲۰ روز بیانگر تداوم گرانی این محصول در روزهای آینده است. اختلاف قیمت خودرو از کارخانه تا بازار ناشی از قیمت گذاری دستوری ایجاد شده که زمینه لازم برای سودجویی عده ای خاص را فراهم کرده است.
جک جی ۷ در روزهای پایانی سال گذشته با قیمت یک میلیارد و ۷۲۰ میلیون تومان معامله می شد، اما امروز نرخ این خودرو به یک میلیارد و ۷۴۰ میلیون تومان رسیده است
جی ۷ جهش ۲۰ میلیون تومانی داشت
جک جی ۷ به عنوان یکی از سدان های جدید مونتاژی در بازار کشور شناخته می شود، این خودرو به دلیل طراحی خاص بدنه توانسته کسب سهم قابل توجهی از بازار داشته باشد. جک جی ۷ در روزهای پایانی سال گذشته با قیمت یک میلیارد و ۷۲۰ میلیون تومان معامله می شد، اما امروز نرخ این خودرو به یک میلیارد و ۷۴۰ میلیون تومان رسیده است. رشد ۲۰ میلیون تومانی این خودرو طی ۲۰ روز اخیر نشان از تداوم گرانی این خودرو در روهای آتی خواهد داشت.
جتا وی اس ۷ در روزهای پایانی سال گذشته ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان معامله می شد، اما امروز قیمت این خودرو به ۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان رسیده است
جتا وی اس ۷ ارزان شد
جتا وی اس ۷ یکی از محصولات جدید ماموت خودرو است، این محصول با ادعای کیفیت آلمانی به خیابان های کشور وارد شده است. جتا وی اس ۷ پلتفرم فولکس واگن را دارد، اما کیفیت قطعات آلمانی را با خود به یدک نمی کشد. این محصول روزهای پایانی سال گذشته ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان معامله می شد، اما امروز قیمت این خودرو به ۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان رسیده است. کاهش ۱۰۰ میلیون تومانی قیمت این خودرو نشان می دهد بازار نسبت به گرانی عجیب برخی از محصولات پر ادعا واکنش نشان می دهد.
دیگنیتی پرایم طی روزهای پایانی سال گذشته با قیمت ۲ میلیارد و ۳۰ میلیون تومان در بازار معامله می شد. اما امروز قیمت آن به ۲ میلیارد و ۵۰ میلیون تومان رسیده است
دیگنیتی چند؟
دیگنیتی پرایم یکی از کراس اوورهای پر فروش در بازار کشور است، این خودرو طی روزهای پایانی سال گذشته با قیمت ۲ میلیارد و ۳۰ میلیون تومان در بازار معامله می شد. اما امروز قیمت آن به ۲ میلیارد و ۵۰ میلیون تومان رسیده است، رشد ۲۰ میلیون تومانی دیگنیتی بیانگر آن است که اگر وزارت صمت قیمت گذاری دستوری را برای صنایع خودروسازی حذف کند، قیمت این محصولات پر طرفدار کاهشی خواهد شد.
چانگان سی اس ۳۵ پلاس تیپ ۳ طی روزهای پایانی سال گذشته با قیمت یک میلیارد و ۷۹۰ میلیون تومان معامله می شد. اما امروز قیمت این خودرو به یک میلیارد و ۸۵۰ میلیون تومان رسیده است
گرانی چانگان سی اس ۳۵ پلاس
چانگان سی اس ۳۵ پلاس به عنوان کراس اوور وارداتی محسوب می شود، این خودرو چینی در تیپ ۳ طی روزهای پایانی سال گذشته با قیمت یک میلیارد و ۷۹۰ میلیون تومان معامله می شد. اما امروز قیمت این خودرو به یک میلیارد و ۸۵۰ میلیون تومان رسیده است، رشد ۶۰ میلیون تومانی این خودرو وارداتی چینی در حالی ایجاد شده که متولیان بازار خودرو طی سال گذشته بارها اعلام کردند عرضه خودروهای وارداتی منجربه کاهش قیمت خودرو در بازار خواهد شد.
بازار نیازمند استراتژی
فراز و فرود قیمت خودرو در روزهای اخیر سال جاری بیانگر فقدان استراتژی برای بهبود وضعیت صنعت خودرو است؛ پیش بینی ها حاکی از آن است که بازار خودرو در سال جاری بیشتر از گذشته نوسان افزایش قیمت خواهد داشت. زیرا رشد نرخ ارز و شرایط فعلی اقتصادی طمع سودجویان برای کسب سود در این بازار را بیشتر از سال پیش خواهد کرد، بنابراین وزارت صمت جهت کنترل و تنظیم قیمت خودرو در بازار باید از قیمت گذاری دستوری و تصدی گری در صنعت خودرو عقب نشینی کند. اگر این شیوه توام با تدوین استراتژی مدون و منطبق بر شرایط صنعتی کشور همراه شود، می توان انتظار کاهش قیمت خودرو در بازار را داشت.