کد خبر: ۵۸۴۳
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۵

شعله‌های آتش زیر قیمت خودرو

انبار بزرگترین کارخانه قطعه‌سازی ایران در آتش سوخت. به دنبال آتش‌سوزی که عصر پنجشنبه در کارخانه کروز اتفاق افتاد، بخشی از انبار مواداولیه و تنها بخش کوچکی از طبقات دیگر (کارخانه شماره ٢B) دچار آتش‌سوزی شده است.
 به گزارش خودروکار، حریقی که از بخش انبار مواداولیه آغاز شد و سپس با سرایت به طبقات دیگر موجب تخریب ساختمان سه طبقه‌ای در بخش شمالی شرکت شد. هر چند که بر اساس اعلام مدیرعامل کروز به هیچ‌کدام از دیگر خطوط تولید شرکت آسیبی وارد نشده است، اما فعالان بازار از نگرانیشان درباره بازار خودرو و احتمال افزایش قیمت‌ها می‌گویند. کاظم محمدی نیک‌خواه، فعال بازار خودرو که معتقد است هنوز برای اظهارنظر درباره تأثیر آتش‌سوزی اخیر بر روند فعالیت بازار زود است،  می‌گوید: همواره در اقتصاد و تولید ایران هستند کسانی که می‌خواهند از آب گل‌آلود ماهی بگیرند و از کوچکترین اتفاق ممکن سوءاستفاده کنند.

او ادامه می‌دهد: ممکن است خسارت وارده تنها به کندشدن روند تولید یک محصول منجر شود که در عمل نباید تأثیر چندانی بر بازار داشته باشد؛ اما برخی با حاشیه‌سازی سعی می‌کنند که آرامش بازار را بر هم بزنند و طوری رفتار کنند که در بازار کمبود وجود دارد. در این میان فعالان صنعت قطعه‌سازی به مردم اطمینان می‌دهند که نباید نگران قیمت‌ها در بازار  باشند.

محمدرضا نجفی‌منش، عضو انجمن قطعه‌سازان با اشاره به این‌که انبار دچار حادثه‌شده شامل مواداولیه پلاستیکی و لوازم الکترونیکی بوده است،  گفت: از آن‌جا که به خطوط تولید صدمه وارد نشده، نباید زیاد نگران تولید بود. او با بیان این‌که پیشتر نیز کارخانه‌های قطعه‌سازی دچار حادثه شده بودند، ادامه داد: اما اگر این حوادث به خوبی مدیریت شود، خللی در روند تولید خودروها ایجاد نمی‌شود اما این مسأله مستلزم همکاری دیگر قطعه‌سازان در تأمین قطعات مصرفی این کارخانه است.

او با بیان این‌که مکانیزم‌های بسیاری وجود دارد که تأمین و واردات قطعات با سرعت بیشتری صورت گیرد، ادامه داد: با توجه به وجود انبارهای متعدد این شرکت قطعه‌سازی، این شرکت به‌سرعت می‌تواند خسارت ایجاد‌شده را جبران کند.

 اما رضا رضایی، رئیس انجمن قطعه‌سازان ایران نظری متفاوت در این‌باره دارد. او معتقد است که احتمالا شرکت‌های خودروسازی یکی دو روز در تأمین مواد اولیه خود با مشکل روبه‌رو ‌شوند اما این شرکت‌ها با توجه به توانمندی خود این موضوع را به‌زودی برطرف خواهند کرد تا خط تولید خودروسازان با مشکل روبه‌رو نشود.

تشکیل کمیته بحران در کروز
«کمیته بحران در شرکت کروز تشکیل شده و تلاش داریم کمترین اختلال در عرضه قطعات به خطوط تولید خودروسازان ایجاد شود.» این بخشی از اظهارات نادر سخا، مدیرعامل کروز است. به گفته او، کمیته بحران از ساعات ابتدایی حریق در شرکت تشکیل شده و تلاش می‌کند تا کمترین میزان اختلال در ارسال قطعه به شرکت‌های خودروساز ایجاد شود.

مدیرعامل کارخانه کروز هر چند که ارایه آمار دقیق در رابطه با خسارت وارد شده را به انجام بررسی‌های بیشتر منوط کرده است، اما آن‌گونه که رضا رضایی، رئیس انجمن قطعه‌سازان ایران اعلام کرده تنها یک انبار از حدود ۱۰ انبار اصلی شرکت قطعه‌سازی «کروز» به مساحت ٥‌هزار مترمربع دچار حریق شد و مواداولیه موجود در آن از بین رفت. او با بیان این‌که روال عادی تولید خودرو طبق برنامه از پیش تعیین شده در شرکت‌های بزرگ خودروسازی ادامه دارد، تصریح کرد: خوشبختانه این حادثه تأثیری بر روند عادی تولید خودرو در کشور نداشته است.
 
سناریوهای بهاری بازار خودرو
اما گمانه‌زنی‌ها در رابطه با افزایش قیمت خودرو و بر هم خوردن ثبات بازار درحالی بسیار داغ شده که چندی پیش دو قطب خودروسازی ایران قیمت محصولات خود را ١٤ تا ١٦‌درصد افزایش داده بودند. قیمت خودروهای داخلی درحالی روند صعودی به خود گرفته که بازار خودرو این روزها به رسم هر ساله در رکود بهاری به سر می‌برد؛ رکودی که به‌نظر می‌رسد با توجه به در پیش بودن انتخابات ریاست‌جمهوری و همچنین ماه مبارک رمضان، درنهایت فصلی کم‌رونق را در این بازار رقم بزند.

 بر این اساس کارشناسان سه سناریو برای بازار بهاری خودرو پیش‌بینی می‌کنند، سناریوی نخست همان‌طور که گفته شد به رکود حاکم بر این بازار به‌دنبال انتخابات و ماه رمضان برمی‌گردد. سناریوی دوم ثبات قیمتی محصولات را پیش‌بینی می‌کند و سناریوی سوم نیز که با ورود محصولات جدید شکل می‌گیرد، منجر به رونق نسبی در اواخر بهار و اوایل تابستان می‌شود.

گشتی در بازار خودرو
نگاهی به وضع قیمت خودرو در بازار نشان می‌دهد که طی هفته جاری پژو ٢٠٦ تیپ ٥ با توجه به افزایش قیمت نیم میلیونی خود، درحال حاضر ٣٨‌میلیون و ٥٠٠‌هزار تومان خرید و فروش می‌شود. همچنین مدل صندوقدار این خودرو نیز که ٤٠٠‌هزار تومان گران شده، هم‌اکنون قیمتی برابر با ٣٨‌میلیون و ٩٠٠‌هزار تومان دارد.

به گفته نمایشگاهداران خودرو پایتخت، درحال حاضر پراید مدل ١٣١ قیمتی برابر با ٢١‌میلیون و ١٠٠‌هزار تومان دارد و مدل ١١١ (پراید ‌هاچ بک) نیز ٢١‌میلیون و ٨٠٠‌هزار تومان خرید و فروش می‌شود. اما به گفته فعالان بازار، درحال حاضر تیبا در مدل صندوقدار خود قیمتی برابر با ٢٥‌میلیون و ٤٠٠‌هزار تومان دارد و این درحالی است که تیبای ‌هاچ بک گران‌تر خرید و فروش می‌شود.
 
 از سوی دیگر از بازار تندر-٩٠‌های پارس خودرو نیز خبر می‌رسد که برای خرید تندر E٢ پارس خودرو باید ٤١‌میلیون و ٧٠٠هزار تومان هزینه کرد و پارس تندر نیز قیمتی برابر با ٤٢‌میلیون و ٨٠٠‌هزار تومان دارد. همچنین ساندرو که عضو‌ هاچ‌بک خانواده تندر-٩٠ به‌شمار می‌رود، درحال حاضر قیمتی برابر با ٥٢‌میلیون و ٥٠٠‌ هزار تومان در مدل اتومات دارد. اما به گفته فعالان بازار، پژو ٤٠٥ هم‌اکنون ٣٠‌میلیون و ٥٠٠‌هزار تومان به فروش می‌رود. سمند EF٧ نیز این هفته را در آرامش سپری کرد؛ به‌نحوی‌که هم‌اکنون ٣١‌میلیون و ٧٠٠‌هزار تومان به فروش می‌رسد.

 اما نمایشگاهداران خودرو پایتخت در مورد رانا به‌عنوان یکی از محصولات نسبتا کم‌تیراژ ایران خودرو نیز تأکید می‌کنند که این محصول با توجه به تثبیت قیمتش طی هفته جاری، هم‌اکنون ٣٣‌میلیون و ٤٠٠‌هزار تومان به فروش می‌رود. از سوی دیگر، قیمت تندر-٩٠ اتومات نیز طی هفته جاری تکان نخورده و این محصول همچنان ٥١‌میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.
 
 

منبع: روزنامه شهروند
انتهای پیام/
روزنامه های اقتصادی
آخرین اخبار