کد خبر: ۵۵۷۶۱
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۷

ال ۹۰ ایرانی رونمایی شد/ خط تولید موتور ME16 با حضور وزیر صمت افتتاح شد

وزیر صنعت، معدن و تجارت صبح امروز با حضور در سایت جدید مگاموتور از خط تولید موتور جدید ME16 بازدید و از نسخه اولیه P90 رونمایی کرد.
به گزارش خبرنگار خودروکار،  براساس برنامه ریزی انجام شده قرار است️ نسخه نهایی این خودرو بر روی پلتفرم ال ۹۰ توسط پارس خودرو به تولید برسد.

مشهدی، مدیر پروژه ME16 در حاشیه این رونمایی گفت:پروژه ME16 از اردیبهشت سال گذشته در سایپا آغاز و قرار شد بررسی های لازم انجام تا مشخص شود  قرارداد با سیتروئن چه آورده فنی وجود دارد که در نهایت مشخص شد قراردادی برای تولید موتور EC5 با سیتروئن وجود دارد‌
وی افزود: این‌ موتور شباهت زیادی با موتورهایی بود که در گذشته در ایران به تولید می رسید که با بررسی اسناد و مدارک مشخص شد کفایت تولید در ایران وجود دارد ا این رو با گسترده کردن زنجیره تامین سایپا در نهایت نخستین موتور ۱۶ سوپاپ سایپا وارد فاز تولید شد.

مشهدی با بیان این که در کنار واردات موتور باید نسبت به تامین خط تولید آن نیز اقدام کرد، گفت: دستاورد قراردادهای گذشته وجود خط تولید ال ۹۰ در ایران بود در حال حاضر امکان خرید این خط وجود ندارد زیرا تولید شرکت کروز آلمان بوده و از نظر مالی نیز توان خرید وجود ندارد از سوی دیگر خط تولید ال ۹۰ که از گذشته باقی مانده بود، خط تولیدی اتوماتیک مجهز به ابزارهای برقی بود که قابلیت تولید بدون خطا و موتور با شناسنامه دارد.

مدیر پروژه ME16 با بیان این که در این خط با تغییر ابزارها موفق شدیم تا خطی به بهره برداری برسد که توان تولید روزانه ۶۱۰ دستگاه موتور در سه شیفت را داشته و از نظر هزینه نگهداری و مصرف سوخت موتور خوبی باشد، تصریح کرد: در کنار این خط تولید، خط تولید گیربکس ۵ دنده هم وجود دارد که به نوعی بهترین گیربکس دستی موجود در ایران بوده که اجازه می دهد سایپا نسبت به تکمیل چرخه محصول خود اقدام کند و یا خطوط دیگری که پیش از این وجود داشت همچون خط تولید پارس خودرو که امکان تولید به دلیل نبود موتور مناسب را نداشت، وارد فاز تولید شود.


وی با تاکید بر این که خط در حال حاضر آماده تولید است، اظهار کرد: این موتورها بر روی شاهین دستی، شاهین اتومات ۶ دنده و P90 نصب خواهد شد.



به گفته مشهدی، در تست های اولیه مصرف سوخت این موتور برای شاهین که خودرویی ۱۲۸۰ کیلویی است ۷ بوده اما کالیبراسیون آن نهایی نشده است.


وزیر صمت در ادامه با حضور در مرکز تحقیقات سایپا از نمونه اولیه خودروی اقتصادی رونمایی کرد. در حاشیه این رونمایی نیز مدیران عامل گروه خودروسازی سایپا و ایران خودرو نیز با انعقاد تفاهم نامه ای بر هم افزایی خوروسازان در توسعه بن سازه مشترک و تولید خودروی اقتصادی تاکید کردند.








روزنامه های اقتصادی
آخرین اخبار