نکته فنی 19 آذرماه خودروکار؛
بررسی معایب خودروهای دوگانه سوز
خودروهای گاز سوز و گاز سوز کردن خودرو در ایران برای مدتی به امری رایج تبدیل شد که بر خلاف تصور عموم، گاز سوز شدن خودروها دارای ضرر و زیان زیادی برای خودرو و محیط زیست است. بررسی معایب خودروهای دوگانه سوز
به گزارش خبرنگار
خودروکار، گازسوز کردن خودروها تنها در ایران رایج است که این امر موجب آسیب رسیدن به قطعات موتور خودرو و آلودگی بیشتر میشود.
معایب خودروهای گازسوز:
۱- استهلاک شدید موتور و کاهش طول عمر خودرو.
۲- افت توان خروجی موتور به دلیل عدم احتراق کامل و موثر سوخت در سیلندر.
۳- ایجاد آلودگی بیشتر به دلیل کامل نسوختن گاز که منجر به انتشار اکسیدهای نیتروژن میشود.
۴- ضعف خدمات تعمیر و نگهداری و بازدید ادواری خودروهای دوگانه سوز.
تجربه گاز سوز کردن خودروها در دنیا تجربه شکست خوردهای است. در دنیای امروز حدود ۶۰۰ میلیون خودرو در حال تردد هستند که از این تعداد حدود ۲۰ میلیون خودروی گاز سوز وجود دارد که عمدتاً کامیون هستند.
اگر ساخت خودرو بر مبنای بنزین باشد و بخواهیم به خودرو سوخت گاز به جای بنزین بدهیم ، موتور دچار افت کارکرد خواهد شد و همین مطلب در مورد عکس آن نیز صادق است. علت افت کارکرد موتور، تفاوت نسبت تراکم گاز و بنزین و همچنین متفاوت بودن عدد اکتان این دو عنوان میشود. سیستم گاز سوز علی رغم مزیتهایی که برای آن ذکر میشود در صورتی که درست تنظیم نشود، از نظر آلایندگی حتی از سیستم های بنزینی نیز بدتر است .
شما از ما بپرسید!
*** گفتنی است شما مخاطبان عزیز نیز میتوانید سوالات یا مشکلات فنی خودرویی خود را در این صفحه با ما در میان بگذارید تا «خودروکار» به آنها پاسخ دهد.
انتهای پیام/م