مذاکرهکنندگان دولتهای اروپایی، پارلمان اروپا و کمیسیون اروپا همگی توافق دارند که خودروسازان باید تا ۲۰۳۵ تولید کربن را به صفر برسانند. پساز آن فروش خودروهایی که با سوختهای فسیلی کار میکنند ممنوع میشود.
مذاکرهکننده ارشد اتحادیه اروپا گفت این توافقنامه خبر خوبی برای رانندگان است، چون خودروهای دارای تولید صفر کربن ارزانتر هستند و راحتتر در اختیار همه قرار میگیرند.
پیشنهاد ممنوعیت استفاده از خودروهای دارای موتور احتراق داخلی در سراسر اتحادیه اروپا در اواخر بهار مطرح شد و مورد انتقاد صنعت خودروسازی قرار گرفت.
هیلدگارد مولر، رییس انجمن صنعت خودروسازی آلمان در ماه ژوئن و در زمان ارائه این پیشنهاد گفت زیرساختهای شارژ خودروهای برقی به اندازه کافی برای این هدف توسعهنیافته است. وی همچنین هشدار داد کمیسیون اروپا که این پیشنهاد را ارائه داده بسیار شتابزده عمل کردهاست.
علاوهبراین نگرانیها، نگرانیهای مستقیم دیگری هم وجود دارد که اجرای این طرح را با مشکل مواجه خواهد کرد. مهمترین مشکل کمبود احتمالی مس است که کاربرد زیادی در خودروهای برقی دارد.
دنیا همین حالا هم با کمبود فلزات اساسی مواجه است و این کمبود در سالهای آینده شدیدتر خواهد شد، چون تولید این فلزات به این زودیها افزایش پیدا نمیکند.
فناوری باتری هم یک چالش بالقوه است. مواد خام اولیه برای تولید باتریهای خودروهای برقی بهخاطر تقاضای بالا و کمبود عرضه گرانتر شدهاند؛ بنابراین هزینه تولید این خودروها نسبتبه خودروهای دارای موتور احتراق داخلی افزایش مییابد و تمایل رانندگان را برای این تغییر بزرگ کاهش میدهد.