کد خبر: ۵۳۷۶۰
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۷

افزایش تولید خودرو در گرو اصلاح قیمت گذاری

یک کارشناس صنعت خودرو گفت: افزایش تولید خودرو بدون اصلاح قیمت گذاری باعث افزایش زیان خودروسازان می‌شود.
به گزارش خودروکار، آقای مرتضی شفیعی گفت: احتمالاً ۷۵ درصد برنامه تولید دو خودروساز محقق می‌شود، ولی آنچه مغفول مانده اثر زیان بار این افزایش تولید بدون اصلاح قیمت هاست. صورت‌های مالی دو خودروساز بزرگ کشور نشان می‌دهد که هزینه‌های متغیر آن‌ها از قیمت تمام شده بیشتر است و لذا زیان ایجاد شده ناشی از بالا بودن هزینه‌های ثابت نیست.

وی ادامه داد: این بدان معناست که قیمت فروش قادر به جبران هزینه‌های مواد و قطعات و هزینه‌های مونتاژ نیست، لذا افزایش تولید به معنای افزایش زیان است و نه کاهش زیان و این مشکلات را افزایش می‌دهد ضمن اینکه وقتی تقاضای کاذب به دلیل تفاوت قیمت فاحش بین قیمت شرکت و قیمت بازار چندین برابر واقعی است، با افزایش تولید نمی‌توان تقاضا را پاسخگو بود بلکه میدان کسب و کار دلالان رونق می‌یابد و نقدینگی بیشتری از بازار سرمایه و تولید به سمت بازار دلالی هجوم می‌آورد.

شفیعی؛ بورس کالا را محل مناسبی برای ارزش گذاری کالا‌هایی که عرضه و تقاضای متعادلی ندارند و یا به دلیل شرایط نامتعادل اقتصادی دارای قیمت پایداری نیستند، دانست و گفت: به عبارتی عرضه در بورس کالا را می‌توان روشی برای کشف قیمت دانست؛ اگر قیمت کالا توسط عرضه کننده و بازار تفاوت زیادی داشته باشد و نرخ فروش آن برای ماه‌های آتی نامشخص باشد، با این روش بورس کالا میزان عرضه در ماه‌های آتی را اعلام می‌کند، بدین ترتیب تعیین قیمت کالای عرضه شده به خود متقاضیان یا مشتریان سپرده می‌شود.

این کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه در دنیا و ایران بسیاری از مواد اولیه مانند فولاد، مس، طلا، نقره، پلاتین، رادیم، تیتانیم، همچنین مواد نفتی و پتروشیمی در بورس کالا به فروش می‌رسند، افزود: بورس کالا یک روش علمی، دقیق و عادلانه برای تعیین قیمت بوده و معمولاً برای تعیین قیمت مواد اولیه که دارای تقاضای بالا هستند، مناسب است.

شفیعی تاکید کرد: خودرو در هیچ جای دنیا از طریق بورس کالا عرضه نمی‌شود و طبیعتاً این روش فروش، برای این محصول خیلی مناسب نیست، ولی با توجه به وضعیت خاص پیش آمده در قیمت گذاری نامناسب محصولات این صنعت، شاید بهترین و تنها راه حل باقیمانده برای برون رفت، عرضه خودرو از طریق بورس کالا باشد تا هم قیمت واقعی توسط مشتریان تعیین شود و هم دست دلالان حتی الامکان کوتاه شود.

وی افزود: البته اثربخشی این روش دو پیش شرط دارد؛ نخست آنکه بورس کالا جهت عرضه بخشی از تولیدات و برای مدتی محدود است و عمده خودرو تولید شده باید به روش معمول توسط خودروساز با قیمت کشف شده از طریق بورس کالا عرضه شود؛ دوم اینکه بعد از تعیین قیمت در بورس کالا برای هر محصول، عرضه آن محصول با قیمت دستوری متمرکز به طور کامل متوقف می‌شود. ­


منبع: صدا و سیما

انتهای پیام/
روزنامه های اقتصادی
آخرین اخبار