از سوی دیگر، وزارت صمت اخيرا اقدام به افزايش تعرفه واردات مجموعه
قواي محركه كرده است. اين افزايش تعرفه باعث شده است توليدكنندگان عمده
خودروهاي چيني يعني كرمان موتور و مديران خودرو اقدام به افزايش قيمت
محصولات خود كنند. اما حقيقت اين افزايش تعرفه به چه دليل است؟!
در نگاه خوشبينانه افزايش تعرفه باعث خواهد شد توليدكنندگان بخش خصوصي از
«سی کی دی»كاري فاصله بگیرند و بهسمت واردات قطعات منفصله بيشتر بر روند و
روي توليد يا حداقل مونتاژ مجموعههای قواي محركه سرمايهگذاري كنند.
تا
امروز عمده سرمايهگذاري این مجموعه روي سالن مونتاژ پنلهای بدنه، خط رنگ
و سالن مونتاژ نهايي خودرو بوده است و وارد سرمايهگذاري براي توليد قطعات
بدنه (سالنهای پرس) و توليد يا مونتاژ موتور، گيربكس و مجموعه متعلقات
قواي محركه نشدهاند.
بهطور عمده هيچكدام از اين محصولات از حالت فول «سی کی دی»يا «اس کی دی»خارج نشده و حجم داخليسازي آنها از مونتاژ قطعات بدنه و ساخت اتاق خودرو و رنگ و مجموعههای قطعات پلاستيكي و تريمهای داخل اتاق جلوتر نرفته است.
در اين نگاه وزارت صمت با افزايش تعرفهها قصد دارد اين دسته از
توليدكنندگان بخش خصوصي را بهسمت افزايش ميزان توليد داخلي قطعات و فاصله
گرفتن از «سی کی دی»كاري سوق دهد.
قطعا سرمايهگذاري روي توليد بدنه يا
قواي محركه نياز به نقدينگي و هزینه زيادي دارد اما در جهت افزايش اشتغال و
كارآفريني اقدام مناسبي خواهد بود. اما با توجه به تنوع توليد مدلهای هر
يك از برندهای چيني در بازار ايران و غيراقتصادي بودن تيراژ توليد
بسياري از آنها بايد ديد كه شركتهای خودروسازي چيني تمايلي به انجام اين
نوع سرمايهگذاري براي توليد قواي محركه يا ايجاد سالنهای پرس توليد قطعات
بدنه دارند؟
اما در نگاه بدبينانه وزارت صمت با افزايش تعرفه واردات فول «سی کی دی»قواي محركه خودرو سعي كرده است با افزايش قيمت خودروهاي چيني موجود در بازار حاشيه قيمتي امن براي خودروهاي جديد جاده مخصوص كه از توليدات پژو و سيتروئن هستند، ايجاد كند.
با وجود تبليغات انجام شده براي محصولات جديد ايران خودرو و سايپا، در صورت ورود به بازار، آنها رقابت سختي را با خودروهاي چيني موجود در بازار خواهند داشت.
بدينترتيب شايد اين اقدام وزارت صمت بهعنوان اقدامي در جهت
ايجاد حاشيه قيمتي امن براي محصولات جديد جاده مخصوص بتوان در نظر گرفت
بهخصوص براي خودروهايی چون پژو ٢٠٧، ٢٠٨و ٣٠١ كه به احتمال زياد با
موتور «تی یو 5»داخليسازي شده ايران خودرو به بازار ايران عرضه خواهند شد و
مشمول اين مصوبه جديد درخصوص حذف سهمیه ارز مبادلهای و افزايش تعرفه
قواي محركه نخواهند شد.
بدينترتيب ايرانخودرو خواهد توانست براي اين
پژوهای جديد خود فاصله قيمتي معنادار با رقباي چينيشان ايجاد كند.
منبع: روزنامه دنیای خودرو
انتهای پیام/