کد خبر: ۵۲۲۷۶
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۰
«خودروکار» گزارش می دهد:

اصلاح تعریف تولید، راهبرد جدید صنعت خودرو برای فرار از خودروهای غیرتجاری

در حالی صنعت خودرو و به ویژه گروه صنعتی ایران خودرو در مدت مشابه سال گذشته در حال رکوزدزنی بیشترین میزان تولید خودروی ناقص بودند که این روزها اصلاح تعریف تولید و توقف تولید خودروی ناقص، شرایط را به نفع بزرگترین خودروساز خاورمیانه تغییر داده است.
به گزارش خبرنگار خودروکار، توقف تولید خودروی ناقص از ابتدای خردادماه در گروه صنعتی ایران خودرو با اصلاح تعریف تولید رخ داد و این روند توانست آمار بیش از ۸۲ هزار و ۵۰۰ خودروی ناقص را به ۲۲ هزار دستگاه کاهش دهد.

ایران خودرو توانست با این رویکرد ضمن انجام تعهدات خود و کاهش چشمگیر خودروهای ناقص رشد ۵۳ درصدی تولید خودروی کامل را به ثبت برساند که این امر در کنار برنامه های ارتقای کیفیت، تحقق هدف تولید ۷۵۰ هزار دستگاه خودرو سواری و تجاری در سال جاری و صرفه جویی هفت هزار میلیارد تومانی ناشی از تولید خودرو کامل را به همراه داشته است.

ضمن آن که، از افت کیفیت محصولات و ایجاد حواشی اجتماعی و نگرانی‌ در میان مردم ناشی از کاهش عرضه به بازار جلوگیری کرده است.

برنامه مدیرعامل ایران خودرو به صفر رساندن ۲۲ هزار خودروی ناقص تا یک ماه آینده است اما بدون شک تحقق این هدف نیازمند الزاماتی است.

امیرحسن کاکایی، عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران در گفت و گو با خبرنگار خودروکار با اشاره به پیاده سازی استراتژی توقف تولید خودروی ناقص در سال ۹۲ و ۹۳ و تاکید بر تولید خودروی کامل اظهار می کند: توقف تولیدی خودروی ناقص به طور قطع از کاهش کیفیت جلوگیری می کند چرا که خواب خودروها زیر آفتاب اثرات بدی به همراه داشته و خودروی ناقص در تست مرحله آخر با مشکلاتی روبرو می شود این در حالیست که برخی از این خودروهای ناقص تا سه ماه در انبار و پارکینگ ها باقی می ماندند که به شدت مشکل ساز شده و خودروی تولیدی را تخریب می کرد.

وی می افزاید: در این شرایط خودروی تحویلی به مردم با کیفیت پایین تری همراه بود بنابراین سیاست جلوگیری از تولید خودروی ناقص مساله بسیار مهمی بوده که این امر خود دلیلی برای شفافیت باقی موضوعات است.

این کارشناس صنعت خودرو با بیان این که با تولید خودروی کامل عدد مشخصی به دست می آید و تلاش برای ارتقا و افزایش تیراژ بر اساس واقعیت های موجود صورت می گیرد، تصریح می کند: این در حالیست که در شرایط گذشته این مشکل وجود داشت و تقاضا به هم خورده و قطعه سازان ناگزیر بودند برای تحویل به موقع خودرو از یک سری رویه های کیفی کوتاه بیایند بنابراین تولید درست تجهیزات و به کار بردن درست نظام های تدوین کیفیت اصل نخست خودروسازی است که باید به کار برده شود.

کاکایی ادامه می دهد: تا به امروز سیاست تولید خودروی کامل به خوبی پیش رفته چرا که بخشی از خودروهای ناقص هنوز در پارکینگ ها موجود بوده و با اخذ قطعات مورد نیاز می توان نسبت به ارتقای تیراژ تولید اقدام کرد اما باید دید سرنوشت تولید پس از پابان این خودروها به کجا خواهد رسید . بنابراین اگر برای افزایش میزان تیراژ دوباره دستور تولید خودروی ناقص داده شود شاهد برهم خوردن کیفیت خواهیم بود که نقطه بحرانی به شمار می رود.

وی می افزاید: گام نخست بسیار عالی بوده و ایران خودرو به خوبی توانسته کار را پیش ببرد و حال باید دید این روند تا چه زمانی ادامه خواهد داشت اما باید به این نکته توجه کرد که میزان تیراژ به هرقیمتی نباید افزایش یابد و باید کیفیت در اولویت قرار گیرد.

عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران با اشاره به تغییر تعریف تولید در ایران خودرو اظهار می کند: اگر تعهد به ارتقای کیفیت در این تعریف دیده شده باشد کیفیت پایه در محصولات ایران خودرو محقق خواهد شد این در حالیست که مشکل فعلی، عقب ماندن از نسبت کیفیت پایه است که لازم است نسبت به ارتقای خود اقدام کنیم و این گام با اراده و تولید صحیح رخ می دهد هرچند که لزوما منجر به ارتقای کیفیت نمی شود زیرا تحقق این امر نیازمند الزامات دیگری است.

وی با اشاره به تعریف برنامه های ارتقای کیفیت در ایران خودرو می گوید: این برنامه ها در کنار عرضه محصولات جدید می تواند منجر به ارتقای کیفیت شود که شرکت ها در حال کار بر روی این موضوع هستند  بنابراین در این نقطه تعهد مدیریتی به تنهایی پاسخگو نبوده و نیازمندی های کلان تری وجود دارد که نخستین موضوع اصلاح قیمت گذاری و تامین نقدینگی مورد نیاز برای سرمایه گذاری است.

این کارشناس صنعت خودرو ادامه می دهد: تولید محصولات جدید نیازمند قالب های جدید و حتی در برخی موارد خط تولید جدید است که نیازمند نقدینگی است و تا زمانی که قیمت گذاری دستوری منجر به زیاندهی می شود نمی توان انتظار رخ دادن ارتقای کیفیت واقعی باشیم. در عین حال صنعت خودرو هنوز در تحریم کامل به سر می برد و بسیاری از قطعات و مواد اولیه مانند ورق فولادی از داخل کشور تامین می شود بنابراین کیفیت این ورق در اختیار خودروساز نیست با این حال با این که فولادساز نقدینگی زیادی در اختیار دارد اما نسبت به سرمایه گذاری در فناوری های جدید ورق اقدام نمی کنند بنابراین این موضوعات هرچند الزامی بوده اما از حیطه اختیارات خودروساز خارج است.

کاکایی یادآور می شود: ایران خودرو برنامه های خوبی را تعریف کرده اما بخشی از این برنامه ها در حیطه اختیارات مدیران عامل نیست و وزارتخانه باید نسبت به ارایه برنامه خود برای همراهی خودروسازان اقدام کند تا برنامه افزایش تولید فعلی با افزایش کیفیت به طور همزمان پیش برود.


میترا ممسنی

انتهای پیام/
روزنامه های اقتصادی
آخرین اخبار