به گزارش خبرنگار خودروکار، خبر تصویب عرضه خودرو در بورس کالا از سوی شورای عالی بورس در حالی روز گذشته اعلام شد و محسن علیزاده عضو ناظر در شورای عالی بورس تاکید کرد که شورایعالی بورس و اوراق بهادار ، عرضه خودرو در بورس کالا را با هماهنگی وزارت صمت مصوب کرده که در هفته گذشته این مدل قیمت گذاری و فروش، یکی از روش های پیشنهادی فعالان این حوزه عنوان و تاکید شده بود به دلیل فراهم بودن سازوکارهای این مدل قیمت گذاری و فروش، می توان با تکیه بر این روش تا اندازه ای مانع از زیاندهی بیشتر خودروسازان شد.
این شرایط در حالیست که پیشنهاد نرخگذاری در حاشیه بازار یا عرضه در بورس، دو پیشنهاد ارائه شده در شورای عالی امنیت ملی برای قیمتگذاری خودرو در هفته گذشته بود که پیشنهاد شد یا قیمت خودرو در حاشیه بازار تعیین شود و یا اینکه با توجه به تامین قطعات تولید خودرو و همچنین اجزا و قطعات مورد نیاز قطعهسازان در بورس، خودرو در بورس عرضه و کشف قیمت شود.هرچند که فعالان صنعت خودرو تاکید دارند هر دو روش، شیوههای خوبی نیستند، اما به نظر میرسد در شرایط فعلی راه دیگری باقی نمانده باشد.
در اینمیان این پرسش مطرح می شود که در شرایط فعلی بهترین روش قیمت گذاری خودرو چیست؟
آرش محبی نژاد، دبیر انجمن صنایع همگن، نیرومحرکه و قطعه سازی در گفت و گو با خبرنگار خودروکار در خصوص بهترین شیوه قیمت گذاری خودرو می گوید: قیمت گذاری خودرو مانند هرکالای دیگری باید تابع قواعد اقتصادی باشد و در اقتصاد آزاد قیمت گذاری نیز آزاد باشد بنابراین این که یکی از شیوه های دستوری نسبت به تعیین قیمت خودرو اقدام کند، در هیچ کجای دنیا پذیرفتنی نیست.
وی با تاکید بر این که در سال های گذشته که قیمت گذاری دستوری وجود نداشت، تعیین قیمت بر اساس عرضه و تقاضا صورت می گرفت، می افزاید: این شرایط در حالی بود که مردم نیز به عنوان مصرف کننده از این شرایط راضی بودند و در عین حال خودروساز و قطعه ساز نیز زیان نمی کردند.
محبی نژاد ادامه می دهد: این شکاف قیمت بین درب کارخانه و بازار یک بار در زمان جنگ اتفاق افتاد و دولت وقت با اخذ یک تصمیم شجاعانه، خودرو را در حاشیه بازار عرضه کرد و هرچند اوایل، کار با مشکل روبرو شده بود اما در کمتر از ۶ ماه قیمت بازار و کارخانه به هم رسید.
وی با بیان این که سابقه قیمت گذاری پیش از این وجود نداشت و دولت نهم این شیوه را احیا کرد که کم کم به این شکاف سنگین بازار و درب کارخانه منجر شد، تصریح می کند: در حالی که روش درست آزادسازی قیمت خودرو است اما با توجه به شرایط فعلی، مناسب نبودن جو فعلی و تورم بالا، هیچ کس جرات اخذ تصمیم درست در صنعت خودرو را ندارد بنابراین به نظر می رسد تنها گزینه های روی میز عرضه خودرو در بورس و تعیین قیمت بر اساس حاشیه بازار خودرو است و حق انتخاب دیگری وجود ندارد.
محبی نژاد تاکید می کند: برای نجات از مخمصه فعلی لازم است فعلا یکی از دو روش عرضه خودرو در بورس و یا تعیین قیمت بر اساس حاشیه بازار اقدام کرد این در حالیست که تا به امروز نیز تلاش هایی در این باره صورت گرفته و به دولت، مجلس، مسئولان و حتی شورای رقابت این پیشنهادها داده شده که عرضه کالا در بورس به لحاظ داشتن سازوکار قانونی و عرضه بسیار از کالاها در آن دارای توجیه خواهد بود.
دبیر انجمن صنایع همگن، نیرومحرکه و قطعه سازی اظهار می کند: صنعت خودرو مواد اولیه خود را از بورس تهیه می کند بنابراین محصول نهایی نیز باید در بورس عرضه شود تا مشکلی در نظام قیمت گذاری به وجود نیامده و تعادل بین شیوه قیمت گذاری نهاده های تولید صنعت خودرو که بورس بوده و شیوه قیمت گذاری محصول نهایی که خودرو است توسط بورس برقرار شود. بنابراین عرضه خودرو در بورس گزینه ای است که باید از روی ناچاری و از بین گزینه های فعلی آن را انتخاب کرد تا وضعیت اسفناک صنعت خودرو را نجات دهد.
میترا ممسنی
انتهای پیام/