وی با بیان اینکه آزمایشگاههای "بخارات سوخت خوددروها"، "PN " و "آزمایشگاه تست کاتالیست کانورتر" به بهره برداری رسیده است، اظهار کرد: افتتاح عملیات اجرایی مرکز آزمون خودروهای برقی و مرکز آزمون تست تصادف، انجام شده و بنا بر برنامه ریزیهای صورت گرفته در ۱۸ ماه آینده به طور کامل این دو مرکز راه اندازی خواهد شد.
زینی یکی از آزمایشگاه مهم افتتاح شده، را مربوط به آزمونهای PN عنوان کرد و یادآور شد: این آزمایشگاه خدمات مربوط به اندازه گیری ذرات معلق را ارائه میدهد. بزرگترین مشکل موجود در حوزه آلودگی هوا، ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون است که بسیار برای سلامتی مضر است. این نوع آلاینده نیز ناشی از حمل و نقل است .
مدیر توسعه فناوریهای نوین خودرویی و طرحهای کلان ستاد توسعه فناوریهای فضایی، حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی، خاطر نشان کرد: با افتتاح این مرکز آزمون، شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران میتواند خودروهایی که تولید و یا وارد کشور میشود، مورد ارزیابی قرار دهد تا منشأ آلودگی نباشد.
به گفته وی، تستهای این آزمایشگاه قبل از آنکه مجوز پلاک به خودروها داده شود، انجام میشود.
زینی به خدمات آزماشگاه بخارات سوخت اشاره و اظهار کرد: این آزمایشگاه قبل در مرکز تست خودرو موجود بود ولی به یورو ۶ ارتقا یافت. خدمات این آزمایشگاه در راستای حفظ محیط زیست و کاهش آلایندهها و افزایش سطح کیفی خودروها است.
وی ادامه داد: آزمایشگاه کاتالیست برای انجام تست بر روی کاتالیستهای تولیدی راه اندازی شد و کمک میکند که به طور شفاف مشخص شود که کاتالیست تولیدی و یا وارد میشود آیا از نظر مشخصات فنی، مطابق استانداردها هست یا خیر.
اجرای آزمون خودروهای برقی در کشور
زینی با بیان اینکه در کشور بستر اجرای آزمونهای مربوط به خودورهای برقی وجود ندارد، اظهار کرد: به صورت پراکنده مراکز پراکنده برای تست خودروهای برقی در کشور راه اندازی شده است ولی بستر متمرکز در کشور وجود ندارد و در این اقدام بستر آزمون خودروهای برقی در حال ایجاد شده است.
وی یادآور شد: این آزمایشگاه تحت استاندارد وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان استاندارد خواهد بود. این موضوع با تفاهم نامه ای که با دانشگاه تهران و علم و صنعت منعقد شد، توسعه داده می شود و قرار است از ظرفیت نخبگان دانشگاهی برای ایجاد این مرکز ازمون و با حمایت معاونت علمی به بهره برداری میرسد.
مدیر توسعه فناوری های نوین خودرویی، ایجاد مرکز تست تصادف مرکز آزمون را از مهمترین بخش های این آزمایشگاه نام برد و اظهار کرد: تست تصادف را ابزار اصلی طراحی خودروها است و اگر ما ادعا داریم که خودرو ساز هستیم نمی توانیم خودرویی بسازیم که تست تصادف نداشته باشیم؛ چرا که با استفاده از تست های تصادف می توان شاخص هایی را در این حوزه اندازه گیری کرد.
وی با بیان اینکه همه کشورهایی که صاحب تکنولوژی طراحی خودرو هستند و یا بخشی از زنجیره خودرو را دارند، مرکز تست تصادف را در کشورشان دارند و این نوع از تستها امکان تست تصادف جانبی، جلو و عقب را دارند و خودرو با یک سرعتی به مانع برخورد می کند تا میزان صدمات و تغییرات ایجاد شده در خودرو بعد از تصادف به چه میزان است تا بر اساس آن میزان استاندارد کیفی بررسی شود. مهمترین شاخص های تست تصادف در جهان Euro NCAP در اروپا، تست ایمنیC NCAP برای کشور چین است و سایر کشورها این استانداردها را دارند.
زینی خاطر نشان کرد: با کنسرسیومی که میان شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران و یکی از هلدینگ ها و شرکت های بخش خصوصی و یکی از مجموعه های قطعه سازی بزرگ، در این زمینه در کشور شکل گرفته است و با حمایت معنوی و مادی معاونت علمی ، هرم نقشه ساخت در حوزه استاندارد سازی خودرو نهایی شده است ضمن آنکه یکسری از تجهیزات و دستگاه ها سفارش گذاری شده که وارد کشور خواهند شد.
طرح های کلان ستاد توسعه فناوری های حوزه فضائی، حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اضافه کرد: با حمایت حاکمیت و هم دولت و هم بخش خصوصی، طی ۱۸ ماه آینده مرکز آزمون مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.
خودرو سازی بدون آزمون های استاندارد
زینی با بیان اینکه نمونه مشارکت این آزمون ها را در کشور نداشتیم اظهار کرد: ما برای این منظور ۳ آزمایشگاه از مجموعه مرکز آزمون و تست تجهیز شده است و آزمایشگاه خودرو برقی در حال تجهیز است و بخشی از تجهیزات مربوط به تست تصادف که قابلیت ساخت در داخل کشور ندارد را سفارش دادیم و بخشی که قابلیت ساخت دارد، برنامه ریزی شده که از ظرفیت شرکت های دانش بنیان استفاده شود.
وی با اشاره به مجوزهای صادر شده از این مرکز، یادآور شد: شرکت بازرسی و استاندارد ایران یک نهاد صلاحیت دار در حوزه استاندارد است و این شرکت بر روند اجرای تست ها نظارت دارد.
منبع: ایسنا
انتهای پیام/