حدودا 10 سالی میشود که خودروسازان چینی در بازار ایران حضور یافتهاند و اگرچه در اوایل فعالیت خود چندان به چشم نمیآمدند، با این حال رفتهرفته خود را جا انداخته و حالا به یکی از ستونهای بازار تبدیل شدهاند.
آمارها میگویند سهم خودروهای چینی در بازار کشور به بیش از 10
درصد رسیده که این موضوع نه فقط ریشه در بخش خصوصی دارد؛ بلکه به
خودروسازان بزرگ نیمهدولتی نیز سرایت کرده است. طی چند سال گذشته، چینیها
توانستند ضمن توسعه خود در بخش خصوصی، به ایران خودرو و سایپا و پارس
خودرو (سه شرکت نیمهدولتی و بزرگ کشور) نیز ورود کنند.
از همین رو، تنوع
خودروهای چینی در بازار ایران به شدت طی چند سال گذشته افزایش یافته و حالا
آن طور که آمارها میگویند، بیش از 38 درصد از بازار به لحاظ تنوع، در
اختیار آنها قرار دارد.
اتفاقا یکی از نقاط ضعف خودروسازان بزرگ داخلی، کمبود تنوع در سبد محصولات است، موضوعی که چینیها بهخوبی آن را درک کرده و توانستهاند به واسطه عرضه محصولات متنوع، در دل بخشی از مشتریان ایرانی جا باز کنند.
این در شرایطی است که خیلیها گمان میکردند پس از
توافق هستهای و اجرای برجام، فعالیت خودروسازان چینی در کشور محدود شود،
با این حال آنها توانستهاند به واسطه بازارسنجی دقیق و همچنین با بهبود
نسبی نقاط ضعف خود، نه تنها در ایران بمانند؛ بلکه گستره حضورشان را در این
بازار، افزایش دهند.
این اتفاق در حالی رخ داده که مشکلات کمی و کیفی خودروهای چینی همچنان کم و بیش پابرجاست و نمیتوان آنها را محصولاتی کاملا مطمئن به لحاظ فنی و ایمنی دانست.
منبع: دنیای اقتصاد
انتهای پیام/