وی ادامه داد: یکی از دلایلی که باعث شده هیچ خودرویی حتی خودروهای به روزی که در ایران مونتاژ می شوند موفق به کسب پنج ستاره کیفی نشود، کیفیت خطوط تولید و مونتاژ در ایران است. این خطوط عموما دستی و غیر مکانیزه هستند و حتی در خودروهای به روز و با کیفیت فول سی کی دی که تمام قطعات آنها وارد شده و تنها در ایران مونتاژ می شوند نیز شاهد کاهش کیفیت این خودروها به دلیل کیفیت مونتاژ هستیم به همین دلیل شاهدیم خودروهایی به روز و باکیفیتی که در خارج از کشور چهار یا پنج ستاره کیفی را کسب می کنند در فرآیند مونتاژ در ایران موفق به کسب این تعداد ستاره کیفی نمی شوند.
رستگار با بیان اینکه خودرویی که ایرادات آن حداقلی باشد به گونه ای که این ایرادات منجر به نارضایتی مصرف کننده نشود، می تواند چهار ستاره کیفی را کسب کند، خاطرنشان کرد: تنها در یک ماه آن هم به صورت لب مرزی یک مدل خودروی تولیدی در ایران توانست چهار ستاره کیفی را کسب کند که البته در ارزیابی های بعدی موفق به تکرار آن نشد و در رتبه سه ستاره کیفی قرار گرفت.
رئیس ارزشیابی کیفی خودروهای ساخت داخل شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران ادامه داد: گذشته از خودروهای سه ستاره، تقریبا بیشتر خودروهای پرتیراژ داخلی معمولا تک ستاره اند. خودروهای تک ستاره ایرادات و معایب زیادی دارند که این ایرادات منجر به نارضایتی شدید مصرف کننده می شود البته این یک اصل کلی است که با افزایش تیراژ تولید یک خودرو، کیفیت آن نیز مقداری کاهش می یابد.
وی با بیان اینکه باکیفیت ترین خودروهای سواری تولید داخل به جز یک مورد استثنا، سه ستاره اند و موفق به کسب چهار یا پنج ستاره کیفی نمی شوند، تصریح کرد: البته ممکن است در یک سال آینده با تولید خودروهای جدیدی که قراردادهای آن با خودروسازان خارجی منعقد شده است با توجه به جدید و به روز بودن خطوط تولید و مونتاژ این خودروها شاهد عرضه خودروهای باکیفیت و با سطح کیفی چهار و پنج ستاره در ایران باشیم.
در روش ارزیابی کیفیت خودروهای داخلی (آدیت)، تعیین و اعلام سطح کیفی خودروها با استفاده از مدل درجه بندی یک تا پنج ستاره، صورت می گیرد. در این مدل یک ستاره، پایین ترین سطح کیفی و پنج ستاره، بالاترین سطح کیفی خودروها را نشان می دهد. بر اساس ارزیابی ها، بیشتر خودروهای سواری تولید داخل در سطح کیفی یک ستاره قرار دارند.
منبع: ایسنا
انتهای پیام/