کد خبر: ۵۰۰۴۹
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۰
«خودروکار» گزارش می دهد:

بی میلی خودروسازان به استفاده از روش های تامین مالی/ تامین نقدینگی از سه روش سنتی

در حالی بر استفاده از روش های تامین مالی در صنعت خودرو تاکید می شود که بانک ها به عنوان یکی از اصلی ترین این ابزارها این روزها به دلیل بدقولی خودروسازان در بازپزداخت تسهیلات تمایلی به همکاری با این صنعت ندارند و جز روش محدود، سایر روش های تامین مالی نیز اثرگذار نبوده است.
به گزارش خبرنگار خودروکار، سید رضا فاطمی امین وزیر صمت یکی از ۹ پروژه طرح تحول صنعت خودرو را توسعه ابزارهای مالی و تامین مالی سرمایه در گردش صنعت خودرو اعلام کرده این در حالیست که پیش از این خرید دین به عنوان یکی از روش های تامین مالی به شدت مورد استقبال خودوسازان قرار گرفت و آن ها در پرداخت بدهی خود به قطعه سازان بر این روش تکیه کرده و بخشی از مطالبات خود را پرداخت کردند . با این حال برخی معتقدند خودرویی ها به درستی از این منابع استفاده نکرده اند اما با این حال آن طور که در دنیا رایج است، بانک ها، بورس و موسسات تامین مالی به عنوان اصلی ترین روش های تامین نقدینگی شناخته شده و در صنایع مختلف از جمله خودرو مورد استفاده قرار می گیرد و اگر این روش ها در ایران چندان پرکاربرد نبوده به دلیل عدم تمایل خودروسازان به دلایل نامشخص بوده است.

آلبرت بغزیان، عضو هیات علمی دانشگاه تهران در گفت و گو با خبرنگار خودروکار با اشاره به گلایه های همیشگی خودروسازان مبنی بر بالا بودن هزینه های مالی تولید می گوید: صنعت خودرو و مدیریت مالی حاکم بر این صنعت نتوانستند  در بهترین شرایط که بانک ها همکاری لازم را با این صنعت داشتند و صنعت نیز به دلیل تحریم ها و محدودیت ها شاهد بازار خوبی بود و اختصاص ارز ارزان به این صنعت نیز اتفاق می افتاد، از این فرصت استفاده و این صنعت را رونق ببخشند.

وی می افزاید: صنعتی که دارای بازار بکری است نتوانسته ظرف سه سال اخیر محصول جدیدی به بازار معرفی کند و تبدیل به خودروساز شود که دلیل این روند مشخص نیست.

بغزیان با طرح این پرسش که مشخص نیست چرا صنعت خودرو به دنبال توسعه و کاهش هزینه های تولید نیست، ادامه می دهد: برخی مدیریت دولتی را مسبب این وضعیت عنوان و تاکید می کنند صنعت خودرو تنها با خصوصی سازی بهبود می یابد و مدیر دولتی دلیل اصلی زیاندهی این صنعت و عدم مدیریت درست عنوان می شود.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران با اشاره به اختلاف ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیون تومانی قیمت خودروها از کارخانه تا بازار اظهار می کند: این روند قیمتی نشان می دهد که بازاری برای خودروها وجود دارد اما مشکل تولید هزینه بالای آن عنوان می شود در حالی که همه هزینه تولید وام های دریافتی نیست بلکه سرمایه گذاری های انجام شده اما شکست خورده این صنعت است که این هزینه ها به مصرف کننده تحمیل شده است.

وی با طرح این پرسش که آیا در دنیا نیز هزینه طرح های شکست خورده به مصرف کننده تحمیل می شود؟ می گوید: تا به امروز بهترین مدیران مالی در راس مدیریت مالی دو خودروساز نشسته اند و از ابزارهای مالی تحت عنوان منابع بانکی، بورس و موسسات سرمایه گذاری یا تامین سرمایه ها استفاده کرده اند و این سه منبع، سه راهکار اصلی تامین مالی حتی در دنیا هستند.

بغزیان با بیان این که صنعت خودرو با وجود تولید قادر به سوددهی به سهامداران این صنعت نیست، می افزاید: از این رو شاهد عدم توان بورس در تامین مالی صنعت خودرو هستیم. بانک ها نیز به صنعت خودرو به دلیل داشتن پرداخت های قبلی تسهیلات جدید پرداخت نمی کنند که دلیل عدم بازپرداخت این تسهیلات مشخص نیست . موسسات سرمایه گذاری و ابزارهای تامین مالی نیز تا به امروز به کمک صنعت خودرو آمده بنابراین ابزار مالی باقی نمانده که صنعت خودرو از آن استفاده نکرده باشد.

وی برخی اظهارنظرها در خصوص عدم استفاده از روش های تامین مالی در صنعت خودرو را ناشی از بیسوادی برخی از کارشناسان می داند و می گوید: صنعت خودرو خواستار توسعه و تحول نیست در غیر این صورت شرایط تا به امروز برای تامین مالی این صنعت فراهم بوده است.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران با اشاره به روش خرید دین در صنعت خودرو اظهار می کند: تجربه نشان داده که روش های تامین مالی اجرایی شده در این صنعت اثربخش بوده و نکته مهم اینست که این منابع کجا هزینه شده بنابراین نکته مهم اینست که کار با روش های تامین مالی ساده جواب می دهد به طور قطع با رفع محدودیت های ناشی از تحریم، خودروهایی وارد کشور می شود که دیگر بازاری برای داخلی ها باقی نمی ماند بنابراین باید از فرصت ایجاد شده از تحریم ها استفاده کرد.


میترا ممسنی

انتهای پیام/
روزنامه های اقتصادی
آخرین اخبار