به گزارش خبرنگار خودروکار، در حالی در چند روز گذشته کمیسیون حقوق بشر کانون وکلای دادگستری مرکز به دنبال حادثه تصادف زنجیرهای خودروها در جاده بهبهان ـ اهواز از دادستان خواسته جهت تعقیب خودروسازان داخلی و متولیان استاندارد اعلام جرم عمومی شود که هنوز دلیل اصلی این تصادف محرز نشده اما بدون ارایه نتایج گزارش ، خودروساز وقطعه ساز به عنوان مقصران اصلی این حادثه اعلام می شوند.
با پیشرفت صنعت خودروسازی و افزایش تعداد خودروها در سطح جادهها و شهرها، آمار تصادفات جادهای و تلفات ناشی از آنها نیز افزایش یافت، بنابراین نیاز به افزایش تجهیز ایمنی خودروها نیز بیشتر احساس شد. در نتیجه سیستمهای ایمنی خودروها پیشرفتهای زیادی کردند و مهندسان و طراحان صنعت خودرو تمام خلاقیت خود را برای ارائه ایدههای ایمنتر به کار گرفتند تا رانندگی بیخطرتری را با خودروهای خود به راننده و سرنشینان نوید دهند که یکی از این پیشرفتها ایربگ یا کیسه هوا است که ایمنی سرنشینان را تا اندازه بسیار زیادی تامین میکند.
آگاهی از چگونگی عملکرد ایربگ ها می تواند مانع از ارایه گزارش های غیرکارشناسی شود اما در حال حاضر حتی مصرف کننده این خودروها و این امکانات نیز از عملکرد ایربگ ها آگاهی ندارد و یا در برخی از موارد با اقدامات غیرکارشناسی، عملکرد این قطعه از خودرو را با اختلال هایی مواجه می کنند اما دود این اقدام به چشم خودروسازان می رود.
سرعت باز شدن ایربگ رقمی در حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ کیلومتر بر ساعت است که البته کل زمان باز شدن و خالی شدن آن در کمتر از دو دهم ثانیه رخ میدهد و برای شعلهور کردن ماده ای که در ایربگ به کار رفته، یک سیستم جرقهزن بسیار کوچک درون ایربگ وجود دارد.
مزایای اثبات شده بسیاری برای ایربگها تعریف شده، اما مانند تمام تکنولوژیهای دیگر معضلاتی همراه آنها است و یکی از مشکلاتی که ممکن است سیستم ایربگ داشته باشد عمل نکردن آنها در مواقع لازم و خطر است. این اتفاق دلایل مختلفی دارد که میتواند ناشی از نقص سیستم و یا نوع تصادف باشد که منجر به فعال شدن کیسهها نشود. نقص سیستم ایربگ معمولا شامل خرابی سنسورها، تنظیمات غلط کامپیوتر یا بهم خوردن تنظیمات آن و قطعی در سیمکشی سیستم میشود.
امیرحسن کاکایی، عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران در گفت و گو با خبرنگار خودروکار با بیان این که وقتی به دنبال تشخیص ایراد فنی و دلایل بازنشدن ایربگ هستیم باید کروکی تصادف و چگونگی آن در اختیار باشد، می گوید: ایربگ های داخلی نصب شده در خودروها در زمان تصادف از روبرو و در برخورد با مانع طی سرعتی مشخص باز می شود که دلیل آن شتاب وارد شده به سنسور بوده که باعث بازشدن ایربگ می شود.
وی می افزاید: نظام سیستم ایمنی خودرو به این شکل تعریف شده که راننده و اعضای سرنشین نسبت به بستن کمربند اقدام کنند سپس کاپوت خودرو در هر تصادف جمع می شود که این اقدام انرژی برخورد را در تصادفات می گیرد به طوری که دیده شده در تصادفاتی که جلو و عقب خودرو جمع شده، سرنشین به دلیل بستن کمربند شرایط مناسبی داشته است که نشان می دهد طراحی خودرو به این شکل طراحی شده و تحت شرایطی خاص، ضربه به راننده با ایربگ کنترل می شود و آن زمانی مورد استفاده قرار می گیرد که احتمال برخورد سر راننده با فرمان وجود دارد.
این کارشناس صنعت خودرو با تاکید بر این که تخت یک شتاب به خصوصی ایربگ ها باز می شود، تصریح می کند: در تصادف اخیر بهبهان ضربه وارد شده به خودروها از عقب بوده بنابراین ضرب اولیه توسط قسمت انتهایی خودرو گرفته شده است. این در حالیست که تصاویر نشان می دهد حتی سپر برخی از خودروها سالم بوده و خودرو از پهلو دچار آسیب شده که دیاگ خودرو و نصب کامپیوتربر روی خودروها آخرین وضعیت خودروها را نشان می دهد.
کاکایی ادامه می دهد: در بررسی ها باید دیده شود که سیستم خودرو در زمان تصادفات قطع شده بود یا خیرو یا سیستم های ایربگ خودروهای موجود در تصادف دستکاری شده بوده یا خیر؟
وی با اشاره به وجود سوییچ غیرفعال کردن ایربگ در سمت راست خودرو اظهار می کند: هرچند الزام فعال بودن ایربگ در سمت راننده وجود دارد اما برخی به دلیل گران بودن این قطعه در خودرو نسبت به غیرفعال کردن آن اقدام می کنند.
این کارشناس صنعت خودرو در ادامه با اشاره به تجربیات مشابه این شرایط در تصادف با خودروهای خارجی نیز می گوید: باید در روزنخست این تصادف یک تیم کارشناسی متشکل از پلیس راهور، سازمان ملی استاندارد، خودروسازان، مرکزی تست در سطح ملی و قطعه سازان در سطح ملی تشکیل می شد.
این عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت با تاکید بر این که اگر نقصی در کیسه ایمنی خودرو وجود داشت بدون شک مسئولیت آن بر عهده قطعه ساز است، می افزاید: ایربگ قطعه ای است که تنها یک بار امکان تست آن وجود دارد زیرا انفجار فشنگ منجر به بازشدن ایربگ می شود بنابراین باید نظام سختگیرانه استانداردی برای این قطعه وجود داشته باشد تا در خط تولید ایربگ ساز رعایت و تست های لازم انجام و کنترل های صددرصدی صورت گیرد.
کاکایی امکانات تست، آزمون و مسئولیت پذیری از ضرورت های لازم عنوان و اظهار می کند: بر اساس ماده 56 برنامه ششم توسعه سازمان استاندارد و وزارت صمت موظف به توسعه مراکز آزمون خودرو هستند که این امر محقق نشده که خلا آن در حال حاضر احساس می شود بنابراین در این ماجرا نباید دنبال مقصر باشیم بلکه هدف اصلی شناسایی مشکل و رفع آن است.
میترا ممسنی
انتهای پیام/