افزایش تقاضا و کاهش انبار نمایندگی ها به دلیل کمبود یا نبود تراشه شدت پیدا کرده است، قطعاتی که بخش جدایی ناپذیر تولید خودرو شده اند. همچنین در ایالات متحده، کمبود نیروی کار ماهر در زمینه خودرو نیز رو به افزایش است.
تایسون جامینی Tyson Jominy رئیس داده ها و تحلیل از جی.دی.پاور در مصاحبه با سی ان بی سی گفته است: بر اساس برآوردها، حدود 89 درصد از خریداران خودرو مجبور شده اند حداقل 5 درصد بالاتر از قیمت تعیین شده برای خودرو بپردازند. مصرف کنندگان خودرو باید انتظار داشته باشند که در طول سال 2022 روند افزایشی قیمت خودرو همچنان ادامه پیدا کند. جامینی در این مصاحبه گفته است: «آن دوره ای که مشتریان نمایندگی های خودرو را با چند ردیف خودرو آماده تحویل می دیدند و می توانستند بر سر خرید، قیمت، تخفیف، وام و غیره چانه زنی کنند گذشته است و بعید است که چنین تجربه ای در سال 2022 تکرار شود چون امسال بین 4.5 تا 5 میلیون مصرف کننده منتظر خرید خودرو [در بازار آمریکا] هستند.»
با روند افزایشی تقاضا در بازار، خیلی از فروشندگان خودرو، روش های سنتی فروش و معامله را هم کنار گذاشته اند و همین موضوع به افزایش هزینه ها و قیمت های خودرو افزوده است.
بر اساس داده های منتشر شده توسط وبسایت خودرویی ادموندز Edmunds متوسط فروش خودروی نو در بازار آمریکا به 45,872 دلار رسیده است.
کار به جایی رسیده است که جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در خصوص گزارش مشاغل دسامبر 2021 در سخنرانی خود گفته است که دولت او به دنبال رفع گلوگاه ها برای کاهش قیمت خودرو است که از طریق تمرکز روی ساخت بهتر زیرساخته ها و تشویق و تحریک تولید داخلی به انجام می رساند.
بایدن در این سخنرانی خود گفته است: «من اقتصاددان نیستم، اما سالیان سال است که درگیر این کارم. باید به این موضوع این گونه نگاه کرد: اگر قیمت خودروها اکنون خیلی بالا است دو راه حل دارد. یا باید عرضه آن زیاد شود که از راه تولید بیشتر و افزایش ظرفیت ممکن است. یا باید تقاضا برای خودرو کاهش یابد که به معنی فقیرتر شدن مردم است. حالا باید یکی از این دو را انتخاب کرد.»