برپایه این گزارش، در هشت ماهه امسال گروه صنعتی ایرانخودرو موفق به تولید ۲۸۲ هزار و ۶۶۳ دستگاه خودرو شد و همچون ماههای گذشته عنوان بزرگترین خودروساز کشور را از آنِ خود کرد.
این گروه صنعتی توانست در این مدت ۱۸۴ هزار و ۶۳۱ دستگاه در گروه پژو، ۳۵ هزار و ۴۹۲ دستگاه در گروه سمند، ۳۳ هزار و ۳۳۸ دستگاه دنا، ۲۰ هزار و ۸۶۳ دستگاه رانا، سههزار و ۶۲۰ دستگاه هایما، چهارهزار و ۶۱۶ دستگاه تارا و ۱۰۳ دستگاه پژو ۲۰۰۸ تولید کند.
برپایه این گزارش، جمع تولیدات این خودروساز در هشت ماهه امسال در همسنجی با پارسال (۲۸۱ هزار و ۲۲۴ دستگاه) رشد ناچیز ۵۱ صدم درصدی داشته است.
آبیپوشان جاده مخصوص در آبانماه امسال ۴۰ هزار و ۳۸۷ دستگاه خودرو تولید کردند.
رشد ۶ درصدی تولیدات سایپا/ صادرات بیش از ۱۵۰۰ دستگاه خودرو
برپایه آمارهای سامانه کدال، در این مدت گروه سایپا به عنوان دومین خودروساز بزرگ کشور موفق به تولید ۲۲۲ هزار و ۴۵۴ دستگاه خودرو شد که شامل ۱۹۱ هزار و ۱۹۳ دستگاه خودرو در خانواده تیبا، ۱۵ هزار و یک دستگاه سایپا ۱۵۱ (وانت پراید)، ۱۴ هزار و ۵۷۵ دستگاه شاهین، ۱۳۰ دستگاه آریو و همچنین ۲۳۵ دستگاه خودروی صادراتی کامل (CBU) و یکهزار و ۳۲۰ دستگاه اس. کی. دی (SKD یا قطعات نیمهکامل) بود.
این میزان تولید در مقایسه با مدت مشابه سال ۹۹ (تولید ۲۰۹ هزار و ۸۵۵ دستگاه خودرو) رشد ۶ درصدی نشان میدهد.
نارنجیپوشان جاده مخصوص در آبانماه امسال ۲۹ هزار و ۸۲۶ دستگاه خودرو تولید کردند.
رشد ۱۹ درصدی تولیدات پارسخودرو
تا پایان آبانماه امسال همچنین پارسخودروییها موفق به تولید ۷۸ هزار و ۶۸۱ دستگاه خودرو شامل ۴۰هزار و ۸۷۳ دستگاه در گروه کوئیک (کیو ۲۰۰)، ۲۱ هزار و ۶۷۲ دستگاه کوئیک معمولی، ۱۵ هزار و ۶۳۹ دستگاه در گروه ساینا (اس۲۰۰) و ۴۹۷ دستگاه در گروه برلیانس شدند. این میزان تولید در مقایسه با مدت مشابه سال ۹۹ رشد ۱۹ درصدی نشان میدهد.
جمع تولیدات این خودروساز در آبانماه امسال ۱۱هزار و ۹۵۰ دستگاه به ثبت رسید.
بررسی مهمترین برنامههای وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال ۱۴۰۰ حاکی از برنامهریزی برای تولید یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه انواع خودروی سواری و وانت است.
با توجه به تولید ۹۸۴ هزار و ۲۰۰ دستگاه انواع سواری و وانت در سال ۹۹، رشد ۲۱.۹ درصدی در این بخش پیشبینی شده است.
پیشتر وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: برنامههای طراحی شده برای اصلاح صنعت خودروسازی به خوبی در حال اجرا است و تا دو سال آینده شاهد صنعتی بهروز با تولیداتی با مصرف سوخت پایین و باکیفیت خواهیم بود.
«سید رضا فاطمیامین» با بیان اینکه منکر بدهیهای صنعت خودرو به قطعهسازان و زیانانباشته بالای آنها نیستیم، ادامهداد: در چند بخش در حال انجام کار هستیم که از جمله آنها مدیریت جریان نقدینگی خودروسازان، کاهش هزینههای سربار آنها و همچنین اصلاح ساختار مالی شرکتهاست.
وی خاطرنشانکرد: با این وجود نوید میدهیم که برنامههای طراحی شده برای اصلاح صنعت خودرو به خوبی در حال انجام است و همه تعهدات ما در این صنعت اجرایی خواهد شد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت بیانداشت: یکی از ۱۰ پروژه یاد شده، اصلاح ساختار صنعت خودرو است، به این معنی که روابط بین خودروساز و قطعه ساز روابط نادرستی است که آشفتگی زیادی در آن وجود دارد و باید اصلاح شود.
وی با اشاره به برنامهریزی برای تولید سالیانه سه میلیون دستگاه خودرو تا سال ۱۴۰۴، آن را منطبق بر تواناییهای خودروسازان برشمرد و گفت: در این زمینه ظرفیتها و برنامههای همه ۱۰ خودروساز بزرگ کشور اخذ شده است.
فاطمیامین یادآور شد: اکنون ۹۰ درصد تولید توسط دو خودروساز بزرگ کشور یعنی ایرانخودرو و سایپا انجام میشود و این سهم تا سال ۱۴۰۴ به ۷۰ درصد کاهش خواهد یافت، به عبارتی سهم سایر خودروسازان از ۱۰ به ۳۰ درصد افزایش خواهد یافت.