به گزارش خبرنگار خودروکار، موضوع عرضه خودرو در بورس کالا که از سال گذشته از سوی مجلس و در قالب طرح ساماندهی صنعت خودرو مطرح شد این روزها در حالی با اما و اگرهایی روبرو است که به اعتقاد کارشناسان نمی تواند محل مناسبی برای کشف قیمت واقعی خودرو باشد این در حالیست که در سند سیاستی توسعه صنعت خودرو که به تازگی از سوی وزارت صمت منتشر شده، دو روش قیمتگذاری برای خودروسازان پیشبینی شده است.
براساس این سند در قالب روش نخست، تولیدکننده اجازه پیدا میکند بر مبنای مکانیزم عرضه و تقاضا در بازار، نسبت به تعیین قیمت فروش اقدام کند که برای این منظور، سه شرط فنی شامل «سقف مشخص مصرف سوخت، حداکثر حجم موتور و تولید خودروی هیبریدی» در نظر گرفته شده است. در روش دوم نیز همچنان «تعیین قیمت» برای دیگر خودروها به تولیدکننده تحمیل میشود.
از این رو به نظر می رسد با ارایه بسته پیشنهادی وزارت صمت در خصوص روش های تعیین قیمت در دولت جدید، سازوکار تعریف شده در خصوص بورس کالا و تعیین قیمت در آن به زودی اجرایی نشود.
در این خصوص مهدی حاجی وند، کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار خودروکار می گوید: سهام خودرویی ها در چند روز گذشته با اقبال بالایی مواجه شده که یکی از دلایل آن، احتمال عرضه خودرو در بورس کالا است؛ داستان تکراری در صنعت خودرو که در چند وقت اخیر به دفعات شنیده شده است.
وی با اشاره به امکان ضعیف عرضه خودرو در بورس کالا می گوید: یکی از دلایل رونق خودروهایی در بازار سرمایه، تصور معجزه ای از بورس برای این صنعت است این در حالیست که این صنعت با زیان انباشته بالایی دست به گریبان است و شاهد کاهش بهره وری به دلیل نیروی مازاد انسانی و از سوی دیگر انحصار دست به گریبان است.
این کارشناس بازار سرمایه با بیان این که عرضه خودرو در بورس کالا حرکت در مسیر بی راهه است، تصریح می کند: حتی در صورت عرضه خودرو در بورس نیز سرنوشت خوبی در انتظار آن نخواهد بود.
حاجی وند با تاکید بر این که امیدواریم عرضه خودرو در بورس نسخه شفابخشی باشد، تصریح می کند: دو اتفاق صف نشینی برای ثبت نام خودرو و یا عرضه خودرو در بورس از عجایبی است که در صنعت خودرو دنیا و بورس دیده نمی شود از این رو انتظار می رود تیم اقتصادی و تفکر اقتصادی جدید چراغ راه بازار سرمایه و صنعت خودرو در دولت آینده باشد.
این تاکیدات و عدم ضرورت عرضه خودرو در بورس کالا در حالیست که دهقان دهنوی رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در تازه ترین تصمیم، در نامه ای به شورای رقابت خواستار معرفی نهادهای تاثیرگذار در صنعت خودرو شده که این درخواست شائبه عرضه خودرو در بورس کالا را تشدید کرد هرچند که یکی از اعًای کمیسیون صنایع این نامه نگاری را اقدام خود رییس سازمان عنوان و تاکید کرده هنوز مذاکره ای با بورس در خصوص عرضه خودرو در بورس انجام نشده ضمن آن که وزارت صمت نیز با اعلام رسمی تصمیمات خود نشان داد که موافق عرضه خودرو در بورس نیست.
به گزارش خودروکار، حال باید در انتظار بود تا با آغاز فعالیت دولت سیزدهم رویکرد وزیر جدید صمت در این باره را دید.به طور قطع صرف نهایی شدن پیشنهاد مجلس اجرای آن امکانپذیر نخواهد بود چرا که تحقق آن نیازمند تامین زیرساخت هایی است که متولی اصلی آن وزارت صمت و سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران به عنوان اصلی ترین تصمیم گیرندگان صنعت خودرو است.
میترا ممسنی
انتهای پیام/