کد خبر: ۴۴۵۷۴
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۹
قیمت‌گذاری ۳ ماهه، ۶ ماهه شد

تغییر زمانی قیمت‌گذاری خودرو در سال جدید

شورای رقابت تغییر زمانی اعمال دستور‌العمل قیمتی خودرو از ۳ ماهه به ۶ ماهه را در دستورکار دارد با این حال به نظر می‌رسد افزایش قیمت خودرو از مبدا با توجه به اظهارات روز گذشته رضا شیوا رئیس این شورا به زودی عملیاتی نخواهد شد.
به گزارش خودروکار، آن طور که رئیس شورای رقابت به خبرگزاری صدا و سیما گفته این شورا برای دستورالعمل ۶ ماهه قیمتی خودرو هنوز تصمیمی نگرفته است. همزمان با آغاز به کار رسمی بازار خودرو در سال ۱۴۰۰ رئیس شورای رقابت خبر از افزایش قیمت کارخانه‌های محصولات تولیدی شرکت‌های خودروساز داد. شیوا پیش‌تر گفته بود با توجه به اینکه بانک مرکزی تورم بخشی خودرو در فصل زمستان را ۱۴درصد اعلام کرده و خودروسازان آن را در قیمت‌های خود اعمال نکرده بودند، شورای رقابت بعد از اخذ تورم بخشی فصل بهار از بانک مرکزی، تورم بخشی زمستان و بهار را یک جا در قیمت محصولات تولیدی شرکت‌های خودروساز اعمال خواهد کرد.

سخنان شیوا بازار خودرو را که همچنان در خواب زمستانی بود بیدار کرد و نمودار قیمت‌ها روند صعودی به خود گرفت.اما حالا به نظر می‌رسد بعد از یک هفته که از اظهارات رئیس شورای رقابت گذشته و بازار تحت تاثیر آن تا حدودی ملتهب شده، شیوا در تلاش است با تلطیف اظهارات خود از التهابات  بازار خودرو بکاهد.شیوا با بیان این مطلب که  قیمت‌هایی که ما اعلام می‌کنیم در شرایط فعلی منصفانه است و با بهبود شرایط، قیمت خودرو‌ها نزولی و کاهشی خواهد شد تلاش کرده تا تاثیر سیگنال‌های پیشینی که از صحبت‌های او به بازار مخابره شده بود را کم رنگ کند.

شیوا احتمال بازگشت اعمال دستورالعمل قیمتی خودرو از ۶ ماه به یکسال را نیز رد نکرد و شرط آن را ثبات در بازار ارز عنوان کرده است.همچنین رئیس شورای رقابت در میان صحبت‌های خود به نوعی به واکنش‌هایی که به این صحبت او که اگر مردم فکر می‌کنند خودرویی گران است آن را نخرند و  سراغ دیگر محصولات حاضر در سبد محصولاتی خودروسازان بروند، پاسخ داد.

  اما چرا رئیس شورای رقابت چنین پیشنهادی را مطرح کرد؟
رضا شیوا بعد از اظهارات خود در ارتباط با افزایش قیمت خودرو از مبدا در گفت‌و‌گویی گفته بود مقایسه دو خودرو به لحاظ قیمتی کار جالبی نیست و اگر مردم فکر می‌کنند قیمت خودرویی گران است آن را نخرند و سراغ دیگر محصولات تولیدی خودروسازان بروند.این مقام مسوول در ادامه اظهارات گفته بود بیشترین شکایتی که به شورای رقابت در ارتباط با قیمت خودروها در مبدا رسیده مربوط به کوییک، شاهین و پژو ۲۰۷ با سقف پاناروما است به همین دلیل جلسه‌ای با حضور مدیران عامل شرکت‌های خودروساز و رئیس سازمان گسترش برگزار شد تا به این شکایات رسیدگی شود. حال شیوا تلاش کرد تا دلیل بالا بودن قیمت محصولاتی مانند کوییک و شاهین را توضیح دهد.

شیوا در این درباره گفت این دو خودرو جدید بوده و مشمول دستورالعمل‌های گذشته ما نمی‌شوند و از آنجا که قیمت قبلی برای این دو خودرو نداشتیم روش قیمت‌گذاری آنها متفاوت از دستورالعمل‌های شوراست، اما خودرو‌های خانواده سمند و پژو از دستورالعمل شورا تبعیت می‌کنند و قیمت کارخانه این خودرو‌ها در مواردی ۱۰۰ تا ۱۵۰ درصد با قیمت حاشیه بازار متفاوت است. شیوا در بخش پایانی صحبت‌های خود علاوه بر دفاع  دوباره از شیوه قرعه‌کشی به چالش خریدارانی که طی یکی دو سال گذشته از خودروسازان خودرو خریدارای کرده اند اما نتوانسته اند محصول خریداری شده خود را تحویل بگیرند، پرداخت.

وی گفت: برخی‌ها می‌گویند یک عده رانت‌خوار از فاصله قیمتی میان خودرو‌های قرعه‌کشی و حاشیه بازار سوء‌استفاده می‌کنند در حالی که معتقدیم درصد بالای کسانی که در قرعه‌کشی شرکت می‌کنند به خودرو نیاز دارند که بعضی از آنها در قرعه‌کشی برنده می‌شوند و خودرو را به قیمت منصفانه می‌خرند، ضمن اینکه تمام تلاش ما این است که شرکت‌کنندگان در قرعه‌کشی افراد نیازمند حقیقی باشند و به همین دلیل شرایط ورود به قرعه‌کشی را سخت کردیم.

شیوا افزود: بعضی‌ها که به حواشی این موضوع دامن می‌زنند شاید از فرآیند قرعه‌کشی خوشحال نیستند و دوست دارند که سامانه ثبت نام به روال قبل باشد و دلالان در چند دقیقه سایت را پرکنند که شکایت‌های زیادی در این باره به دست ما رسیده بود، اگر کسی روش دیگری را برای توزیع عادلانه خودرو در این شرایط می‌شناسد ارائه کند و ما هم در شورا آن را بررسی خواهیم کرد.

رئیس شورای رقابت همچنین اظهار کرد افرادی که حواله یک‌ساله و دو ساله خریده‌اند به این دلیل که سودی دریافت نکرده‌اند و در چند مورد هم افزایش قیمت‌ها برای آنها لحاظ شده است شکایت‌های زیادی را به شورای رقابت ارسال کرده‌اند که در این‌باره کمیته‌ای برای رسیدگی تشکیل شد، با خودروسازان هم جلسه‌ای برگزار کردیم تا چاره‌ای برای این افراد بیندیشیم.



منبع: دنیای اقتصاد

انتهای پیام/
 

روزنامه های اقتصادی
آخرین اخبار