الزام 40 درصد داخلیسازی در شرایطی جزو شروط وزارت صنعت برای حضور سرمایه
گذاران خارجی در ایران اعلام شد که پیش از این مدیران صنعتی کشور با توجه
به امکانات زیرساختی و فنی خودروسازان و قطعهسازان این شرط را
بلندپروازانه میخواندند.
حال با توجه به شروط در نظر گرفته شده از سوی
وزارت صنعت این پرسش مطرح است که الزام 40 درصد بر چه مبنایی انتخاب شده
است؟ آنگونه که کارشناسان خودرویی میگویند، مجموعه خودروسازی ایران توان
لازم برای تحقق میزان 40 درصد داخلیسازی را دارد، اما به دلیل آنکه
زیرساختهای صنعت خودرو کشور در دوران تحریم آسیب دیده و بهروز نشده است؛
بنابراین امکانات لازم برای تحقق این عدد وجود ندارد.
وزارت صنعت، معدن و تجارت در حالی از 20 درصد شرط مدنظر خود در قراردادهای خودرویی عقبنشینی کرده است که به نظر میرسد اجرایی شدن دیگر شروط این وزارتخانه نیز بهدلیل عدم تطابق هدفگذاری با امکانات و شرایط خودروسازان در هالهای از ابهام قرار گرفته است.
منبع: دنیای اقتصاد
انتهای پیام/