او بیان کرد: پیش از این فولاد را ۱۸ هزار تومان میخریدیم اما به دلیل اینکه در بورس عرضه شد، قیمت به ۲۱ هزار تومان رسید و این کار باعث شد عرضه کم شود. اکنون در کشور توان تولید ۲۵ میلیون تن فولاد را داریم که کل صنعت خودرو نیاز به ۸ میلیون تن دارد، اما باز با این وجود عرضه را کم کردند.
دبیر انجمن قطعه سازان تشریح کرد: وزارت صمت برای سر و سامان دادن به این بازار، گفت برای خرید فولاد باید ثبت نام کنید و مقداری را برای تولیدکننده و مقداری را هم برای تجار در نظر گرفتند. این کار عرضه فولاد را به هم ریخت، چرا که این سهمیه بندی تولیدکنندگان را دچار مشکل کرد.
بیگلو گفت: یکی از شرایط عرضه فولاد، بر اساس صورت مالی بود. ابتدا وزارت صمت صورت مالی سال ۹۷ و ۹۸ را بررسی کرد و قرار شد میانگین مصرفی را در نظر بگیرند که همین کار مشکلاتی را ایجاد کرد. چرا که امسال ۶۰ درصد افزایش تولید داشتیم و اینکه میانگین تولید سالهای قبل را در نظر بگیرند مشکل ساز شد.
او ادامه داد: یکی از شرایط به طور مثال این بود که واحدهایی که پرس کاری دارند، فولاد دریافت کنند و واحدهایی که پرس کاری ندارند اجازه دریافت ندارند. اکنون برخی از تولیدکنندگان که به زنجیره تولید بر میگردند، دچار مشکل تولید شدند. ورق فولادی را با قیمت دوبل میخریم، شرکت های تجاری که به قیمت آزاد در بازار می فروشند، از بورس با دلال بازی خرید میکنند.
بیگلو در پایان تصریح کرد: اکنون قیمت دلار ثابت شده و کل تولید فولاد مازاد نیاز مصرف داخل است. با این رویه که در پیش رو داریم، شرکتهای قطعه سازی منحل خواهند شد. تمام کالاهایی که داریم از اردیبهشت در انبار بوده و امسال به مشکل جدی در صنعت خودرو بر خواهیم خورد.
منبع: باشگاه خبرنگاران
انتهای پیام/