کد خبر: ۴۳۹۹۹
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۰
خودروکار وضعیت بازار لوازم یدکی در آستانه نوروز را بررسی کرد

احتمال کمبود قطعه در بهار با سخت گیری ترخیص قطعات دپویی/ کاهش 20 درصدی قیمت ها در بازار لوازم یدکی

در حالی این روزها بازار لوازم یدکی پس از ماه ها آرامش را تجربه می کند که فعالان این بازار معتقدند تنها ادامه روند فعلی در همکاری گمرک و نهادهای مرتبط می تواند مانع از کمبود قطعه در بهار سال آینده شود در غیر این صورت این آرامش مقطعی خواهد بود.
به گزارش خبرنگار خودروکار، گردش هزاران میلیاردی بازار لوازم یدکی که در چند ماه گذشته به واسطه بسته بودن مرزها و ممنوعیت واردات با کاهش چشمگیری مواجه بود این روزها به لطف کالاهای وارداتی و ورود آن ها به بازار دوباره رونق گرفته و رشد تولید داخلی نیز به آن دامن زده به طوری که این روزها کمتر خودرویی با چالش کمبود قطعه دست به گریبان است. 

هرچند که نوسانات نرخ ارز و ممنوعیت واردات مواد اولیه و یا محصول نهایی به واسطه شیوع کرونا در شش ماه نخست امسال روزهای سختی را برای فعالان این صنعت رقم زد اما آن ها معتقدند در حال حاضر روزهای آرامی را سپری می کنند و امیدوار هستند که این روند دست کم تا سه ماه نخست سال آینده نیز ادامه داشته باشد.                                                                                         
سید مهدی کاظمی، سخنگوی اتحادیه فروشندگان لوازم ‌یدکی خودرو در گفت و گو با خبرنگار خودروکار با تاکید بر این که وضعیت بازار لوازم یدکی این روزها نسبت به سال گذشته چندان بهتر نیست، می گوید: اما مقایسه وضعیت این بازار نسبت به سه ماه اخیر که اوج گرانی ها بود و دلار به مرز 32 هزار تومان رسیده بود، نشان از بهبود اوضاع دارد چرا که با فروکش کردن قیمت ارز تا اندازه ای از قیمت ها کاسته شد.

وی می افزاید: هم اکنون وضعیت نسبت به چند ماه گذشته به مراتب بهتر است و حدود 20 درصد کاهش قیمت نسبت به چند ماهه اخیر را شاهد بوده ایم ضمن آن که از نظر میزان جنس نیز در وضعیت به مراتب بهتری قرار داریم و کمبودها تا اندازه ای مرتفع شده است.

کاظمی با تاکید بر این که در حال حاضر به غیر از خودروهایی که تردد کمی در کشور دارند، باقی خودروها مشکلی به لحاظ تامین قطعه ندارند، تصریح می کند: بررسی روند موجود نشان از واردات قطعات اصلی خودروهای چینی و با کیفیت است به طوری که پیش بینی می شود در نوروز امسال مشکلی به لحاظ تامین قطعه نداشته باشیم.

سخنگوی اتحادیه فروشندگان لوازم ‌یدکی خودرو در خصوص نحوه تامین قطعات اظهار می کند: تا شهریورماه سال 99 به لحاظ واردات در شرایط نامساعدی قرار داشتیم و وضعیت واردات مشخص نبود از نظر تولید نیز مواد اولیه به سختی تامین می شد و مرز بسیاری از کشورها مسدود بود و در عین حال شاهد افزایش چشمگیر قیمت ارز بودیم اما با بهبود وضعیت، برخی تاجران این حوزه با ارز موجود نسبت به ثبت سفارش اقدام کردند که در یک ماه اخیر قطعات سفارش شده وارد کشور شد و از سوی دیگر تولید نیز به دلیل واردات مواد اولیه رونق گرفت بنابراین موقعیت نسبت به چند ماه پیش بهبود یافته است.

وی در خصوص پیش بینی خود از وضعیت بازار لوازم یدکی در سه ماهه نخست سال آینده نیز می گوید: اگر همکاری دستگاه های دولتی و گمرکات کل کشور با تاجران و واردکنندگان این حوزه نظیر سه ماه گذشته ادامه یابد و سخت گیری در خصوص ترخیص قطعات انجام ندهند سال خوبی را آغاز خواهیم کرد.

کاظمی ادامه می دهد: در سال گذشته دستگاه های مرتبط با عدم سخت گیری اجازه ترخیص قطعات دپو شده در گمرکات که متعلق به سال ها و همچنین ماه های قبل بود را صادر کردند وبا این روند و ورود قطعه ، بازار جان گرفت بر این اساس لازم است امسال نیز این دستگاه های مرتبط در واردات سخت گیری نکنند و اجازه واردات به قطعاتی که امکان ساخت داخل آن ها وجود ندارد را صادر کنند در این صورت مشکلی به لحاظ تامین قطعات نخواهیم داشت اما در صورت اعمال سخت گیری، در بهار سال آینده نیز با کمبود قطعه مواجه خواهیم شد.


انتهای پیام/

روزنامه های اقتصادی
آخرین اخبار