به گزارش خودروکار، پیروز حناچی در مراسم امضای تفاهمنامه ۳۱ رام قطار متروی تهران، طرح نوسازی ۱۰ هزار تاکسی فرسوده شهر تهران و انعقاد قرارداد خرید ۱۰۵ دستگاه واگن قطار مترو با بیان اینکه تهران ۱۴۰۰ فرصتی است که به ۱۰۰ سال قبل و ۱۰۰ سال آینده بعد تهران نگاهی بیافکنیم و برای آن برنامه ریزی داشته باشیم، گفت: در حال حاضر با همکاری صورت گرفته قطار شهری طراحی و ساخته شده است و طراحی و ساخت قطارهای بین شهری ملی نیز در حال انجام است. این پروژه پیچیدهتر خواهد بود.
وی با اشاره به آلودگی هوا و ترافیک به عنوان دو مشکل اساسی کلانشهرها تاکید کرد: توسعه حمل و نقل عمومی به عنوان یک برنامهای در دستور کار بسیاری از کشورها قرار گرفته است که این توسعه به ویژه در بخش مترو صورت گرفته است.
حناچی با تاکید بر اینکه ما درصدد هستیم تا ۵۰ درصد سفرهای درون شهری از طریق مترو انجام شود، خاطرنشان کرد: این امر زمانی محقق میشود که از حداکثر راندمان موجود استفاده شود و فاصله زمانی قطارها به دو و نیم دقیقه برسد.
شهردار تهران با تاکید بر اینکه در حال حاضر در توسعه ایستگاهها و طول مسافت پیشرفت ۵۰ درصدی داریم، ادامه داد: براساس بودجههای پیش بینی شده سال ۱۴۰۰ شهرداری، ۴۰ درصد اعتبارات مربوط به حوزه حمل و نقل عمومی است و اصلیترین راه تامین اعتبارات این بخش از طریق اوراق مشارکت صورت میگیرد که در این زمینه نگرانیهایی برای تامین مالی اوراق مشارکت ۱۴۰۰ وجود دارد.
وی با اشاره به وجود مشکلاتی در زمینهی تامین مالی اوراق مشارکت ۹۸ شهرداری یادآور شد: در مراسم امروز شاهد افتتاح دو ایستگاه مترو هستیم و تا پایان سال دو ایستگاه دیگر و در مجوع تا آغاز سال آینده چهار ایستگاه مترو افتتاح خواهد شد.
حناچی با اشاره به چالشهای شهرداری با شیوع کرونا با تاکید بر اینکه این چالشها تنها مختص ایران نیست بلکه اکثر شهرداریهای دنیا با این مشکلات مواجه بودند، تصریح کرد: شهرداریها با مواجهه با شیوع کرونا کمکهای مالی دریافت کردند ولی ما شاهد هستیم با شیوع کرونا ۱۱۰۰ مرکز ورزشی وابسته به شهرداری تعطیل شد و باید حقوق کارکنان آنها را نیز پرداخت میکردیم.
شهردار تهران با بیان اینکه با بهرهبرداری از هر ایستگاه جدید ۳۰ هزار مسافر به مسافران مترو اضافه میشود، ادامه داد: یکی از ایستگاههایی که امروز افتتاح میشود ایستگاه تربیت مدرس است که با افتتاح آن خط تهران تکمیل خواهد شد.
وی مغفول ماندن پایانههای قطارهای مترو را از چالشهای این حوزه نام برد و اضافه کرد: در حال حاضر اقداماتی در این زمینه در دستور کار قرار دارد.
شهردار تهران مشکل آلودگی تهران را از دیگر محورهای شهرداری ذکر کرد و گفت: کنترل سوختهای فسیلی در محدودههای شهری میتواند در این زمینه موثر باشد که در این راستا از سوی سازمان محیط زیست برای صنایع آلاینده اقداماتی در حال اجرا است.
حناچی تاکید کرد: ما برای کنترل آلایندههای متحرک راهی به جز برقی کردن خودروها نداریم که این امر در برقی کردن اتوبوسها، تاکسیها و موتورها در حال تعقیب هستند.
وی با بیان اینکه آلودهترین شهرهای دنیا از طریق برقی کردن خودرو به نتایج خوبی رسیدهاند، از شهر پکن به عنوان یک تجربه موفق در این زمینه نام برد و تاکید کرد: در حال حاضر میزان آلایندهها رو به کاهش است و نرخ شیب رشد آن در حال کاهش است.
گام اول خودکفایی در واگن سازی برداشته شد
۱۰۵ واگن مترو داخلی سازی می شود
شهردار تهران گفت: طرح عظیم قرارداد ساخت ۱۰۵ واگن مترو داخلی گام اول خودکفایی در واگن سازی است.
حناچی شهردار همچنین در حاشیه آیین امضای تفاهم نامه بازسازی کامل ۳۱ رام قطارهای متروی تهران و افتتاح ایستگاه های یادگار امام (ره) و شهید ستاری در جمع خبرنگاران گفت: امروز مراسم امضای تفاهمنامه ساخت ۱۰۵ واگن متروی ملی را با شرکت واگن سازی تهران و شرکت متروی تهران داشتیم و همچنین تفاهمنامه بازسازی ۱۰ هزار دستگاه تاکسی و بازسازی ۳۱ قطار قدیمی مترو که با اعتبارات مورد حمایت سازمان برنامه و بودجه انجام می شود، هم به امضا رسید و همچنین دو ایستگاه یادگار امام و شهید ستاری با حضور معاون رییس جمهور را افتتاح کردیم.
او درباره تاثیر این برنامه ها بر شرایط حمل و نقل شهر گفت: افتتاح هر ایستگاه مترو حدود ۳۵ هزار مسافر به ظرفیت ناوگان حمل و نقل عمومی اضافه می کند. همچنین با افتتاح ایستگاههای تبادلی حدود ۵۰ هزار نفر به ظرفیت مترو اضافه می شود. بازسازی قطارهایی که قبلا نیاز به اورهال داشتند نیز تاثیر زیادی روی ایمنی حمل و نقل ریلی خواهد داشت. بازسازی ناوگان تاکسی و از همه مهمتر انعقاد قرارداد تولید ۱۰۵ واگن قدم اول برای خودکفایی این طرح عظیم خواهد بود.
منبع: ایسنا
انتهای پیام/