کد خبر: ۴۳۶۰۸
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۹

همکاری برای عبور از تنگنا/ قوای محرکه مشترک در جیلی و ولوو

حالا که جیلی و ولوو قرار نیست در هم ادغام شوند، به فکر سرمایه گذاری مشترک در تولید قوای محرکه خودرو افتاده اند.
به گزارش خودروکار، شرکت خودروسازی چینی جیلی و خواهر سوئدی آن ولوو، دیگر طرح های ادغام این دو شرکت را دنبال نمی کنند اما به بسط و گسترش همکاری در زمینه خودروهای برقی علاقه مند هستند.

یک سال پیش، این دو کمپانی صحبت از ادغام ولوو در جیلی می کردند تا ولوو بتواند در بازار سهامی عام در دسترس همگان قرار گیرد،‌ مخصوصاً در شرایطی که خودروسازان جهانی به دنبال تشکیل اتحاد هستند و دلیل آن هم دوران سخت گذار از خودروهای بنزینی به برقی است و خودروسازان نیاز شدیدی به سرمایه گذاری دارند و تقریباً هیچ خودروسازی در دنیا به تنهایی توان عبور از این تنگنای سخت را ندارد. قوانین آلایندگی هر سال سخت تر می شوند و رقابت در عرصه خودران ها [خودروهایی که نیاز به راننده ندارند] هر سال پیچیده تر و سخت تر می شود.

حالا که برنامه های ادغام ولوو در جیلی بعد از «بررسی دقیق گزینه های موجود» فعلاً منتفی شده، قرار است هر دو شرکت ساختار بنگاهی جداگانه موجود خود را حفظ کنند اما برای کاهش هزینه تحقیق و نوآوری، کمپانی جدیدی تأسیس می کنند که در آن عملیات تولید قوای محرکه به صورت مشترک انجام شود. این شرکت جدید از همین سال 2021 به مرحله عملیاتی می رسد و قرار است این شرکت موتور، سامانه انتقال قدرت [گیربکس] و سامانه های هیبریدی بنزینی-برقی را برای هر دو کمپانی تأمین نماید و اگر خودروساز دیگر هم تمایل داشت برای آنها نیز تأمین شود.

هاکان ساموئلسن Hakan Samuelsson مدیر عامل ولوو در یک کنفرانس خبری مشترک با جیلی گفت: «باور راسخ دارم که این ترکیب بهترین حالت است و برای هر دو کمپانی بهتری راه رو به جلو است.»

در این کنفرانس خبری از مدیر عامل ولوو سؤال شد که آیا سهام ولوو در بازار بورس در معرض خرید همگان قرار می گیرد که در جواب گفت هنوز در حال حاضر برنامه ای برای آن وجود ندارد.

این دو کمپانی ناچار هستند تمرکز خود را روی توسعه یا برون سپاری یا منبع یابی برای نسل جدید فناوری ها قرار دهند، فناوری هایی از قبیل «متصل بودن» [به شبکه های اینترنتی]، خودران، اشتراک سواری، برقی سازی و غیره.

با این که ادغام ولوو در جیلی منتفی است دو شرکت از انتشار جزئیات در مورد میزان کاهش هزینه در اثر همکاری مشترک، خودداری می کنند.

حاصل تحقیقات و نوآوری مشترک جیلی و ولوو پلتفرم تولید محصول جدیدی است که نام آن را «معماری مدولار فشرده» Compact Modular Architecture (CMA)  گذاشته اند. روی این پلتفرم می توانند انواعی از خودروهای جمع و جور طراحی کنند و با وجودی که چیدمان آن به چیدمان مکانیکی شباهت دارد،‌ اما سرعت آن بیشتر و هزینه های آن کمتر است.

خودروسازی جیلی همچنین در شبکه ی فروش ولوو شریک می شود تا بتواند برند مشترک لینک اند کو Lynk & Co را تقویت کند.

سال 2020، تعداد فروش برند جیلی به رقم 1.32 میلیون دستگاه رسید و رقم فروش برند ولوو به 661,713 دستگاه رسید.

جیلی برنامه ریزی کرده است که سرمایه خود را 20 میلیارد یوآن (2.93 میلیارد دلار) افزایش دهد و این کار را از فروش سهام عام خود در بازار شانگهای انجام می دهد که شباهت زیادی به نسدک در نیویورک دارد. گویی شنگ یویی Gui Shengyue مدیر عامل جیلی اعتقاد دارد که این افزایش سرمایه تأثیری در همکاری های جدیدش با ولوو ندارد.

شاید این موضوع ارزش یادآوری داشته باشد که گروه هولدینگ ژیجیانگ جیلی Zhejiang Geely Holding Group که در ایالت هانگژوی چین مستقر است، کمپانی مادر خودروسازی جیلی است و در سال 2010، شرکت خودروسازی ولوو کارز را از فورد موتور آمریکا خرید. هولدینگ ژیجیانگ جیلی همچنین در شرکت دایملر [کمپانی مادر مرسدس بنز] و شرکت خودروسازی مالزیایی پروتون هم سهم دارد.


منبع: سایپانیوز

انتهای پیام/

روزنامه های اقتصادی
آخرین اخبار