کد خبر: ۴۳۰۱۳
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۷

مجلس به‌دنبال واردات خودروهای کارکرده

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه براساس طرح ساماندهی خودرو، تولید محصولات ۲ ستاره بعد از گذشت یک سال از اجرای قانون ممنوع است، گفت: حذف قیمت‌گذاری دستوری خودروهای برقی و هیبریدی از دیگر حمایت‌های هدفمند است.
به گزارش خودروکار، روح‌الله ایزدخواه درباره آخرین وضعیت طرح ساماندهی صنعت خودرو که در این کمیسیون در حال بررسی است، اظهار کرد: وقتی عرضه خودرو از تقاضا در بازار کمتر باشد، دلال‌ها از این وضع نهایت سوءاستفاده را می‌کنند و در بازار جولان می‌دهند.

 وی افزود: برخی اعلام می‌کنند در عرضه خودرو در بورس که همه چیز براساس کد ملی است، امکان خرید و فروش این کد وجود دارد. این در حالی است که در ثبت‌نام‌های فعلی خودروسازان هم اخباری از خرید و فروش کد ملی منتشر می‌شود. 

عضو کمیسیون صنایع مجلس تصریح کرد: ۲۰ ماده در طرح ساماندهی صنعت خودرو وجود دارد که در آنها به موضوع تولید، کیفیت، ساخت داخل و... پرداخته‌ایم؛ البته این طرح در جامعه به عرضه خودرو در بورس معروف شده است؛ اما این موضوع فقط ۳ تا‌ ۴ ماده از طرح ۲۰ ماده‌ای صنعت خودرو را تشکیل می‌دهد. 

ایزدخواه خاطرنشان کرد: در طرح ساماندهی صنعت خودرو یکی از مواد به موضوع واردات خودرو مربوط است که در آن اعلام شده امکان واردات خودروی صفر از همه کلاس‌ها و خودروی کارکرده از کلاس‌های غیر از A و B وجود دارد؛ ضمن اینکه ۵۰ درصد واردات باید به کلاس‌های A و B تعلق پیدا کند. وی تا‌کید کرد: در طرح ساماندهی خودرو، انحصار واردات برداشته شده و هر کسی می‌تواند این کار را انجام دهد.

عضو کمیسیون صنایع مجلس درباره جزئیات این موضوع گفت: درباره محل ارز تا‌مین شده برای واردات خودرو هم چند دستورالعمل در نظر گرفته و البته تا‌کید کرده‌ایم این کار نباید منجر به فشار ارزی به کشور شود. بر این اساس، باید ارز واردات از محل صادرات خودرو یا صادرات قطعه باشد؛ ضمن اینکه از محل درآمدهای صادرات نفت خام هم چنین چیزی امکان‌پذیر است. 

ایزدخواه تا‌کید کرد: واردات خودرو از محل ارز اشخاص یا ایرانیان خارج از کشور هم امکان‌پذیر است. نماینده مردم تهران در مجلس گفت: در یکی دیگر از موارد طرح ساماندهی صنعت خودرو، بر افزایش کیفیت تا‌کید کرده‌ایم که اتفاقا ماده‌ بسیار سختی است؛ زیرا یک سال بعد از این قانون، امکان تولید خودروی جدید زیر ۲ ستاره، وجود ندارد. 

وی افزود: هر سال هم که از اجرای این قانون می‌گذرد یک پله سخت‌تر خواهد شد؛ به‌طوری‌که دو سال بعد از اجرای قانون، امکان تولید خودروی جدید زیر سه ستاره وجود ندارد و بعد از گذشت سه سال از اجرای این قانون امکان تولید خودروی جدید زیر ۴ ستاره امکان‌پذیر نیست. 

ایزدخواه تا‌کید کرد: بعد از گذشت سه سال از اجرای این قانون، هیچ خودروسازی نمی‌تواند محصول جدید زیر ۴ ستاره به بازار عرضه کند. وی اما با بیان اینکه در بخشی از طرح  ساماندهی، حمایت از خودروهای برقی و هیبریدی لحاظ شده، گفت: قیمت‌گذاری دستوری این خودروها را حذف و اعلام کرده‌ایم تولیدکنندگان خودروی هیبریدی می‌توانند با قیمتی مدنظر خودشان، اقدام به تولید و فروش کنند.



منبع: فارس

انتهای پیام/
روزنامه های اقتصادی
آخرین اخبار