به گزارش خودروکار، در حال حاضر قیمت خودروهای برقی هنگام فروش دست دوم، با افت بسیار شدیدی رو به رو است. دلایل زیادی وجود دارد اما مهمترین آن این است که معلوم نیست باتری آن تا چه زمانی دوام می آورد و همان طور که می دانید در خودروهای برقی گران ترین بخش آن باتری است.
شرکتی به نام ریکارنت Recurrent با این که در ابتدای راه است اما امکانی را فراهم کرده است که به طور مستقل اطلاعات دقیقی از باتری نصب شده روی خودروهای برقی در اختیار می گذارد. این شرکت در سیاتل آمریکا به ثبت رسیده و در صورت موفقیت در کار ظرف چند سال آینده گسترش خواهد یافت. این فناوری هم به خریداران و هم به فروشندگان این امکان را می دهد که به طور دقیق طول عمر باتری را بدانند. در حال حاضر خودروهای لیف نیسان نسبت به خودروهای برقی دیگر بیشتر عمر کرده اند و از این رو خریداران با ریسک بالایی رو به رو هستند.
کیلومترشمار خودروهای برقی با خودروهای بنزینی تفاوت زیادی دارد و شاید سلامت باتری یکی از مهمترین آیتم ها روی کیلومترشمار روی داشبورد خودروها باشد.
شرکت ریکارنت در ماه ژوئن 2020 موفق به جذب 3.5 میلیون دلار سرمایه گذاری شد تا فناوری مستقل صحه گذاری و تعیین سلامت باتری های خودرو را عرضه نماید. انجمن اتومبیل آمریکا که به تریپل آی معروف است نیز در این شرکت سرمایه گذاری کرده است.
گزارش خودروی سبز Green Car Reports در همین هفته ای که گذشت منتشر شد که در آن به این موضوع اشاره شده است که انجمن اتومبیل آمریکا در واشنگتن با شرکت ریکارنت شراکتی جدید را آغاز کرده اند و طرح پروژه آزمایشی را به اجرا گذاشته اند که در آن از راه دور سلامت باتری مشترکان خودروهای برقی ثبت می شود و با خودروهای مشابه نیز قابلیت مقایسه دارد.
در حال حاضر اشتراک در این خدمات به صورت دعوتی صورت می پذیرد و در این پروژه اگر علائمی از «نقص یا اشکال غیرعادی» در باتری این خودروها مشاهده شود، به صورت علامت هشدار برای راننده ارسال می شود. در این پروژه شیوه ها و روش های محافظت از باتری هم به صورت «نکات نگهداری» برای شرکت کنندگان در این پروژه آزمایشی ارسال می شود.
ریکارنت به همکاری اسمارت کار Smartcar و با رمزنگاری 256 بیتی، الگوریتمی را به نگارش درآورده اند که 4 نوع داده را روزانه سه بار از خودروهای برقی گردآوری می کند که عبارتند از: وضعیت شارژ باتری، سطح باتری، کیلومترشمار، تخمین پیمایش کامپیوتر خودرو. در حال حاضر کمپانی هایی مثل نیسان و فورد شرایطی را فراهم کرده اند که این اطلاعات می تواند به صورت اینترنتی ارسال شود نیسان NissanConnect و فورد FordPass را برای این کار طراحی کرده اند. تا به حال 2600 راننده از 18 مدل مختلف خودرو داوطلب شده اند که در برنامه ریکارنت مشارکت کنند. از اواسط ماه ژانویه 2021 هم تعداد بیشتری از رانندگان به این طرح دعوت می شوند.
منبع: سایپانیوز
انتهای پیام/