کد خبر: ۴۲۰۲۳
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۰

مقایسه لکسوس NX300h با پورشه ماکان+ مشخصات فنی

مشخصات فنی خودرو لکسوس NX300h و پورشه ماکان در این گزارش آمده است تا به کمک آن‌ها بتوانید خودرو مورد نظر خود را انتخاب کنید.
به گزارش خودروکار،  در این این گزارش قصد داریم  تا 2 خودرو باکیفیت و لوکس از دو کمپانی معتبر را مقایسه کنیم.

لکسوس NX300h  و پورشه ماکان کراس‌اوورهای مدنظر ما هستند که در ادامه از جهات مختلف آن‌ها را بررسی خواهیم کرد تا طرفدارانشان با دید بازتری نسبت به انتخاب یکی از آن‌ها اقدام کنند.

معرفی لکسوس NX300H و پورشه ماکان
لکسوس nx300h

نمایش اولین نمونه از لکسوس NX مربوط به آپریل ۲۰۱۴ و نمایشگاه بین‌المللی پکن است. کراس‌اوور کامپکت لوکس شرکت ژاپنی لکسوس تا امروز تنها تولید نسل اول خود را تجربه کرده است که همین نسل هم با موتورهای متفاوتی عرضه شده است.

اما مدل مورد نظر ما در این گزارش ، مدل NX300h هیبریدی است که از سال ۲۰۱۵ به صورت محدود وارد کشورمان شده است.  لکسوس nx300 هیبریدی در مشخصات فنی با مدل قبلی خود یعنی NX200t کاملا متفاوت است.

نمای پشت لکسوس nx300h

آخرین مدل‌های موجود از لکسوسnx300  هیبریدی که در دو تیپ اسپرت (fsport) و معمولی در ایران عرضه می‌شوند مربوط به سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ هستند.

اما در آن سوی میدان، رقیب سرسخت لکسوس یعنی پورشه‌ ماکان آلمانی را داریم که از سال ۲۰۱۴ تاکنون وارد عرصه‌ی رقابت شده است.

این کراس‌اوور لوکس در تیپ‌های مختلفی مانند ماکان، ماکانS ، ماکان S دیزل، ماکان GTS و ماکان توربو وارد بازارهای جهانی شده است و پلت‌فرمی شبیه به آئودی Q5 دارد.

نمای پشت پورشه ماکان GTS

این خودرو که از همان ابتدا نیز از پرفروش‌های بازار خودروهای لوکس بوده است در ایران با مدل پایه به ‌فروش می‌رسد. قابل ذکر است که پرقدرت‌ترین و سریع‌ترین نمونه از ماکان، مدل توربو آن است که اجازه‌ی ورود به ایران را ندارد.

مقایسه طراحی لکسوس NX300h با پورشه ماکان

یکی از نقاط قوت لکسوس nx300h طراحی داخلی و خارجی زیبای آن است که کمپانی ژاپنی تلاش کرده است در مدل‌های اخیر خود با ایجاد تغییراتی مثبت در آن‌ها، جذابیت بصری را تا حدود زیادی افزایش دهد. جلوپنجره‌ی بزرگ، طراحی خاص چراغ‌های ال‌ای‌دی روشن در طول روز، برآمدگی‌های تعبیه شده در نمای کناری خودرو، شیشه‌های جانبی و استفاده از حاشیه‌ی کرومی در شیشه‌ها همه از عواملی هستند که نمای بیرونی را زیباتر کرده‌اند. رینگ‌های لکسوس nx300h نیز در هر دو مدل معمولی و fsport ازجذابیت‌های این خودروها هستند. اما وقتی به قسمت عقب خودرو می‌رسیم، با طراحی ساده‌تری مواجه خواهید شد که البته از زیبایی آن کاسته نشده است.

نمای کناری لکسوس nx300h

لکسوس در طراحی داخلی نیز خوب عمل کرده است و با ورود به کابین آن متوجه کیفیت بالای مواد به‌‌کار رفته خواهید شد.

موقعیت صندلی‌های چرمی و راحت آن به‌گونه‌ای است که فضای جلوی پای سرنشینان و فاصله از سقف برای مسافران بلندقامت‌تر نیز مناسب است. اما در کنار تمامی مزایای طراحی داخلی بد نیست بیان کنیم که وجود کلیدهای زیاد در کنسول میانی، امری است که برای تمامی استفاده‌کنندگان خوشایند نیست.

نمای داخلی لکسوس nx300h

اما نوبت به بررسی طراحی خارجی پورشه ماکان می‌رسد که کمپانی آلمانی آن بسیار خوب عمل کرده است. 

پورشه ماکان

ترکیب چراغ‌های جلو، ورودی هوای زیبا، فرم لاستیک‌ها و خمیدگی و پهن بودن نمای پشت خودرو همگی از عواملی هستند که جذابیت این پورشه لوکس را بیشتر کرده‌اند.

نمای داخلی پورشه ماکان

در نمای داخلی نیز گویی با یک پورشه‌ی ۹۱۱ ارزان‌قیمت‌تر مواجه هستیم که کیفیت مواد به‌کار رفته در ساخت کابین آن که فرمی شبیه به کابین هواپیما دارد، کاملا مشهود است. صندلی‌های راحت و چرمی و فرمان تلسکوپی نیز از دیگر نکات مثبت طراحی داخلی خلاقانه و لوکس پورشه ماکان است.  اما نکته‌ی قابل ذکر در مورد این خودرو نیز وجود دکمه‌های بسیار زیاد در کابین است که استفاده از آن‌ها کار چندان راحتی نخواهد بود.

مقایسه مشخصات فنی لکسوسNX300H با پورشه ماکان

اما مشخصات فنی کرا‌س‌اوور ژاپنی مد نظر ما یعنی لکسوسNX300H  در هر دو مدل معمولی و fsport یکسان و از این قرار است: موتور ۲.۵ لیتری، ۴ سیلندر تنفس طبیعی که در کنار آن یک موتور الکتریکی هم به‌کار رفته است، توان تولیدی ۱۹۷ اسب‌بخار و گشتاور ۲۱۰ نیوتن بر متری که توسط گیربکس ۶ دنده‌ی اتوماتیک CVT به چرخ‌ها منتقل می‌شود.

همان‌طور که در ابتدا هم عنوان کردیم، تیپ‌های مختلفی از پورشه‌ی ماکان در بازارهای جهانی وجود دارد که از لحاظ حجم موتور و سیلندر متفاوت هستند. اما مدل مورد نظر ما یعنی مدل پایه‌ی پورشه ماکان از یک موتور دولیتری ۴ سیلندر بهره می‌برد. توان ۲۵۲ اسب‌بخار و گشتاور ۲۷۳ نیوتن‌ بر متري آن هم از طریق یک دنده‌ی ۷ سرعته اتوماتیک دوکلاچه به چرخ‌‌ها منتقل می‌شود. فهرست کامل مشخصات فنی این دو خودروی لوکس را در جدول زیر مشاهده خواهید کرد.

مدل خودرو  لکسوس NX300h پورشه ماکان 
پیشرانه ۴ سیلندر ۴ سیلندر 
حداکثر قدرت ۱۹۷ اسب بخار ۲۵۲ اسب بخار
حجم موتور ۲.۵ لیتر ۲ لیتر 
حداکثر گشتاور ۲۱۰ نیوتن بر متر  ۲۷۳ نیوتن بر متر 
گیربکس ۶ دنده اتوماتیک CVT ۷ سرعته اتوماتیک دو کلاچه 
مصرف سوخت(ترکیبی) ۸.۸ لیتر ۷.۴ لیتر 
شتاب صفر تا ۱۰۰ ۹.۳ ثانیه  ۶.۷ ثانیه 
حداکثر سرعت ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت  ۲۲۹ کیلومتر بر ساعت 

مقایسه آپشن‌های رفاهی لکسوس nx300h با پورشه ماکان

شاید بتوان گفت که یکی از پرآپشن‌‌ترین کراس‌اوورهای موجود در بازار ایران همین لکسوس nx300h است، که نشان می‌دهد کمپانی ژاپنی در این بخش هم به‌خوبی عمل کرده است. از جمله امکانات موجود در آن می‌توان به صفحه‌ی نمایش لمسی ۷ اینچی، هدآپ، ورود و استارت بدون کلید، تهویه دوگانه اتوماتیک، صندلی ۸ حالته برقی راننده و سرنشین جلو، گرم‌کن صندلی جلو و شارژر وایرلس اشاره کرد.
نمای داخلی لکسوس nx300h

در سوی دیگر پورشه ماکان را داریم که نسبت به رقیب خود، دارای آپشن‌های کمتری است، و از جمله امکانات آن می‌توان به صفحه نمایش لمسی ۷ اینچی، درگاه کارت SD، سیستم تهویه هوای چندگانه و سانروف اشاره کرد که در جدول زیر فهرست کامل آن‌ها را مشاهده خواهید کرد.

نمای داخلی پورشه ماکان 2017
مدل خودرو لکسوس NX300h پورشه ماکان 
 چراغ چراغ‌های روشن در روز، چراغ‌های اتوماتیک در جلو، چراغ‌های

مه‌شکن در جلو و عقب، چراغ‌های زنونی جلو، چراغ چرخشی، ارتفاع نور اتوماتیک

چراغ‌های روشن در روز، چراغ‌های اتوماتیک در جلو، چراغ‌های جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع، چراغ‌های زنونی جلو
 سیستم‌های مالتی مدیا بلوتوث، ۱۰ اسپیکر،‌ سیستم صوتی با قابلیت پخش MP3، AUX، DVD، رادیو HD، تنظیم هوشمند بلندی صدا، هدآپ،  بلوتوث، کنترل سیستم صورتی روی فرمان، سیستم صوتی با امکان پخش MP3، AUX ، درگاه USB ، رادیو،  HD ، رادیو ستلایت، درگاه SD کارت، ۱۰ اسپیکر، وای فای هات اسپات آپشن اختیاری
      صفحه نمایش  صفحه نمایش ۷ اینچی صفحه نمایش ۷ اینچی
آینه آینه عقب الکتروکرومیک،آینه‌های برقی جانبی، گرم‌کن آینه‌های جانبی، مموری آینه‌ها آینه عقب الکتروکرومیک، گرم‌کن آینه‌های جانبی، آینه‌های برقی جانبی، شیشه‌های رفلکس عقب
سیستم تهویه سیستم تهویه مطبوع دوگانه، دریچه تهویه در عقب سیستم تهویه هوای سه منطقه‌ای، خنک کننده صندلی جلو، سیستم تهویه هوا در جلو و عقب
صندلی  ۵ صندلی، صندلی برقی راننده و سرنشین جلو با قابلیت تنظیم در ۸ حالت، گرم‌کن و سردکن صندلی‌های جلو،‌  ۵ صندلی، صندلی‌های برقی راننده و ردیف جلو، صندلی‌های چرمی، سیستم ذخیره حالت دلخواه صندلی راننده آپشن اختیاری
    شیشه  شیشه‌های برقی، سانروف، سقف پانارومیک شیشه‌های برقی، سانروف و سقف پانارومیک آپشن‌های اختیاری
   سایر امکانات سنسور باران،‌ سنسور نور، ‌سیستم ورود بدون کلید،‌ خروجی ۱۲ ولت،‌ شارژر وایرلس    سنسور باران، سیستم ذخیره حالت رانندگی، گرم کن فرمان آپشن اختیاری، ورود بدون سوئیچ

مقایسه ایمنی لکسوس nx300h با پورشه ماکان
تست ایمنی لکسوس nx300h

یکی از نقاط  قوت لکسوس nx300h قطعا ایمنی بالای این کراس‌اوور لوکس است. خودرویی که موفق شده است از موسسات معتبری مانند NCAP  ،NHTSA  وIIHS   نمرات بالایی را دریافت کند، که همین امر مهر تاییدی بر ایمنی این خودروی ‌ژاپنی است. از جمله امکانات  حفاظتی  موجود در لکسوس NX300 هشت کیسه‌ی هوا، دوربین ۳۶۰ درجه، کروز کنترل، کنترل ایستایی در سربالایی و کنترل کشش است.

در سوی دیگر، پورشه ماکان را داریم که آن‌ هم در تست‌های ایمنی و تصادف موسسات معتبری مانند NHTSA نمرات بالایی را کسب کرده است و خودرویی ایمن محسوب می‌شود. از امکانات ایمنی موجود در آن می‌توان به ترکشن کنترل، سنسورهای پارک در جلو و عقب، هشدار خروج از خط و ۶ کیسه‌ی هوا اشاره کرد. در این بخش هردو از خودروهای قابل اعتماد هستند.

مدل خودرو  لکسوس NX300h پورشه ماکان 
تجهیزات ایمنی و حفاظتی کروز کنترل، سیستم کمکی در سربالایی HSA، سیستم کمکی پارک، دوربین عقب، سیستم هشدار خروج از خط، سیستم پیشگیری از برخورد در جلو، سیستم تشخیص نقاط کور BSM، سیستم ضدلغزش، دوربین ۳۶۰ درجه(سفارشی)، چرخ‌های ۱۸ اینچی دوربین عقب، ترمزکمکی، مانیتور نقاط کور، هشدارخروج از خط، سیستم هشدار حرکت درخط، مانیتور نمایش فشارتایر، کمک کننده پارک عقب، کروز کنترل، کروز کنترل تطبیقی، قفل چرخ‌ها، چرخ‌های آلومینیومی ۱۸  اینچی
 کیسه‌ی هوا ۸ کیسه هوا  ۶ کیسه هوا 
سیستم ترمز  ترمز ABS، EBD، ترکشن کنترل TCS، کنترل پایداری ترمزABS، ترکشن کنترل(TCS)، کنترل پایداری

مقایسه رانندگی با لکسوس NX300H و پورشه ماکان
لکسوس nx300h

در حالت کلی شما با لکسوس NX300H سواری نرمی را تجربه خواهید کرد. به‌دلیل وجود موتور الکتریکی، شروع حرکت کاملا بی‌صدا است و به‌دلیل عایق‌بندی خوب کابین، در استفاده‌های روزمره و درون‌شهری صدای جاده و موتور را درون کابین حس نخواهید کرد.  قابل ذکر است که در شتاب‌های بالاتر شاهد نفوذ کم صدا به‌ درون کابین خواهید بود که از خودرویی در این کلاس انتظار نمی‌رود. البته در کنسول میانی دکمه‌ای تعبیه شده است که با فشردن آن در سرعت‌های پایین، خودرو تنها با استفاده از نیروی برق حرکت خواهد کرد که در نتیجه هیچ صدایی به‌درون کابین نفوذ نخواهد کرد (چهار حالت رانندگی اکو، نرمال، اسپرت و برقی در لکسوسNX300h  وجود دارد). فرمان نرم و با روکش چرم لکسوس نیز در تسط بیشتر راننده بی‌تاثیر نیست. اما قابل ذکر است که این خودرو برای دوست‌داران خودروهای اسپرت چندان مناسب نیست و در پیچ‌ها عملکرد چندان خوبی ندارد.

پورشه ماکان

اصولا رانندگی با خودروهای تولیدی شرکت آلمانی پورشه تجربه‌ی بسیار خوبی است که پورشه‌ی ماکان نیز از این امر مستثنی نیست.  شما با این کراس‌اوور لوکس، رانندگی راحت در کنار کابین بی‌سروصدا را تجربه خواهید کرد.  به لطف حضور سیستم انتقال قدرت دوکلاچه نیز در هنگام تغییر دنده، نرمی بیشتری را نسبت به رقیب آن احساس خواهید کرد.

 بررسی شرایط بازار

در حالت کلی خرید خودروهایی مانند پورشه یا لکسوس در شرایط کنونی بازار خودرو در ایران بسیار دشوار است و بسیاری از افراد علاقه‌ای به خرید این خودروهای لوکس با قیمت‌های نجومی ندارند. اما در هر صورت قابل ذکر است که پورشه ماکان خودرویی گران‌قیمت‌تر از لکسوس NX300h  است. درست است که این خودروها از کیفیت ساخت بالایی برخوردار هستند و کمتر شما را راهی تعمیرگاه خواهند کرد، اما مسلما اگر گذر شما به تعمیرگاه بیفتد باید هزینه زیادی را پرداخت کنید. بنا به دلایل مختلف مانند تحریم نیز قطعات یدکی خودرویی مانند پورشه بسیار گران و کمیاب است.

نتیجه‌گیری

 کلام آخر این‌که شما با دو خودروی لوکس و باکیفیت طرف هستید که قطعا هر دو ارزش خرید را خواهند داشت (البته نه با این قیمت‌های نجومی و عجیب در بازار ایران) و هر دو از لحاظ ایمنی، تجربه‌ی رانندگی و کیفیت ساخت، خودروهایی قابل اعتماد هستند. اما تفاوت‌هایی مانند مصرف سوخت کمتر پورشه یا برتری برخی از مشخصات فنی یا قیمت مناسب‌تر لکسوس NX300h و آپشن‌های بیشتر آن ممکن است در تصمیم خریداران برای انتخاب این خودرو موثر باشد.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

انتهای پیام/

روزنامه های اقتصادی
آخرین اخبار