به گزارش خودروکار، تولید خودروی اکسیژن با راهبری ستاد توسعه فناوریهای فضایی و حملونقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و با کمک شرکت خودروسازی جنوب، ۸۰ درصد داخلیسازی شد و به زودی به تولید انبوه میرسد. نرمافزار و سیستم باتری آن کاملا بومی و توسط مهندسان ایرانی طراحی و تولید شده است.
این خودروی تمام الکتریکی هوشمند مراحل طراحی و نمونهسازی را طی کرده است و نسخه مفهومی آن به زودی رونمایی خواهد شد.
خودروی اکسیژن قابلیت پیمودن ۲۲۰ کیلومتر با هر نوبت شارژ را دارد و سرعت آن به ۸۵ کیلومتر در ساعت میرسد که بر اساس سفارش، امکان افزایش پیمایش با هر بار شارژ تا ۳۰۰ کیلومتر و حداکثرسرعت ۱۱۰ کیلومتر در ساعت وجود دارد. هر باتری عمری به اندازه ۳ هزار سیکل شارژ دارد؛ یعنی باتری هر خودرو باید بعد از ۸ سال تعویض شود.
عمر مفید الکتروموتور این خودرو ۲۰ سال است، به همین دلیل هزینههای جانبی مانند روغن، بنزین، فیلتر و تعمیر موتور برای مصرفکننده وجود ندارد و از لحاظ اقتصادی بسیار مقرون بهصرفه است.
قیمت تمام شده محصول برای شرکت با در نظر گرفتن همه هزینههای قطعات و غیره برای هر دستگاه خودروی الکتریکی ۸ هزار و ۵۰۰ دلار تعیین شده است که در حال حاضر یکی از پایینترین قیمتها برای خودروهای برقی است که تجاریسازی میشود و نخستین نمونه ایرانی در بازار داخلی است که تجاریسازی خواهد شد.
برای استفاده از این خودرو امتیازاتی چون ورود آزاد به محدودههای طرح و ترافیک، معافیت از مالیات، نداشتن هزینههای جانبی از جمله روغن، بنزین، فیلتر و تعمیر موتور پیش بینی شده است.
بر اساس اعلام معاونت علمی، این شرکت با بیش از دو دهه فعالیت در عرصه بینالمللی به عنوان شرکتی پیشرو در زمینه طراحی و تولید خودروهای با فناوری بالا فعالیت دارد و نخستین شرکت در کشور است که از وزارت صنعت، معدن و تجارت در زمینه تولید خودروهای الکتریکی پروانه بهرهبرداری دریافت کرده است.
منبع: ایسنا
انتهای پیام/