به گزارش خبرنگار خودروکار، در پایان معاملات امروز بورس تهران شاخص کل با رشد ۳۲ هزاری شاخص کل را در ارتفاع یک میلیون و ۵۲۳ هزار واحدی قرار داد.
در این میان خساپا از گروه خودرو در تلاش برای بازگشت پرقدرت بود به طوری که در پیش گشایش این نماد، یک میلیارد و 300 میلیون سهم خریدار پشت صف خرید ایستادند.
در این میان خساپا در پاسخ به به سوالات مطرح شده در راستای برگزاری کنفرانس اطلاع رسانی، از آغاز تولید آزمایشی شاهین محصول جدید این گروه خودروسازی خبر داده و اظهار کرده که این خودرو از بهمن ماه سال جاری به بازار عرضه می شود. ظرفیت تولید این خودرو در سال اول حدود 90 هزار دستگاه و در سال دوم حدود 130 هزار دستگاه اعلام شده و قیمت آن نیز از سوی شورای رقابت تعیین و اعلام خواهد شد.
بر اساس برنامه ریزی انجام شده از سوی گروه خودروسازی سایپا، در صورت تامین به موقع قطعات و نیازهای خودروسازان در 4 ماه پایانی سال جاری، برنامه تولید 200 هزار دستگاه خودرو در دستور کار قرار گرفته است.
این گروه خودروسازی در خصوص افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها نیز اعلام کرده که این موضوع از طریق روش های مختلف به منظور اصلاح ساختار مالی همواره در دستور کار هیات مدیره شرکت های گروه سایپا قرار دارد و در صورت تصمیم به عملیاتی کردن افزایش سرمایه، موضوع بلافاصله از طریق سامانه اطلاع رسانی بازار سرمایه به اطلاع عموم خواهد رسید.
سایپا در ادامه این اظهارات در خصوص وابستگی قطعات به خارج از کشور نیز اظهار کرده که در حال حاضر متوسط ارزبری هر خودرو در گروه سایپا معادل دو هزار دلار است که بر اساس برنامه افزایش عمق ساخت داخل قطعات پبش بینی می شود این میزان ارزبری طی سال های آینده به هزار دلار کاهش یابد. بر همین اساس اقدامات موثری در قالب همکاری مشترک با وزارت صمت، شبکه قطعه سازی ، صنایع دفاعی، دانشگاه ها و شرکت های دانش بنیان انجام شده است.
در ادامه سوالات مطرح شده از مدیران گروه خودروسازی سایپا با اشاره به زیان 114 هزار میلیارد ریالی شرکت آمده که آیا شرکت برنامه ای جهت اصلاح ساختار ترازنامه خواهد داشت یا خیر که مدیران سایپا این گونه جواب داده اند که با تغییر شیوه قیمت گذاری در سال 99 و همچین ایفای تعهدات معوق سال های گذشته با نرخ های قطعی شده تا پایان شهریور ماه سال جاری، پیش بینی می شود روند زیاندهی محصولات در نیمه دوم سال کاهش یابد که این مهم در سال آینده به واسطه تغییر در ترکیب سبد تولیدات و توقف تولید محصولات با حاشیه زیان بالا و فروش محصولات با نرخ های جدید می تواند شرایط سودآوری شرکت را بهبود و در نهایت اصلاح ساختار مالی را به همراه داشته باشد.
انتهای پیام/