به گزارش خبرنگار خودروکار، بررسی آمار تولید دو خودروساز در هشت ماهه امسال نشان از جهش تولید دارد. شعاری که محور امسال قرار گرفت تا بر اساس آن، صنایع داخلی نسبت به برنامه ریزی با اتکا به توان داخلی اقدام کنند. بر این اساس پروژه های داخلی سازی خودروسازان که از سال گذشته آغاز شده بود در سال جاری در دایره گسترده تری ادامه یافت و منجر به رشد تولید با وجود تحریم ها و محدودیت ها شد.
صورتهای مالی اعلام شده توسط سه خودروساز بزرگ کشور به سازمان بورس نشان میدهد که تیراژ تولید خودروهای سواری آنها در هشت ماه سال جاری در مجموع از ۵۴۴ هزار دستگاه عبور کرده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایش ۱۰ درصدی را ثبت کرده است.
کارشناسان این صنعت، برخی راهکارهای عملیاتی مشخص را برای جهش تولید پیشنهاد کردهاند که از آن جمله میتوان به افزایش تولید خودرو با اتکا به ظرفیت قطعهسازان داخلی اشاره کرد.
آرش محبی نژاد، دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن، نیرومحرکه و قطعه سازی در گفت و گو با خبرنگار خودروکار با اشاره به اقدامات انجام شده در این صنعت در دو سال گذشته در زمینه تعمیق داخلی سازی می گوید: بررسی آمار تولید دو خودروساز نشان می دهد که 57 درصد ایران خودرو و بیش از دو درصد سایپا رشد تولید را در مقایسه با سال گذشته تجربه کرده اند که در مجموع 27 درصد افزایش تولید دو خودروساز را شاهد بودیم.
وی با بیان این که این روند محصول دو عامل اساسی است، می افزاید: جانفشانی ، همت و همچنین عزم جزم قطعه سازان داخلی نخستین عامل بوده که با وجود مشکلات و کمبود نقدینگی با وعده مسئولان و خودروسازان وارد میدان شدند و افزایش تولید را رقم زدند به طوری که با وجود حذف پراید از خط تولید، شاهد کاهش تیراژ تولید خودرو در سایپا نبودیم چرا که سریع خودروهای جدید جایگزین این محصول شدند و ایران خودرو نیز از ابتدای امسال با قدرت کار خود را آغاز کرد و نه تنها افت تولید سال گذدشته را جبران کرد بلکه رکورد خوبی از افزایش تولید به جای گذاشت به طوری که در مجموع 27 درصد افزایش تولید صددرصد داخلی را شاهد بودیم.
محبی نژاد در ادامه اظهار می کند: در سال های گذشته برخی از خودروها تولید همراه با سی کی دی داشتند که پک ها وارد و تنها کار مونتاژ در ایران انجام می شد اما امسال تعداد خودروهای سی کی دی محدود بوده و خودروها بیشتر خودروهای داخلی بود.
دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن، نیرومحرکه و قطعه سازی با تاکید بر این که در راستای تحقق اهداف جهش تولید، موانعی وجود دارد، تصریح می کند: در صورت تصویب بسته جهش تولیدی که وزارت صمت آماده کرده و آن در اختیار شورای هماهنگی اقتصادی که متشکل از سران قوا است گذاشته بدون شک شاهد تغییر و تحولات اساسی در معاملات حاکم بر بازار خودروی داخلی خواهیم بود.
وی با بیان این که این بسته حل مشکل نقدینگی صنعت خودرو را در کنار تامین ارز این صنعت و اصلاح شیوه قیمت گذاری خودرو در بر می گیرد، تصریح می کند: بر این اساس تا زمانی که طرح قانونی خودرو در مجلس به تصویب برسد و از کمیسیون صنایع به صحن علنی برسد، دست کم نیازمند زمانی هشت ماهه است بنابراین ارسال این بسته به شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا می تواند راه حل میان مدت و یا کوتاه مدت باشد.
این فعال صنعت قطعه می افزاید: اگر سه شرط تامین نقدینگی، اصلاح قیمت گذاری خودرو و تامین ارز مورد نیاز و افزایش کیفیت و تیراژ در قالب مطالبه از صنعت خودرو دیده شود، پیش بینی می شود که در شش ماهه دوم شاهد افزایش چشمگیر تولید خودرو باشیم از سوی دیگر در صورت حل مشکلات، صنعت قطعه توان بالقوه این صنعت دوبرابر میزان حاضر است به طوری که امکان تولید بیش از دو میلیون دستگاه خودرو توسط قطعه ساز وجود دارد که این امر در صورت تامین مواد اولیه اتفاق خواهد افتاد.
محبی نژاد ادامه می دهد: ورود خودروهای جدید که منجر به افزایش تولید شد مربوط به سایپا بود که با حذف تولید پراید و برنامه ریزی انجام شده نه تنها باعث شد تا شاهد افت تولید نباشیم بلکه رشد اتفاق بیفتد.
به گزارش خودروکار، تاکنون ۴ میز داخلی سازی قطعات برگزار شده و بر اساس آن۳۴۳ میلیون یورو صرفه جویی ارزی برنامهریزیشده،محقق شده که البته این میزان داخلی سازی تحقق ۴۰ درصد اهداف پیش بینی شده را شامل می شود. بر این اساس انتظار می رود با برگزاری میز پنجم داخلی سازی که شامل ۱۶ مجموعه و ۴۳ قطعه می شود به اهداف پیش بینی شده این اقدام نزدیک تر شویم.
انتهای پیام/