به گزارش خودروکار، چند روزی است که شاهد کاهش قیمت ارز در بازار هستیم و به دنبال آن قیمت بسیاری از کالاها روند نزولی دارد. یکی از این تاثیرات بر قیمت خودرو است که زمانی به شدت افزایش یافت و بسیاری از این رویه گله مند بودند.
تأثیر نرخ ارز و نوسانات آن بسیار گسترده و عمیق است، به طریقی که مهمترین جنبههای اقتصادی کشور را تحت تأثیر قرار میدهد. به گفته کارشناسان، نرخ ارز تأثیر زیادی بر اقتصاد در کوتاه مدت و مدت زمان طولانی دارد. نوسانات نرخ ارز بر قیمت محصولات وارداتی نیز اثر گذار است و علاوه بر این میتواند بر قیمتهای داخلی نیز تأثیر بگذارد.
بسیاری از کارشناسان، روند کاهش قیمت خودرو را ناشی از افزایش تولید و تسریع در تحویل محصولات از سوی خودروسازان بزرگ قلمداد میکنند از سوی دیگر، ناظران بر این باورند که سبک شدن وزن دلار، قیمت خودرو و سرمایهای بودن این کالا را تحت تاثیر قرار داده است.
قیمت سازی بسیار راحت به دلیل عرضه ناکافی
میلاد بیگی کارشناس حوزه خودرو با اشاره به اثرات نرخ دلار بر بازار خودرو، اظهار کرد: متأسفانه بازار خودرو در کشور ما عمق کافی را ندارد، به عبارتی سادهتر عرضه کننده و بازار مصرف زیادی وجود ندارد و همین امر باعث شده تا قیمت سازی بسیار راحتتر باشد.
این کارشناس صنعت خودرو بیان کرد: با توجه به تعداد محدودی که از عرضه کنندهها وجود دارد، امکان قدرت گرفتن آنها به طور چشمگیری افزایش پیدا کرده و شرایط مناسبی برای فعالیت متخلفان فراهم میشود.
گزارش - اثرات سبک شدن وزن دلار بر قیمت خودرو؛ نرخ ارز حرف اول را در بازار کالاهای ساخت داخل میزند
او با اشاره به تأثیر وجود سایتهای خرید و فروش بر انجام این کار گفت: امروزه شرایطی فراهم شده است تا هر کسی حتی بدون داشتن خودرو بتواند ایجاد آگهی کرده و بازار را تحت تأثیر قرار دهد؛ از طرفی با توجه به این که قیمت خودروها با هم در ارتباط است، اثر گذاشتن بر روی هر یک از آنها میتواند افزایش قیمت را در کل بازار به همراه داشته باشد.
بیگی تصریح کرد: نوسانات قیمت دلار در سال ۹۷ و همراه شدن آن با افزایش قیمت خودرو، مردم را نسبت به این موضوع شرطی کرده و باعث میشود همه این تغییرات را بپذیرند.
خرید و فروش در بازار به نقطه صفر رسیده است
سعید موتمنی رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو درباره وضعیت بازار خودرو گفت: با توجه به اینکه کاهش قیمت ارز از هفته گذشته شروع شد این کاهش بر بازار آزاد خودرو تاثیر گذاشت و باعث کاهش نرخ خودرو شد.
موتمنی بیان کرد: با توجه به کاهش قیمت خودرو همچنان خرید و فروش در بازار به نقطه صفر رسیده است و معامله ای در بازار انجام نمیشود چرا که قیمتهای موجود در بازار صرفا در کاغذ اعلام میشود و سلیقه است که البته مشتریان توان خرید خودرو با قیمتهای موجود را ندارند و افراد منتظرند خودرو به قیمت واقعی برسد.
رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو افزود: بین نرخ ارز و قیمت خودرو رابطه تنگاتنگ و مستقیمی وجود دارد و نرخ آنها همسو با یکدیگر تغییر میکند به گونهای که با کاهش نرخ ارز قیمت خورو کاهش و با افزایش قیمت دلار، نرخ خودرو افزایش مییابد.
او گفت: به طور کلی بازار خودرو در رکود کامل به سر میبرد و با ادامه دار بودن ریزش نرخ ارز، قیمت خودرو روند نزولی خواهد داشت و امکان دار اگر نرخ دلار به کانال ۲۲ هزار تومانی و کمتر برسد قیمت پراید به زیر ۱۰۰ میلیون تومان کاهش یابد.
اثرات مستقیم نرخ ارز بر قیمت خودرو
فربد زاوه کارشناس صنعت خودرو با اشاره اثرات مستقیم نرخ ارز بر قیمت خودرو، گفت: قیمت خودرو بر پایه دلار قیمت گذاری می شود و همین عامل باعث نوسانات قیمتی این کالا با توجه به نوسانات نرخ ارز است. این روزها با توجه به اینکه شاهد کاهش قیمت ارز هستیم، قیمت خودرو نیز روند کاهشی دارد.
به این کارشناس صنعت خودرو طی دو هفته گذشته همزمان با کاهش نرخ ارز، قیمتها در بازار خودرو نیز کاهشی شد. این کاهش از ابتدای سال تاکنون بی سابقه بوده است و قیمتهای بیسابقهای را برای خودروهای داخلی رقم زد.
زاوه با بیان اینکه نوسانات قیمتی دو سال گذشته در بازار خودرو نشان داد که این بازار در مقابل کاهش قیمت مقاومت میکند و این مقاومت نمیشکند، گفت: آنچه مشخص است طی یک سال گذشته هر تغییر و تحولی در سیاستگذاریها و برنامهریزیهایی که در راستای ساماندهی بازار و صنعت خودرو اجرا میشد در ابتدا تاثیر آن در بازار قابل مشاهده بود، به عنوان نمونه همراه با رونمایی از بسته فروش خودروسازان و قرعه کشی متقاضیان خودرو، بازار متاثر از اجرای این بسته به یکباره روند نزولی را در قیمتها شاهد بود.
نرخ ارز حرف اول را در بازار میزند
مازیار بیگلو دبیر انجمن قطعه سازان ایران گفت: از سال ۹۰ قانونی تصویب شد که قیمت مواد اولیه داخلی در بورس کالا، بر اساس قیمت جهانی باید باشد و به نسبت عرضه و تقاضا این قیمت قابل تغییر است.
بیگلو با بیان اینکه نرخ جهانی در دلار بانک مرکزی تاثیر گذار است، گفت: اگر یک کیلو آهن که بر اساس دلار خریداری می شود را در نظر بگیرید، نرخ این کالا در قیمت روز دلار بانک مرکزی ضرب میشود و بر همین اساس به مصرف کننده داخلی از جمله خودروسازان به فروش میرسد.
دبیر انجمن قطعه سازان با تاکید بر اینکه روش محاسبه مواد اولیه با روش فوق کاملا غیر منطقی است، گفت: مواد اولیه که از خود کشور تهیه می شود نباید با نرخ دلار به شرکت های ایرانی فروخته شود و این روش محاسبه غیر منطقی است. با این کار دلار جایگزین ریال شده است و عملا فواید خودکفایی زیر سوال میرود.
او با بیان اینکه قانون قیمت گذاری مواد اولیه بر اساس نرخ ارز طرفداران خاص خود را دارد، گفت: طرفداران این قانون قاچاق مواد اولیه را بهانه اصلی قیمت گذاری بر اساس نرخ جهانی می دانند. طرفدران این قانون میگویند اگر جز این روش اجرا شود، به دلیل قیمت پایین این مواد، قاچاق به مشکل بزرگی بدل میشود و دلالان آن را صادر و یا در بازار داخل عرضه میکنند.
بیگلو در خصوص راهکاری برای کاهش قیمت خودرو و مواد اولیه، گفت: باید سیستمی طراحی شود که اگر اثبات شود تولیدکننده واقعی است و به مواد اولیه نیاز دارد، باید بر اساس نیاز مصرف مواد اولیه کالا مورد نظر به آنها به اندازه نیاز فروخته میشود.
به گفته دبیر انجمن قطعه سازان، در حال حاضر قیمت گذاری مواد اولیه بر اساس نرخ دلار و قیمت جهانی است.
حالا همانطور که عنوان شد نرخ ارز حرف اول را در بازار میزند. اگر نرخ ارز روند صعودی داشته باشد قیمت خودرو نیز هم پای آن افزایشی میشود و اگر نرخ ارز کاهشی شود بازار نیز روند نزولی به خود میگیرد. به این ترتیب قیمتها در بازار خودرو به نرخ ارز گره خورده است و بهنظر میرسد هیچ برنامهریزی و دستورالعملی جز کاهشی شدن نرخ ارز نتواند قیمتها را در بازار خودرو کاهشی کند.
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتهای پیام/