به گزارش خبرنگار خودروکار، افت بیسابقه تولید و فروش خودرو با شدت گرفتن کرونا رقم خورده و این روند با صفر شدن تولید و فروش، بحران نقدینگی و از دست رفتن سرمایه منجر به سرنوشت تلخی برای خودروسازان شده و اگر آن ها نتوانند با کمکهای دولتی سرمایه و نقدینگی لازم خود را تأمین کنند، ویروس کرونا آنها را به مرز ورشکستگی می کشاند.
آمارها نشان می دهد که فروش خودرو در اتحادیه اروپا ۵۰ درصد، در ایالات متحده آمریکا ۳۸ درصد و در چین ۴۸ درصد سقوط کرده و تنها ۸ خودروساز برتر غرب در سه ماهه اول سال میلادی جاری ۵۰ میلیارد دلار از نقدینگی خود را از دست دادهاند این در حالیست که 14 میلیون نفر در اروپا و ۱۸ میلیون نفر در آمریکا به طور مستقیم و غیر مستقیم در این صنعت شاغل هستند.
انجمن خودروسازان اروپا به همراه انجمن قطعه سازان و تامین کنندگان با نگارش نامه ای درخواست کمک مالی خود را مطرح کردند. در این نامه تاکید شده که در حال حاضر کرونا باعث شده تا 20 درصد از درآمد خودروسازی اروپا کاهش یابد و شغل 1.1 میلیون نفر تحت تاثیر قرار گیرد.
در فرانسه نیز امانوئل ماکرون برنامه 8 میلیارد یورویی در نظر گرفت تا مردم رو برای خرید خودروهای الکتریکی تشویق کند و حتی جایزه هایی در این زمینه در نظر گرفت و در عین حال شرکت های خودروسازی را تشویق کرد تا کارخانه های خود را به داخل کشور بازگردانند.
دولت فرانسه یکی از دولتهایی است که با اعطای کمک ۸.۸ میلیارد دلاری به احیای صنعت خودرو در این کشور اقدام کرد تا از ضرر و زیان و بحرانهای مالی شدید این بخش مهم از اقتصاد فرانسه جلوگیری به عمل بیاورد.
در فرانسه بیش از ۴۰۰ هزار نفر به طور مستقیم در صنعت خودروسازی مشغول کار هستند. در خرداد ماه امسال، دولت فرانسه یک بسته پنج میلیارد یورویی وام تضمینی برای شرکت خودروسازی رنو در نظر گرفت که ۱۵ درصد سهام آن به دولت تعلق دارد.رنو نیز به دنبال تسهیلات 5 میلیارد یورویی بود تا بتواند بقای خود را حفظ کند.
انگلستان نیز برنامه جامعی برای جلوگیری از ورشکستگی صنایع در نظر گرفت و بعضی خودروسازان به طور مجزا و محرمانه مبلغی را بهصورت وام از دولت مطالبه کردهاند ، این برنامه شامل خودروسازان می شود که بر اساس آن جگوار لندروور نیز می تواند طبق این برنامه وام یک میلیارد یورویی دریافت کند.
پارلمان کشور ایتالیا هم با طرح بستههای تشویقی و پرداخت یارانه برای خرید خودرو با موتور احتراقی و برقی و هیبریدی به کمک صنعت خودروی این کشور شتافت و فیات کرایسلر نیز توانست یک وام 6 میلیارد یورویی با پشتوانه دولت ایتالیا دریافت کند.
به گزارش خودروکار، پیش بینی حمایت های مالی دولت ها از خودروسازان در حالیست که خودروسازان ایرانی این روزها به شدت با کمبود نقدینگی و منابع مالی مواجه هستند و نه تنها حمایت مالی از آن ها انجام نشده بلکه با تصمیماتی سخت گیرانه در شرایط کرونا، ادامه فعالیت آن ها را با چالشی جدی روبرو کرده است.
انتهای پیام/