به گزارش خبرنگار خودروکار،طبق آمار اعلامی وزارت صنعت،معدن و تجارت، تولید انواع خودرو در کشور (شامل سواری و وانت و محصولات تجاری سبک و سنگین) با افزایش 39 درصدی روبرو شده و خودروسازان توانسته اند تا پایان دی ماه حدود یک میلیون و 90 هزار دستگاه محصول را به تولید برسانند.
این در شرایطی است بیشتر خودروهای تولیدی به خصوص آنها که صاحب بیشترین تیراژ هستند، قدیمی و کم کیفیت به شمار می روند. به عبارت بهتر، اگرچه خودروسازان به لحاظ کمی کارنامه قابل قبولی را در 10 ماه امسال به ثبت رسانده اند، با این حال از نظر کیفی عملکرد چندان قابل قبولی را از خود به جا نگذاشته اند.
بر اساس آمار اعلامی، پراید،پژو 206،پژو 405، سمند و پارس پنج محصول پر تیراژ داخلی به شمار می روند که بیشتر آنها محصولاتی قدیمی محسوب می شوند. در این بین، پراید نزدیک به سه دهه پیش وارد بازار ایران شده و در حال حاضر کم کیفیت ترین خودرو داخلی به شمار می رود و مشتریانی ناراضی را به خود می بیند. این محصول با وجود آنکه به لحاظ ظاهری و البته کیفی تغییراتی را طی این سال ها تجربه کرده، اما به هیچ عنوان از نظر کیفیت مورد قبول مشتریان نبوده و تنها به دلیل قیمت پایین، مورد استقبال قرار می گیرد.
همچنین پژو 405 نیز که از نظر قدمت، دست کمی از پراید ندارد، از کیفیت چندان بالایی برخوردار نیست، با این حال هم اکنون سومین محصول پرتیراژ داخلی به حساب می آید. هرچند 405 متقاضیان زیادی در بازار ایران دارد، اما این موضوع از نبود رقبایی جدی سرچشمه گرفته و به معنای رضایت عمومی از کیفیت پژو 405 نیست.
این اوضاع در مورد پژو پارس نیز به نوعی صدق می کند، چه آنکه پارس هم با وجود تیراژ و فروش بالا، به لحاظ کیفی چندان دست کمی از 405 ندارد. به عبارت بهتر، پراید،405 و پارس به دلیل انحصاری بودن بازارشان است که مورد استقبال مشتریان قرار می گیرند، وگرنه از نظر کیفی چندان مقبولیتی نه در آمارها و نه در نزد مشتریان، ندارند.
اما هرچند پژو 206 و سمند در مقایسه با پارس و 405 و پراید، محصولات جدیدتری محسوب می شوند، با این حال آنها نیز خودروهای به روزی نیستند و اگر مدل های جدیدی روانه بازار شوند، تقاضایشان افت خواهد کرد.
انتهای پیام/