به گزارش خبرنگار خودروکار، تولید سالانه یک میلیون دستگاه خودرو نیاز سالانه کشور را تامین می کند اما این روزها و با التهابات موجود در بازار خودرو، تقاضا به شکلی چشمگیر افزایش یافته که تعداد متقاضیان خرید طرح های فروش فوق العاده این ادعا را ثابت می کند.
در این شرایط این پرسش مطرح میشود که آیا میتوان با تکیه بر ۵ میلیون متقاضی و ثبتنام کننده در طرح های فروش فوق العاده خودروسازان، نیاز بازار ایران به خودرو را این میزان دانست و آیا شرکت های خارجی حاضر در صنعت خودرو ایران، با تکیه بر این نیاز اقدام به سرمایه گذاری جدید با هدف تامین نیاز و کسب سهم بیشتری از بازار خودرو ایران، خواهند کرد؟
عقیل مصطفایی، کارشناس صنعت خودرو در گفت و گو با خبرنگار خودروکار در اینخصوص می گوید: به دلیل سودده نشان ندادن هزینه فایده شرکت های بزرگ و همچنین چالش های موجود در مسیر شرکت های کوچک هنوز موفق به ایجاد انگیزه برای ورود شرکت های خارجی به صنعت خودرو نشده ایم و سرمایه گذاری های انجام شده نیز همواره تحت تاثیر مسایل تحریمی بوده و با شرایط فعلی ایجاد شده بعید به نظر می رسد که شرکت های خارجی حاضر به سرمایه گذاری بیشتر در ایران باشند.
وی می افزاید: در سال ۹۶ معادل ۱۸۰ هزار دستگاه پژو ۲۰۶ تولید شده که تولید این خودروها با تولید یک سال شرکت های چینی برابری می کند و حال شرایط موجود این امکان را برای شرکت های چینی فراهم کرده که نسبت به سرمایه گذاری و افزایش آن در ایران اقدام کنند اما با این حال بسیاری از شرکتها حاضر به قبول این ریسک نیستند.
وی با اشاره به عدم ثبات اقتصادی و همچنین مواردی همچون تعرفهها و سیاست گذاری های کلان در حوزه تولید خودرو تصریح می کند: با وجود چنین موانعی بعید به نظر می رسد که شرکتهای خارجی تمایل به افزایش سرمایهگذاری و تولید در ایران داشته باشند مگر آن که با گذشت زمان صنعت خودرو نسبت به اثبات خود اقدام کند.
این کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه بعید به نظر میرسد که برای تامین نیاز ۵ میلیون دستگاه خودرو در سال، کشوری اقدام به راه اندازی و سایت تولیدی جدید در ایران کند، اظهار میکند: سایتهای تولیدی موجود نیز در حال حاضر دست به گریبان موانع متعددی است و اگر قرار بود اتفاق مثبتی در این صنعت رخ دهد شامل همه شرکت ها و خطوط تولید خالی بسیاری از آنها می شد براین اساس شرایط فعلی شرکتهای چینی ثابت میکند که بازار ایران مستعد است اما همچنان ریسک سرمایه گذاری بالایی دارد.
وی با بیان این که ایران کره جنوبی نیست که با تولید بیش از چهار میلیون دستگاه خودرو در سال در ردیف چند تولیدکننده برتر دنیا قرار گیرد، می افزاید: نیاز بازار ایران به خودرو به صورت کامل تامین نشده اما لزوما همه این ۵ میلیون ثبت نام کننده خرید خودرو، مصرف کننده نیستند زیرا بخش زیادی از این تعداد، کسانی هستند که به دلیل حفظ ارزش سرمایه به دنبال خرید خودرو هستند تا پس از یک سال که امکان فروش فراهم شد نسبت به فروش و کسب سود اقدام کنند.
مصطفایی با تاکید بر این که نگاه سرمایه ای به خودرو همچنان وجود دارد، تصریح می کند: سهم فروش و بازاریابی شرکت های چینی حاضر در صنعت خودرو ایران با دو خودروساز ایرانی کاملا متفاوت است و در سال های گذشته نیز سهم بازار زیادی نداشتند و شاهد تولید انبوه این شرکت ها در صنعت خودرو ایران نبوده ایم بلکه بخشی از نیاز بازار را تامین می کردند و طیف مشتریان متفاوتی نیز داشتند.
وی ادامه می دهد: کسانی که همواره تمایل به خرید خودرویی همچون پژو ۴۰۵ داشته با تولید هر خودرویی همچنان تمایل به خرید پژو ۴۰۵ دارد و شرکت های چینی با تولیدات مختلف همچنان تمایل به خرید وجود نخواهد داشت ضمن آن که با محدودیت های موجود در پیش فروش، امکان افزایش سهم بازار از سوی چینی ها وجود نخواهد داشت.
به گزارش خودروکار، با همه این اظهارات شرکت های چینی نشان داده اند که در بزنگاه های حساس دست به اقدامات غیر قابل پیش بینی زده اند و حال نیز دور از ذهن به نظر نمی رسد که در تلاش برای افزایش سهم بازار خود باشند.
انتهای پیام/