بر اساس این گزارش اسماعیل دوستی نایب رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا به عنوان کمیسیون اصلی بررسی کننده در دفاع از این لایحه اظهار داشت: با توجه به اینکه در سال قبل افزایش قابل ملاحظهای را در نرخهای عوارض طرح ترافیک لحاظ کرده بودیم کمیسیون به این نتیجه رسید که برای سال آینده با توجه به نرخ تورم افزایش 10 درصدی را داشته باشیم.
وی همچنین خاطر نشان کرد: برای وسایل حمل و نقل عمومی مانند مینی بوسها و آژانسها نیز افزایش 5 درصدی در نظر گرفتهایم.
علی رضا دبیر رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورا نیز با اشاره به اینکه این لایحه تعیین نرخ عوارض ورود به محدوده طرح ترافیک در جهت برنامههای کاهش آلودگی هوا و کاهش ترافیک در مرکز شهر، تهیه و تنظیم میشود گفت: تعیین این عوارض به عنوان یک عامل بازدانده در نظر گرفته میشود ضمن آنکه یکی از منابع درآمدی پایدار شهری است که درآمد حاصل از آن صرف توسعه حمل و نقل عمومی و تجهیزات حمل ونقلی میشود.
وی همچنین خاطر نشان کرد: ورود به طرح ترافیک عارضهای بر شهر تحمیل میکند که باید هزینه آن پرداخت شود.
دبیر افزود: سال گذشته از این ردیف حدود 330 میلیارد تومان درآمد داشتهایم که طبق تبصره بودجه 20 درصد آن در مترو و مابقی در حوزه حمل ونقل عمومی و تجهیزات آن هزینه شده است.
رئیس کمیسیون برنامه وبودجه شورا با اشاره به اینکه جمع بندی کمیسیون بر افزایش 10 درصدی برای اشخاص حقیقی است اظهار داشت: به این نتیجه رسیدهایم که ادارات دولتی و سازمانی که متقاضی طرح هستند افزایش 15 درصد را داشته باشند چراکه اکثر کسانی که از طرح استفاده میکنند مجموعههای دولتی و سازمانیاند.
دبیر در ادامه با اشاره به تبصره جدیدی در خصوص موتورسیکلت سواران در لایحه اظهار داشت: پیشنهاد کمیسیون این است که شهرداری تهران با همکاری پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ ظرف مدت سه ماه نسبت به تهیه ساز و کار مناسب جهت صدور معاینه فنی و مجوز طرح ترافیک برای موتور سیکلتهای سطح شهر تهران اقدام کند و جهت تصویب به شورای شهر ارائه دهد.
پرویز سروری با اشاره به اینکه طرح ترافیک برای موتور سواران نیاز به ساز و کار اجرایی دارد اظهار داشت: به نظر میرسد که شهرداری هنوز ساز و کار اجرایی مناسبی برای این موضوع ندارد.
وی افزود: طبق اظهار نظر کارشناسان در حال حاضر با توجه به اینکه پلاک موتورها در عقب وسیله نقلیه جانمایی شده است امکان کنترل توسط دوربینها وجود ندارد باید این پلاکها به جلو منتقل شود.
سروری افزود: این موضوع را هم در نظر داشته باشید که اکثر این موتور سواران برای ارتزاق از این وسیله استفاده میکنند و جز اقشار کم درآمد جامعه محسوب میشوند. در تصمیم گیری بر این موضوع باید بررسی بیشتری صورت گیرد.
محسن سرخو رئیس کمیته حمل و نقل شورا نیز با اشاره به وضعیت وانت بارها اظهار داشت: بسیاری از کسبه اقدام به خرید وانت و یا موتور کردهاند تا برای استفاده از طرح از مزایای این وسایل حمل ونقلی استفاده کنند این در حالی است که وانت بارها برای استفاده از طرح باید مجوز از اتحادیه داشته باشند و این موضوع باید در طرح ترافیک سال آینده لحاظ شود.
مازیار حسینی معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران نیز در دفاع از تبصره مرتبط با موتورسیکلت سواران اظهار داشت: متاسفانه 80 تا 90 درصد تصادفات یک طرفشان موتورسواران هستند. این آمار نشان می دهد که اصلاح رفتار ترافیکی موتورسواران یک الزام و ضرورت است.
وی در ادامه اظهار داشت: ما تاکید بر اجرای این تبصره داریم چراکه باید بپذیریم نظم بخشی موتورسواران باید از یک جایی آغاز شود. در حال حاضر با کمک ناجا کار گروه هایی در خصوص تعیین راهکار های انضباط شهری موتورسواران تشکیل شده است.
حسینی در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه هدف حفظ سلامت راکب و شهروندان است گفت: قبول داریم که بخش اعظمی از موتورسواران برای ارتزاق از این وسیله نقلیه استفاده میکنند ولی این دلیل نمی شود که سلامت خود و دیگران را با رفتار های ترافیک پر خطر شان تهدید کنند.
در نهایت مهدی چمران به جمع بندی نظرات اعضا پرداخت که اعضا شورا به اجماع بندهای مرتبط به لایحه را به تصویب رساندند.
بر اساس این مصوبه همچنین مقرر شد تعرفه عوارض طرح ترافیک همچون سالهای قبل برای جانبازان بالای 70 درصد و جانبازان اعصاب و روان 25 درصد به بالا با تایید بنیاد ایثارگران و جانبازان رایگان باشد و وانت بارها نیز برای استفاده ازطرح ترافیک از صنف و اتحادیه مربوطه شان تاییدیه اخذ کنند.
همچنین خوردوهای هیبریدی نیز 50 درصد هزینه طرح ترافیک را پرداخت کنند. سهمیه خبرنگاران نیز همچون سنوات قبل با تاییدیه وزارت ارشاد و سازمان حمل و نقل و ترافیک و با همان افزایش 10 درصدی نسبت به سال قبل محاسبه شود.
انتهای پیام/