به گزارش خبرنگار خودروکار، کرونا در دنیا نه تنها منجر به تعطیلی خطوط تولید خودروسازان شده بلکه کاهش چشمگیر فروش را در برندهای مهم خودروسازی دنیا رقم زده است. آمارها نشان می دهد که در ماه مارس فروش خودرو در بریتانیا، اتحادیه اروپا و کشورهای عضو سازمان تجارت آزاد اروپایی، ۸/ ۵۱ درصد سقوط کرده است.
در این میان ایتالیا با ۸۵ درصد کاهش، فرانسه با ۲/ ۷۲ درصد، اسپانیا با ۳/ ۶۹ درصد و آلمان با ۷/ ۳۷ درصد افت فروش خودرو، به ترتیب منفیترین بازارها را در ماه مارس به خود اختصاص دادن و در میان برندهای خودروساز اروپایی نیز شرکت فولکسواگن با ۶/ ۴۳ درصد کاهش فروش، رنو با ۷/ ۶۳ درصد و پژو-سیتروئن با ۹/ ۶۶ درصد، بزرگترین خودروسازان اروپایی زیاندیده در ماه مارس بودند.
در این شرایط این نگرانی وجود دارد که صنعت خودرو ایران نیز با آغاز فعالیت خود با کاهش خودرو روبرو باشد. به طور قطع در صورت وقوع چنین اتفاقی، از آن جا که خودروسازان روزانه در حدود دو هزار خودرو تولید می کنند، دوباره با کمبود نقدینگی به دلیل عدم فروش مواجه می شونند این در حالیست که از سویی هزینه های نگهداری این خودروها نیز باری مضاعف بر دوش خودروسازان خواهد بود. اما کارشناسان صنعت خودرو نظر متفاوتی دارند و تورم موجود در ایران را مانع از بروز چنین امری می دانند و معتقدند که خریداران خودرو به دلیل ترس از گرانی خودرو به طور قطع خرید خود را انجام می دهند و خودروسازان داخلی با وجود کاهش توان خرید با مشکل کاهش فروش مواجه نخواهند شد.
شیوع ویروس کرونا در سراسر جهان که اکنون بیش از دو میلیون نفر را مبتلا کرده است، موجب شده است تا بسیاری از نمایندگیهای فروش و کارخانههای خودروسازی تعطیل شوند.
بابک صدرایی کارشناس صنعت خودرو در گفت و گو با خبرنگار خودروکار، در خصوص پیش بینی وضعیت فروش صنعت خودرو و احتمال کاهش فروش در شرایط فعلی می گوید: همزمان با آغاز فعالیت خودروسازان و فروش خودرو با توجه به پیشینه اقتصادی و بحث کمبود ارز همه در انتظار تورمی در نیمه نخست سال هستند بنابراین پیش بینی می شود که دوباره سرمایه های سرگردانی که از بانک ها بیرون کشیده شده، وارد بازار خودرو شود.
وی می افزاید: به طور قطع در این شرایط بخشی از این خودروها توسط دلالان و بخشی توسط مصرف کنندگان خرید خواهد شد.
صدرایی با بیان این که کاهش فروش در سایر کشورها به دلیل ثبات اقتصادی است، اظهار می کند: در ایتالیا اسپانیا، فرانسه و آلمان که به شدت با کرونا دست به گریبان بودند تورمی وجود ندارد و خریداران خودرو به این موضوع آگاهی دارند و به همین دلیل نیاز خود به خرید خودرو را به ماه های آینده به تعویق می اندازند اما در ایران مصرف کننده در تلاش برای خرید هرچه سریع تر خودرو به دلیل گران تر نشدن آن است.
این کارشناس صنعت خودرو ادامه می دهد: بر این اساس در ایران به دلیل شرایط نامتعادل اقتصادی، شرایط تا اندازه ای متفاوت خواهد بود.
وی در خصوص تاثیر کاهش توان خرید بر کاهش تقاضا نیز می گوید: در حال حاضر تولید و فروش خودرو نسبت به دوسال قبل کاهش داشته اما همواره در بازار این نیاز وجود دارد و با وجود پیش بینی کاهش توان خرید به دلیل افزایش قیمت، این خرید به معنای صفر شدن و توقف خرید نخواهد بود.
صدرایی با بیان این که اگر بازار خودرو ایران تحریم نبود و قیمت ها در محدوده سال ۹۵ بود خودروسازان ناگزیر به تامین دست کم یک میلیون ۸۰۰ هزار دستگاه خودرو با هدف تامین نیاز مصرف کنندگان بودند، تصریح می کند: این در حالیست که هم اکنون این نیاز به حدود ۸۰۰ هزار دستگاه رسیده بنابراین توان خرید کاهش یافته اما همواره این نیاز وجود دارد و در این شرایط خودروسازان برای جذب خریدار ناگزیر به برگزاری مسابقه شرایط فروش خواهند بود تا همچنان بازار خود را حفظ کنند.
به گزارش خودروکار، به نظر می رسد تورم این بار برخلاف سال های گذشته به داد صنعت خودرو خواهد رسید و از رکود بازار جلوگیری خواهد کرد اما بدون شک به دلیل کاهش توان خرید، خودروسازان باید نسبت به پیش بینی شرایط و تسهیلات خرید با هدف جذب خریدار بیشتر اقدام کنند.
انتهای پیام/